• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20110
+
-

رونالدو، بهتر از پله، مارادونا و مسی

ساسان شادمان منفرد| تقریبا تمامی ستارگان بزرگ فوتبال در جام‌جهانی به میدان رفتند و تنها کریستیانو رونالدو بود که نشان داد، در جام‌جهانی هم می‌تواند مثل بازی‌های باشگاهی آقایی کند. اگر فرض بگیریم که پنالتی پرتغال، درست نبوده، بازهم باید مجاب کردن داوران برای اعلام این پنالتی به‌سود پرتغال در بازی مقابل اسپانیا را هم به‌حساب زرنگی، حرفه‌ای‌گری و تیزهوشیCR7 گذاشت. او در گل‌های دوم و سوم سلسائو هم عالی بود. ضربه سنگین و ناگهانی‌اش به‌گونه‌ای بود که یکی از بهترین سنگربانان جهان، مثل یک آماتور در مقابلش تسلیم شد و گل سوم هم که نیاز به تعریف و تمجید ندارد. 
چه خوش‌تان بیاید و چه نیاید، فعلا باید در مدح بازی‌ها و نمایش بی‌نظیر کریس بنویسیم و از او تمجید کنیم که با بازی چشمنوازش، جام‌جهانی2018 روسیه را زیبا نگه داشته است. البته هنوز امید به درخشش ستارگان دیگر این جام در بازی‌های بعدی نیز داریم. این تفکر زمانی به‌وجود می‌آید که کمی از نگاه‌های متعصب‌مان نسبت به تیم‌هایی که طرفدارشان هستیم فاصله بگیریم. باید بپذیریم که در دور نخست، لوئیس سوارس، نیمار، لیونل مسی، تونی کروس، توماس مولر، پل پوگبا، آنتوان گریزمان، داوید دخه‌آ و خیلی‌های دیگر فاصله بسیاری با آنچه پیش از شروع جام‌جهانی بیست‌ویکم تصور می‌کردیم، داشته‌اند. البته غیر از کریستیانو رونالدو، برخی ستارگان هم توانستند تاحدودی در حد و اندازه‌های خود ظاهر شوند ولی خب، بی‌شکCR7 چیز دیگری بود.
تری ونبلز، سرمربی پیشین تیم ملی انگلستان در یادداشتی که در شماره دیروز «دیلی‌میل» به‌چاپ رسید، به تعریف و تمجید از کریستیانو رونالدو پرداخت. او در بخشی از این مطلب نوشت: «حتی با درنظر گرفتن استانداردهایی که کریستیانو رونالدو دارد، کاری که او انجام داد، غیرعادی بود. ضربه ایستگاهی‌اش مقابل اسپانیا، چیزی جز خلق یک معجزه نبود. من بازی دیه‌گو مارادونا، پله و لیونل مسی را دیده‌ام اما کریستیانو رونالدوی پرتغالی، همه آنها را تحت‌الشعاع قرار داده است. او تنها مدعی قهرمانی در روسیه نشان داده است. در 33سالگی او فقط به‌دنبال اهداف و آرزوهای شخصی نیست و برای تیم ملی کشورش می‌جنگد. خیلی‌ها درباره سن او صحبت می‌کنند که در این باره می‌توان گفت، اگر او با این سن‌وسال بتواند خود را با شرایط تطبیق دهد و در چنین سطحی بازی کند، آیا حرفی برای گفتن باقی خواهد ماند؟ البته ناگفته نماند که او نیم‌نگاهی هم به عنوان بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان دارد و می‌خواهد در این راه لیونل مسی را پشت سر بگذارد. مسی بیچاره در بازی نخست آرژانتین نتوانست تخته‌گاز برود؛ خصوصا وقتی پنالتی تیمش را مقابل ایسلند نتوانست به تور دروازه برساند. این آن مسی نبود که ما می‌شناختیم.»
صحبت‌های ونبلز 75ساله، در آستانه شروع دور دوم مرحله گروهی رقابت‌های جام‌جهانی2018 روسیه، می‌تواند فعلا برداشت او از شرایط حالِ‌حاضر باشد. با شروع دور دوم، این امکان قطعا وجود دارد که اتفاقات بسیار دیگری رخ دهد. دنیا هنوز هم به ارائه یک بازی بزرگ از سوی لیونل مسی امیدوار است و همچنین می‌داند که فرانسه، آلمان، برزیل و آرژانتین می‌توانند خیلی بهتر از این‌ها در میدان ظاهر شوند و بازهم به مراحل بالاتر جام صعود کنند؛ چیزی که در ادوار گذشته‌ نیز به‌خوبی مشاهده شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید