• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20101
+
-

صدرنشین چشم خورد

صدرنشین چشم خورد

در فاصله دو روز تا دومین بازی تیم‌ملی در جام‌جهانی، بدترین خبری که می‌توانست به کادر فنی برسد مصدومیت یکی از  بازیکنان کلیدی خط دفاعی بود. روزبه چشمی که در غیاب سیدجلال حسینی به‌عنوان زوج پورعلی‌گنجی در قلب خط دفاعی بازی می‌کرد و بخش زیادی از بار دفاعی تیم‌ملی روی دوش او قرار داشت، دیروز در جریان تمرینات تیم ملی آسیب دید و هر دو بازی آینده ایران مقابل اسپانیا و پرتغال را از دست داد. این خبر را دیروز سایت فدراسیون فوتبال برای اولین‌بار منتشر کرد تا بلافاصله بحث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره تیم‌ملی به سمت این خبر و انتخاب جایگزین برای چشمی برود. چشمی بازیکنی بود که اشتباهاتش در بازی‌های تدارکاتی انتقادات زیادی را برانگیخت. اما کی‌روش با قدرت پای این مدافع ایستاد و حتی او را مدرن‌ترین مدافع 10سال اخیر ایران خواند. مدافع شماره4 استقلال و تیم‌ملی در اولین بازی جام‌جهانی مقابل مراکش جواب این اعتماد را به خوبی داد و خط دفاعی تیم‌ملی را -‌ بعد از آن دقایق پرتلاطم اولیه- به خوبی جمع کرد. اما تقدیر اجازه نداد درخشش او در این تورنمنت ادامه داشته باشد و با یک مصدومیت نابهنگام جام‌جهانی را با همین 90دقیقه بازی به پایان برد. 
    در روسیه می‌ماند، در جام نه
بعد از برد دراماتیک مقابل مراکش همه چیز در اردوی تیم‌ملی به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه در تمرین روز یکشنبه روزبه چشمی از ناحیه عضلانی دچار آسیب‌دیدگی شد و پس از ارزیابی پزشکی و معاینات تکمیلی مشخص شد این بازیکن در بازی‌های آینده قادر به همراهی تیم ملی در جام‌جهانی نیست. دیدار ایران و اسپانیا در شهر کازان انجام می‌شود و به همین دلیل ملی‌پوشان دیروز بعد از آخرین تمرین خود در مسکو راهی شهر کازان شدند. چشمی دیروز به‌دلیل مصدومیت همراه سایر بازیکنان تمرین نکرد و به سرعت درمان و ریکاوری خود را زیر نظر کادر پزشکی تیم ملی آغاز کرد. البته او تا پایان رقابت‌های جام‌جهانی در کنار تیم ملی باقی خواهد ماند اما دیگر قادر به بازی نیست و حالا در فاصله 48ساعت تا بازی بسیار سخت مقابل قهرمان جام‌جهانی2010، سوال این است که کدام بازیکن جانشین او خواهد شد.
    دو استقلالی؛ یکی جوان یکی باتجربه
کارلوس کی‌روش برای پر کردن جای خالی روزبه چشمی در خط دفاعی 3گزینه در اختیار دارد. محمدرضا خانزاده، سیدمجید حسینی و پژمان منتظری 3مدافعی هستند که قابلیت بازی در دفاع میانی را دارند و طبعا یکی از آنها باید در کنار پورعلی‌گنجی مقابل اسپانیا قرار بگیرد. از میان این 3نفر، کی‌روش به دومدافع استقلالی یعنی منتظری و حسینی بیشتر از خانزاده اعتماد دارد و قطعا یکی از این دو بازیکن باید جای خالی هم‌باشگاهی خود را پر کنند. ضمن اینکه تعویضِ دقیقه79 در بازی ایران مقابل مراکش کدهای خوبی را برای حدس زدن جانشین چشمی در اختیار همه گذاشته است. در آن لحظه امید ابراهیمی مصدوم شد و چشمی به‌ناچار یک خط جلوتر رفت تا جای ابراهیمی را در خط میانی پر کند. کی‌روش برای پر کردن دفاع میانی در آن 11دقیقه، ابتدا پژمان منتظری را راهی منطقه تعویض کرد اما بلافاصله تغییر عقیده داد و مجید حسینی را به زمین فرستاد. از قضا حسینیِ جوان هم در آن دقایق خوب و مسلط بازی کرد و مشکلی برای خط دفاعی ایران پیش نیامد. با این شرایط محتمل‌ترین اتفاق، فیکس شدن حسینی در مقابل اسپانیا خواهد بود. مگر اینکه کم‌تجربگی این مدافع جوان، کی‌روش را به شک بیندازد و او را به سراغ منتظری باتجربه بفرستد. فراموش نکنیم که پژمان منتظری 46بازی ملی و سابقه حضور در جام‌جهانی قبلی را دارد اما سیدمجید حسینی با حضور 11دقیقه‌ای مقابل مراکش تازه تعداد بازی‌های ملی‌اش را به 2 رسانده است. او یک 90دقیقه کامل در بازی تدارکاتی مقابل ازبکستان بازی کرده و 11دقیقه هم جلوی مراکش ایستاده تا جمع دقایق بازی‌اش در تیم‌ملی به 101دقیقه برسد. او جوان‌ترین بازیکنی است که در تاریخ جام‌های‌جهانی برای ایران به میدان رفته است.
    ترکیب 11نفره؛ با 3تغییر
جانشینی سیدمجید حسینی (یا پژمان منتظری) به‌جای چشمی تنها تغییر در ترکیب تیم‌ملی نخواهد بود. تیم کی‌روش در بازی با اسپانیا احتمالا با 3تغییر نسبت به دیدار قبلی به میدان خواهد رفت. بعد از بازی با مراکش، همه نگران مصدومیت جهانبخش و ابراهیمی بودند اما این دو بازیکن با رفع مصدومیت خود به بازی دوم رسیدند و در مقابل اسپانیا هم در ترکیب 11نفره قرار می‌گیرند. تغییر مهم تیم‌ملی، بازگشت سعید عزت‌اللهی بعد از یک جلسه محرومیت خواهد بود که ظاهرا قرار است کریم انصاری‌فر را راهی نیمکت ذخیره‌ها کند. عزت‌اللهی در کنار امید ابراهیمی قرار می‌گیرد تا تیم‌ملی بازی را با دو هافبک دفاعی آغاز کند. چشمی مصدوم هم که جای خودش را در قلب خط دفاعی به یکی از مدافعان هم‌باشگاهی‌اش می‌سپارد. تغییر سوم هم احتمالا در خط حمله رخ خواهد  داد. جایی که سردار آزمون در بازی اول اصلا توقعات را برآورده نکرد و حالا صحبت از حضور مهدی طارمی به‌جای او است. اگر این اتفاق رخ دهد ایران با این ترکیب به مصاف اسپانیا می‌رود: بیرانوند، رضاییان، پورعلی‌گنجی، حسینی(منتظری)، حاج‌صفی، ابراهیمی، عزت‌اللهی، شجاعی، جهانبخش، امیری و مهدی طارمی.

این خبر را به اشتراک بگذارید