• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 2 شهریور 1402
کد مطلب : 201026
+
-

آسیای آتشین!

آسیای آتشین!

مراسم قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا، امروز با هیجان و جذابیت زیادی برگزار خواهد شد. این چهل‌ودومین دوره رقابت‌هاست اما باید اعتراف کرد که لیگ قهرمانان در هیچ دوره‌ای، به این اندازه سروصدا به پا نکرده. به‌نظر می‌رسد تعداد بیننده‌های تلویزیونی این دوره از رقابت‌ها نیز قابل مقایسه با هیچ دوره دیگری نباشد. شکار ستاره‌های بزرگ از سوی تیم‌های عربستانی‌ و آمدن سوپراستارها به قاره کهن، تب‌وتاب این دوره لیگ قهرمانان را به اوج رسانده است؛ دوره‌ای که به‌نظر می‌رسد جذاب‌ترین فصل تاریخ این تورنمنت خواهد بود.

یک تقویم متفاوت
این فقط ستاره‌های عربستانی نیستند که رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا را جذاب کرده‌اند. تقویم برگزاری بازی‌ها نیز برای نخستین‌بار تغییر کرده است. مسابقه‌ها از آخرین روزهای شهریور آغاز می‌شود و تا اواخر اردیبهشت که فینال برگزار می‌شود، ادامه خواهد داشت. این نخستین فصل با تقویم جدید است اما در فصل آینده، شکل برگزاری رقابت‌ها هم تغییر می‌کند و تیم‌ها در آسیا در 3سطح متفاوت به مصاف هم می‌روند.

فوق‌ستاره‌ها به خط می‌شوند
عربستانی‌ها با رقم‌زدن گران‌ترین پنجره تاریخ یک لیگ آسیایی، نزدیک به 600میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه کرده‌اند. این هزینه با رقم دستمزد ستاره‌ها از یک‌میلیارد‌و200میلیون یورو هم عبور می‌کند. آنها به هر قیمتی به‌دنبال بردن لیگ قهرمانان هستند؛ کاری که باشگاه الهلال بدون این هزینه‌ها نیز انجام داده و 4بار به قهرمانی این لیگ رسیده است. گفته می‌شود آنها تا پایان سال2023 حدود 17میلیارد دلار برای خرید بازیکن هزینه انجام خواهند داد.

اینجا چه می‌کنی ازبکستان؟
فوتبال ملی ازبکستان، روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد و به لحاظ استعداد، در وضعیت ایده‌آلی قرار ندارد اما لیگ ازبکستان در این دوره، از ایران، قطر و امارات، بیشتر نماینده خواهد داشت  به جز پاختاکور و نسف قارشی که مستقیما از لیگ کشورشان به دور گروهی راه پیدا کرده‌اند، 2تیم نوبهار (نوف‌باخور) و آلمالیک، با شکست دادن 2حریف قطری، به دور گروهی رسیده‌اند. شاید باورنکردنی به‌نظر برسد اما فوتبال قطر فقط 2نماینده در دور گروهی دارد و ازبکستان مثل عربستان، با 4تیم در این تورنمنت شرکت خواهد کرد.

مأموریت دشوار صعود
همانند فصل گذشته، رقابت‌های لیگ قهرمانان با حضور 40تیم برگزار می‌شود؛ 20تیم در غرب و 20تیم در شرق آسیا. این یعنی در هر کدام از دو‌ سوی قاره، 5گروه حضور خواهند داشت. از این 5گروه، فقط یک تیم به‌صورت مستقیم راهی مرحله بعدی می‌شود و 3تیم برتر دوم نیز از جدول مسابقه‌ها صعود می‌کنند. اگر تیم‌های ایرانی با عربستانی‌ها همگروه شوند، کار دشواری برای رسیدن به مرحله بعدی خواهند داشت؛ چرا‌که به‌نظر می‌رسد تیم‌های پرستاره فوتبال عربستان، جز صدرنشینی به چیز دیگری فکر نمی‌کنند.

تراکتور؛
رؤیای بر باد رفته

تیم پاکو خمز می‌توانست چهارمین سهمیه فوتبال ایران را رقم بزند اما این سهمیه را به‌راحتی سوزاند. نه فقط تراکتور و مدیرانش، بلکه همه آنهایی که موجب شدند این سهمیه در نهایت به چنین سرنوشتی دچار شود، مقصر هستند. این سهمیه در واقع به استقلال تعلق داشت اما به تراکتور رسید و این تیم که در تابستان تغییرات زیادی کرده، با شکست روبه‌روی الشارجه، سهمیه را دودستی تقدیم حریف اماراتی کرد.

پرسپولیس؛
 آنچه قرمزها می‌خواهند

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران در سیداول آسیا قرار گرفته و به‌طور حتم با الهلال، السد قطر، پاختاکور ازبکستان و الاتحاد برخورد نخواهد کرد. شاید قرعه ایده‌آل آنها نسف‌قارشی، آخال ترکمنستان و الشارجه امارات باشد. شاید هم الفیحا عربستان، بمبئی هند و آلمالیک ازبکستان قرعه ایده‌آل‌تری به‌نظر برسد. سخت‌ترین قرعه ممکن برای تیم یحیی نیز روبه‌رو شدن با الدوحیل، نیروی هوایی عراق و النصر عربستان خواهد بود!

سپاهان؛
 اعتماد‌به‌نفس مورایس

سپاهان در سیددوم رقابت‌ها قرار دارد و این یعنی احتمال دارد مورایس با تیم سابقش یعنی الهلال و دشمن سابقش یعنی الاتحاد برخورد کند. سرمربی سپاهان البته اعتماد‌به‌نفس زیادی از خودش نشان داده و تأکید داشته که ستاره‌های لیگ عربستان هم انسان هستند و ممکن است اشتباه کنند. او شانس تیمش برای صعود را با عربستانی‌ها برابر دانسته است. شاید شنیدن این جملات، اعتماد‌به‌نفس زیادی به آماده‌ترین تیم این روزهای فوتبال ایران بدهد.

نساجی؛
تیمی که «میزبان» نیست!

نساجی مازندران یکی از تیم‌هایی است که نخستین حضور تاریخش را در لیگ قهرمانان تجربه می‌کند. شاید اگر این تیم در خانه به میدان می‌رفت، شانس بیشتری برای رسیدن به موفقیت داشت. حدود یک سال و نیم از صعود این تیم به لیگ قهرمانان سپری شده اما قدمی برای بازسازی استادیوم برداشته نشده تا نساجی ناچار شود نخستین حضور آسیایی را دور از ورزشگاه وطنی پشت سر بگذارد. نساجی هم مثل سپاهان، در سیددوم قرعه‌کشی دیده می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید