• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20102
+
-

راهنمای امیدواری

راهنمای امیدواری

آخرین دیدارهای دوستانه تیم‌ملی قبل از شروع جام‌جهانی2018، خیلی‌ها را به این نتیجه رسانده بود که ایران در مصاف با اسپانیا «گلباران» خواهد شد اما حالا نه ایران، آن تیم ضعیف و بی‌دفاع جدال با ترکیه است و نه اسپانیا، به همان تیم فوق‌العاده و شکست‌ناپذیر چند ماه قبل شباهت زیادی دارد. هواداران تیم‌ملی حالا به شکست نزدیک و کم‌گل، تساوی با لاروخا را انتظار می‏کشند و دیگر به ماموریت‌های تیم‌شان در روسیه، برچسب «غیرممکن» نمی‌زنند. دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند نتیجه «منطقی» این مسابقه، پیروزی اسپانیا خواهد بود اما چند دلیل ساده برای امیدواری به تیم‌ملی در بازی چهارشنبه شب نیز وجود دارد. البته به شرطی که امیدواری را با خیال‌پردازی اشتباه نگیریم.
  رستگاری با دفاع مطلق 
بدون تردید تماشای دیدارهای چند روز گذشته جام‌جهانی، اعتماد به نفس بازیکنان تیم‌ملی ایران را قبل از رویارویی با اسپانیا بیشتر می‌کند. چرا که در این دیدارها همیشه تیم‌های «بهتر» برنده نبودند و در همین روزهای نخست، شگفتی‌های قابل توجهی در جام اتفاق افتاده است. «دفاع مطلق» به مد روز فوتبال تبدیل شده و همه می‌دانند که کارلوس کی‌روش به چه اندازه در سازماندهی دفاعی تیمش تبحر دارد. ایسلندی‌ها با همین نقشه، آرژانتین را در بازی اول میخکوب کردند. لئو مسی و هم‌تیمی‌ها بعد از دریافت گل تساوی، بیشتر از 50دقیقه روی دروازه حریف فشار آوردند و حتی صاحب ضربه پنالتی نیز شدند اما هر چه تلاش کردند نتوانستند توپ را از روی خط دروازه ایسلند عبور بدهند و از این بن‌بست رد شوند. نقشه‌های دفاعی سوئیس نیز موجب مهار ستاره‌های تکنیکی برزیل شد. زردها در سراسر دقایق نیمه‌دوم بازی، با نیمار، کوتینیو، ژسوس و سایر ستاره‌ها توپ را به خط دفاعی سوئیس نزدیک کردند اما هر بار ناامیدتر از قبل شدند. حتی دفاع جانانه مکزیک در 20دقیقه پایانی دیدار با آلمان نیز، کاملا نتیجه‌بخش از آب درآمد. البته که بر خلاف بسیاری از مدعیان، اسپانیا در بازی اولش در جام نیز خوب ظاهر شده اما اگر ایسلند و سوئیس با دفاع به اهداف بزرگ و حتی دست‌نیافتنی‌شان رسیدند، چرا ایران نتواند این کار را انجام بدهد؟
  انگیزه هزار برابری 
برای ستاره‌های اسپانیا، نبرد با ایران فقط یک مسابقه معمولی دیگر است اما بازیکنان تیم‌ملی ایران به خوبی می‌داند که این مسابقه می‌تواند دروازه ورودشان به تیم‌های خوب فوتبال اروپا باشد. شکی وجود ندارد که انگیزه نفرات تیم‌ملی برای درخشیدن در این دوئل، به مراتب بیشتر از تیم حریف خواهد بود. آنها با تمام وجود به جنگ برای تصاحب هر توپ خواهند رفت و اگر دقت و منطق را نیز به حرکات‌شان اضافه کنند، نقس اسپانیا را خواهند گرفت. بخشی از هراس پسران تیم از جام‌جهانی، در همان مسابقه اول فرو ریخته و حالا همه چیز مهیای تاریخ‌سازی شده است. بازیکنان ایران اگر به اندازه کافی برانگیخته شوند، زندگی را برای هر حریفی سخت خواهند کرد.
  فشار روی کدام تیم است؟ 
از بین اسپانیا و ایران، فقط یک تیم در دیدار اول‌اش در روسیه به برتری دست پیدا کرده است. لاروخا در جدال شماره یک پیروز نشده و همین موضوع فشار زیادی را روی شانه‌های این تیم قرار خواهد داد. آنها باید به هر قیمتی، کازان را به‌عنوان تیم برنده ترک کنند. درست بر خلاف اسپانیا، هیچ‌کس انتظار خارق‌العاده‌ای از تیم‌ملی ایران ندارد و شاگردان کی‌روش کم‌اضطراب‌تر از حریف در زمین مسابقه حاضر خواهند شد. هر چقدر از زمان بازی سپری شود، کار اسپانیا برای گل زدن در این دیدار دشوارتر می‌شود. در واقع ایران اگر در دقایق ابتدایی گلی دریافت نکند، در ادامه کار راحت‌تری برای مهار هافبک‌های خلاق و هنرمند اسپانیا خواهد داشت.
  لوپتگی‌گیت
آخرین تصاویر منتشرشده از اردوی اسپانیا، نشان از بازگشت روحیه و آرامش به این تیم دارند اما آیا فرناندو هیه‌رو واقعا در کنار زمین به خوبی لوپتگی خواهد بود؟ دفاع اسپانیا در مسابقه اول ابدا تمرکز نداشت و بخش مهمی از این موضوع، به حواشی پرشمار این تیم در روزهای منتهی به شروع جام مربوط می‌شد. هیه‌رو در اسپانیا یک اسطوره است اما در جایگاه سرمربی، تنها یک تجربه ناموفق را در دسته‌های پایین‌تر فوتبال اسپانیا پشت‌سر گذاشته و سپس، به‌عنوان مدیر ورزشی فعالیت کرده است. احتمالا لوپتگی نقشه‌هایش را با هیه‌رو در میان گذاشته اما شناخت سرمربی سابق لاروخا از ایران به مراتب بیشتر از شناخت هیه‌رو از تیم کی‌روش است. رسانه‌های اسپانیایی تعویض‌های بد سرمربی جدید را عامل از دست رفتن پیروزی در جدال با پرتغال می‌دانستند. آیا هیه‌رو چند تعویض بد دیگر برای بازی با ایران کنار گذاشته است؟
  داستان داوید
تا همین چند هفته قبل داوید دخه‌آ بهترین گلر دنیا بود اما او این روزها بسیار پراشتباه و ناآماده نشان می‌دهد. داوید در تقابل با تیم‌ملی سوئیس در آخرین دیدار دوستانه قبل از جام، یک اشتباه فاجعه‌بار داشت. مرد عنکبوتی در بازی اول با پرتغال نیز اشتباه بزرگ دیگری را انجام داد. به‌جز حرکت عجیب در صحنه به‌ثمر رسیدن گل دوم کریستیانو، داوید روی گل سوم نیز شیرجه نزد و بر خلاف همیشه هیچ حرکت موثری برای مهار توپ انجام نداد. این روزها در دو نظرسنجی روزنامه‌های مارکا و آ.اس، هواداران تیم‌ملی از هیه‌رو خواسته‌اند دخه‌آ را به نیمکت منتقل کند و کپا را در درون دروازه قرار بدهد. این اتفاق احتمالا نخواهد افتاد اما دخه‌آیی که در برابر ایران قرار می‌گیرد، دیگر آن بت نشکستنی سابق نیست!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید