• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 3 شهریور 1402
کد مطلب : 201127
+
-

از خدمات متنوع باغ کتاب تهران غافل نشوید

بهشت کتابخوان‌ها

گزارش
بهشت کتابخوان‌ها

مریم باقرپور-روزنامه‌نگار

خیلی‌ها باغ کتاب تهران را بهشت کتابخوان‌ها می‌دانند، چرا که در کنار فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی‌اش، 2فضای ویژه به کتاب اختصاص داده که در آن افراد با هر سلیقه‌ و گروه سنی می‌توانند کتاب مورد علاقه‌شان را بیابند، مطالعه کنند و درصورت نیاز بخرند. همچنین این مکان، محلی برای برپایی رویدادهای فرهنگی با حضور ناشران، نویسندگان و فرهنگیان است و این فعالیت‌ها زیرنظر معاونت انتشارات باغ کتاب انجام می‌شود. علیرضا محبی، مدیر سروستان و سیمین پناهی‌فرد، مدیر تولید انتشارات باغ کتاب به ‌عنوان واحدهای زیرمجموعه معاونت انتشارات، راهنمای ما در معرفی این خدمات هستند.

هدف، فروش کتاب نیست
یکی از بخش‌های جذاب باغ کتاب را می‌توان کتابفروشی‌های آن دانست که در بخش‌هایی با نام‌های سروستان و ‌ماه پیشونی، خدماتی را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند. در سروستان بیش از 90هزار عنوان کتاب برای بزرگسالان وجود دارد و‌ ماه پیشونی، محلی برای کودکان با 24هزار عنوان کتاب است. به ‌گفته محبی، هدف اصلی باغ کتاب از راه‌اندازی این کتابفروشی‌ها بیش از هر چیز، افزایش کتابخوانی و مطالعه است. بخش‌هایی که افراد بتوانند در آنجا بدون آنکه مجبور باشند کتاب بخرند، ساعت‌ها مطالعه کنند.

عرضه کتاب‌های روز دنیا
چاپ کتاب توسط واحد انتشارات باغ کتاب باعث شده تا سرفصلی جدید برای خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان در حوزه کتاب باز شود. به‌ گفته پناهی‌فرد، این واحد در سال‌های گذشته چندان فعال نبود، اما اکنون حتی انتشار کتاب‌های روز و پرفروش دنیا را هم شروع کرده ‌است؛ نمونه‌اش تولید و انتشار 25عنوان از مجموعه کتاب‌های در 30ثانیه مانند رم باستان در 30ثانیه، اختراعات بزرگ در 30ثانیه و ... است. تاکنون 15عنوان از این کتاب‌ها منتشر شده که 4عنوان در 2‌ماه اخیر بوده است. همچنین 10عنوان از کتاب‌های پرفروش مؤسسه نشر شهر، توسط واحد انتشارات تجدید چاپ شده‌اند و همه آنها را می‌توان در سروستان به راحتی پیدا کرد.

پیشکش طرفداران زبان خارجی
یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های مجموعه برای علاقه‌مندان به کتاب به‌ویژه گردشگران و طرفداران تهیه کتاب‌های خارجی، بخش زبان‌های خارجی آن است. در اینجا می‌توان صدها عنوان کتاب رمان، روانشناسی، فرهنگی و ... را به زبان‌های ایتالیایی، ترکی، روسی، فرانسوی، ژاپنی، انگلیسی، عربی، چینی، کره‌ای، آلمانی، فنلاندی و... پیدا کرد. البته بخشی از این کتاب‌ها توسط واحد انتشارات به چاپ رسیده‌اند. چون به‌ گفته پناهی‌فرد هر ‌ماه 20عنوان کتاب تازه منتشر شده در دنیا توسط واحد انتشارات باغ کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی آماده می‌شوند و در کتابفروشی هم قرار می‌گیرند.

دورهمی‌های کتاب‌دوستان
فعالیت معاونت انتشارات به اینها محدود نیست، بلکه اعضا به انجام کارهای فرهنگی هم مشغولند که برگزاری رویدادهای مختلف ازجمله آنهاست. این رویدادها مستقیم یا غیر‌مستقیم به کتاب اختصاص دارد و ‌گاه با حضور ناشران و گاهی نویسندگان و در برخی مواقع حتی خوانندگان برپا می‌شود که کتابی را نقد یا معرفی کنند. در هفته، به طور میانگین 4رویداد برگزار می‌شود که شرکت در این رویدادها برای همه آزاد است. برای اطلاع از آنها کافی است صفحه‌های اختصاصی باغ کتاب در شبکه‌های مجازی را دنبال یا به پایگاه خبری‌اش مراجعه کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید