• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 خرداد 1397
کد مطلب : 20100
+
-

سیل کاکرود در غفلت رسانه ها

علی خوشتراش| دبیر همشهری گیلان:

شامگاه جمعه 26 خرداد سراسر ایران به دلیل پیروزی شیرین تیم‌ملی ایران در مسابقات جام جهانی غرق در شادی بود. بعد از برد تیم‌ملی برابر تیم‌ملی مراکش، مردم شادی‌هایشان را به خیابان آوردند و پیروزی تیم خود را جشن گرفتند. در همین زمان اما در گوشه‌ای دیگر از کشور عزیزمان، مردم روستای کاک رود اشکورات رحیم‌آباد رودسر، شب سیاهی را سپری می‌کردند. زیرا در این زمان کاکرودی‌ها در عزای چند تن از عزیرانشان به دلیل سیل غارتگری که به ناگهان این روستا را در نوردید، به سوگ نشستند. به گفته اهالی، ناگهان آسمان اشکور را ابرهای تیره پوشاند و در عرض 20 دقیقه آسمان چنان بارید که اهالی مانند آن را هرگز ندیده بودند. بعد از بارش تند و یک ریز رگبار، با طغیان کاکرود، سیل، 4 خانه را نابود کرد و 4 تن از اهالی را با خود به کام مرگ فرو برد. نکته قابل توجه این حادثه تلخ فردا و پس فردای حادثه آشکار شد. زیرا اغلب رسانه‌ها هنوز گرم شادمانی و جشن پیروزی و برد شیرین تیم ‌ملی ایران برابر تیم‌ ملی مراکش بودند. 

این سیل جدا از این حادثه، چند نکته دیگر را هم در پی داشت. یکی اینکه خبر سیل و طغیان رودخانه‌ها به سرعت از طریق شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی شد و نیروهای امدادی، انتظامی و مسئولان محلی و شهرستان رودسر به سرعت در منطقه حادثه دیده حاضر شدند و در مسجد روستای کاکرود ستاد بحران تشکیل دادند، اما به دلیل تاریکی هوا که نشان از ضعف زیرساخت‌های ستاد بحران در این دست مواقع دارد، نتوانستند آن چنان که باید به امدادگری و جست و جوی مفقودان حادثه بپردازند. 
سوای این مشکلات، رانش جاده و خرابی پل کاکرود ارتباط جاده‌ای 70 روستا را قطع کرد که به دلیل نبود امکانات ویژه در زمان وقوع حادثه امدادرسانی را به روستاهای درگیر سیل مختل کرد که این مورد هم از یکی دیگر از ضعف‌های زیرساختی ستاد بحران شهرستان و به دنبال آن استان نشان داشت. در ساعات اولیه به گفته شاهدان نیروهای امدادی همزمان با عملیات امداد و نجات به پخش آذوقه و جیره پرداختند که به نظر می‌رسد این اقدام در آن شرایط ضروری نبود و فقط می‌توانست کار امدادگری را به تعویق اندازد.

با وجود این مشکلات، موضوع دیگری که در این مورد بیش از پیش به چشم می‌خورد، نبود یک ستاد خبری در ستاد بحران بود که نتوانست اخبار و اطلات واقعی را گرد آورد تا مدیران بحران بتوانند به نقاطی که بیشتر درگیر سیل بودند، توجه کنند. زیرا فردای روز حادثه، مسئولان استان اعلام کردند که این حادثه فقط 4 کشته داشت، اما این در حالی بود که 2 روز بعد از وقوع سیل « اسدالله عباسی» نماینده رودسر و املش خبر از آغاز تجسس برای یافتن اجساد مفقودان این حادثه داد که این نیز دلیل دیگری بر ضعف ساختار ستاد بحران شهرستان و نبود یک ستاد خبری برای جمع‌آوری اطلاعات است. در حالی که در شب حادثه، همه مسئولان محلی و شهرستانی آماده پاسخگویی به سوالات خبرنگار همشهری بودند، حضور کمرنگ رسانه‌ها در محل حادثه موجب شد ابعاد حادثه چنان که باید رسانه‌ای نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید