• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20104
+
-

شوخی رسانه‌ها با بهترین داور جام؛ تونی برو عقب اینجا رئال نیست!

فغانی در صدر جدول داوران

شوخی رسانه‌ها با بهترین داور جام؛ تونی برو عقب اینجا رئال نیست!

پیروزی تیم‌ملی ایران مقابل مراکش تنها اتفاق موفق ایران در بازی‌های جام‌جهانی نبود. در ادامه جام قضاوت قابل قبول علیرضا فغانی در بازی مهم آلمان-مکزیک موفقیت تازه‌ای برای ایران به ارمغان آورد. فغانی داور بین‌المللی ایران به همراه دو دستیار ایرانی یعنی سخندان و منصوری، بازی حساس قهرمان جهان را سوت زد که این قضاوت او را به داور برتر بازی‌ها از نظر بسیاری از کارشناسان تبدیل کرد. هرچند نتیجه عجیب دیگری در مرحله اول گروهی بازی‌های جام‌جهانی رقم خورد اما قضاوت این بازی، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داد. 
    فغانی در صدر جدول 
فغانی با این قضاوت از کیکر نمره دو دریافت کرد. معتبرترین نشریه ورزشی آلمان به داور ایرانی مصاف ژرمن‌ها و مکزیک نمره دو داد که این نمره به معنی عملکرد خوب است. البته به‌عنوان یک قاضی با تصمیمات صحیح در زمین از او یاد کرد. همچنین سایت Ratetheref (رتبه بندی داوران) در نظرسنجی داروان جام‌جهانی را تا به این لحظه ارزیابی کرده که در این ارزیابی علیرضا فغانی در صدر قرار دارد. علیرضا فغانی از سوی مخاطبان، 1926 رأی مثبت دریافت کرده است و با 4ستاره در صدر این نظرسنجی قرار دارد. بدین شکل مخاطبان این سایت عملکرد فغانی را نسبت به دیگر داورانی که تاکنون بازی‌ها را سوت زده‌اند بسیار خوب ارزیابی کردند. در رتبه دوم این جدول، بیورن کوئیپرس هلندی و در رتبه سوم نستور پیتانا آرژانتینی قرار دارند.
از دید یک سایت هلندی نیز فغانی بهترین عملکرد را در بین داوران این تورنمنت تا به اینجای مسابقات جام‌جهانی۲۰۱۸ داشته است. سایت مجله «Voetbal International» که قدیمی‌ترین مجله فوتبالی هلند است، به بررسی عملکرد داوران در مسابقات جام‌جهانی2018 روسیه پرداخت و در بخشی از گزارش این سایت با اشاره به عملکرد علیرضا فغانی در بازی آلمان مقابل مکزیک از گروهF این مسابقات نوشت: «فغانی 40 ساله و کمک‌هایش بهترین عملکرد را در بازی آلمان و مکزیک ارائه دادند. این داور ایرانی بازی را به خوبی تحت‌کنترل داشت و نه بچگانه سوت می‌زد و نه سختگیرانه. فغانی نشان داد که می‌تواند تفاوت بین برخوردهای واقعی و اغراق‌آمیز را ببیند. تنها اشکال داوری او در این دیدار رفتاری بود که در قبال تونی کروس در دقیقه 19 بازی داشت و هافبک آلمان را با دستان خود به آرامی به عقب راند، در حالی که نیازی به این کار نبود».
در جدول رده‌بندی داوران حاضر در جام‌جهانی2018 از نگاه این سایت هلندی، علیرضا فغانی از ایران با کسب 8امتیاز در صدر قرار دارد و ساندرو ریکی از برزیل و باکاری گاساما از گامبیا نیز به هر یک با کسب یک امتیاز پشت‌سر او هستند.
    او باعث باخت آلمان نشد
در میان تمجید سایت‌های خارجی، کارشناسان داوری ایران نیز عملکرد فغانی را ارزیابی کرده و به او نمره قبولی دادند.  بابک رفعتی داور سابق بوندس‌لیگا درباره قضات فغانی در بازی آلمان و مکزیک گفت: «فغانی دوندگی زیادی در این بازی با ریتم تند داشت. قضاوت او باعث شکست آلمان نشده است. فغانی در مجموع قضاوت خوبی داشت اما تنها در برخی از جزئیات کوچک عملکردش مناسب نبود. در ‌دقیقه۱۳ بازی داور یک خطا علیه تونی کروس اعلام کرد. هافبک آلمانی بر زمین افتاد و توپ را با دستانش گرفت. به همین خاطر داور خطا اعلام کرد. او در این صحنه مجبور شد با دستانش کروس معترض را متوقف کند. در صحنه دیگری از بازی خطای بواتنگ را اعلام کرد که اشتباه بود. همچنین در رابطه با مورنو، بازیکن مکزیک کمی سختگیرانه عمل کرد و می‌توانست در ‌دقیقه۴۰ به او کارت زرد ندهد.»
فنایی پیشکسوت داوری نیز گفت: «علیرضا فغانی عملکرد خوب و رضایت بخشی در بازی آلمان و مکزیک داشت. با توجه به توانایی‌های فغانی،‌ فیفا قضاوت مهمی را به او سپرد. او قضاوت خوبی داشت و تنها کار ناپسند او هل دادن تونی کروس هافبک تیم آلمان بود. فغانی تصمیم‌های درستی گرفت اما منصوری دو آفساید را نتوانست اعلام کند و روی فرم نبود. اتفاق خاصی هم در محوطه جریمه دو تیم نیفتاد زیرا اگر اشتباهی رخ می‌داد کمک‌داورهای ویدئویی به فغانی اعلام می‌کردند. تا اینجا داوران عملکرد خوبی داشتند و حق تیمی ضایع نشد. فکر می‌کنم فغانی می‌تواند نمره خوبی از مسئولان داوری فیفا بگیرد.»
نصیرزاده کارشناس داوری فوتبال نیز گفت: «به نظرم عملکرد او و تیم داوری عالی بود. تنها اشتباه را هم محمدرضا منصوری روی یک آفساید انجام داد که خوشبختانه سرنوشت ساز نبود. فغانی هم به درستی بازیکن آلمان را از خود دور کرد و با دستانش از او خواست تا عقب‌تر بایستد. معمولا داوران این روش را برای نشان ندادن کارت زرد به کار می‌برند.»
در میان تمجیدهایی که از فغانی صورت گرفت، صحنه برخورد او و تونی کروس مورد توجه کاربران خلاق فضای مجازی قرار گرفت. عکس صحنه هل دادن کروز توسط فغانی در برخی صفحهات اینستاگرام با عنوان «اینجا رئال مادرید نیست و نمی‌توانی راحت صحبت کنی ... حالا برو عقب» منتشر شده است. این تصویر کنایه به شایعاتی دارد که درباره رفتار ملایم داوران با بازیکنان رئال مادرید در بازی‌های اروپا انتشار یافته. همچنین بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان و همین‌طور بسیاری از صفحه‌های مجازی مانند ترول فوتبال، با عکسی که از این صحنه گرفته شد شوخی کردند و جمله جالبی را خطاب به تونی کروس از سوی فغانی نوشتند.
در این رسانه‌ها با حالت شوخی از طرف داور ایرانی خطاب به تونی کروس نوشته شد: «تونی؛ این‌جا لیگ قهرمانان نیست و من هم تیمی تو در رئال مادرید نیستم، به من نزدیک نشو!»

فغانی: خوشحالم که مردم راضی هستند
داور پرافتخار فوتبال ایران درباره اولین تجربه قضاوت در جام‌جهانی گفت: «طبق قانون فیفا داوران نمی‌توانند درباره مسابقه صحبت کنند اما خوشحالم که مردم و جامعه داوری و فوتبال از قضاوتم راضی هستند. کار خدا بود که بتوانم در این مسابقه به همراه تیمم عملکرد خوب و قابل قبولی داشته باشم. آقایان سخندان و منصوری همراه من بودند و هماهنگی خوبی بین ما برقرار بود و توانستیم در کنار هم خوب کار کنیم.»
فغانی در خصوص اینکه بالاترین نمره را در میان داوران حاضر کسب کرده گفت: «اینگونه جداول و رده بندی‌ها برایم ملاک نیست و کار خودم را انجام می‌دهم. ما همیشه سعی می‌کنیم در هر بازی که به میدان می‌رویم بهترین قضاوت خود را انجام دهیم و به بقیه مسائل توجه نداشته باشیم.» نماینده ایران در داوری درباره برنامه خود در ادامه مسابقات گفت: «ما امروز ریکاوری می‌کنیم تا بدن‌هایمان به حالت اولیه برگردد و سپس منتظر خواهیم بود تا قضاوت بعدی در صورت صلاحدید به ما برسد.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید