• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200948
+
-

269شهر درگیر تنش آبی

269شهر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند و دولت سیزدهم با 85طرح اورژانسی درصدد عبور از این وضعیت است حال آنکه چالش اصلی میزان بالای مصرف سرانه آب در کشور است، چرا که سخنگوی صنعت آب و فاضلاب ایران می‌گوید: هر ایرانی به‌طور متوسط در شبانه‌روز 230لیتر آب مصرف می‌کند. هاشم امینی می‌گوید: از این رقم 190لیتر در بخش خانگی و 40لیتر دیگر در بخش مصارف غیرخانگی شامل تجاری، اداری و عمومی نظیر بیمارستان‌ها و ادارات مصرف می‌شود. اصل ماجرا چیست؟
به گزارش همشهری، درحالی‌که میانگین الگوی مصرف آب به ازای هر نفر در کشور 150لیتر در شبانه‌روز تعیین شده، آمارها نشان از اضافه مصرف آب به ازای هر نفر 80لیتر حکایت می‌کند. البته سخنگوی آب و فاضلاب می‌گوید: ۵۴درصد مشترکان زیر الگوی مصرف و ۴۶درصد از مشترکان بالای الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند.
ایران کشوری است که با چالش شدید آبی مواجه است و دولت سیزدهم 85طرح اضطراری برای 30استان تعریف کرده که اولویت اما با شهرهای دارای تنش آبی است. امینی توضیح می‌دهد: پس از بررسی وضعیت منابع و مصارف سدهای نهند در آذربایجان شرقی، تهم در زنجان، دوستی در مشهد، رودبال در فارس، نهرین در خراسان جنوبی، چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان و سد یامچی اردبیل به‌دلیل کاهش حجم ذخیره مفید سدها و ایجاد مخاطره برای تامین آب شرب و بهداشت شهرهای مذکور سریعا نسبت به اجرای پروژه‌های اضطراری اقدام شد و در حال حاضر تمام شهر‌های مذکور با منابع تامین آب پایدار و باکیفیت جایگزین شده است.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری آبفای کشور با بیان اینکه در استان سیستان و بلوچستان، وزارت نیرو جدا از پیگیری تامین آب از منابع معمول، پروژه‌های متعددی را برای تامین آب پایدار شامل حفر چاه و احداث آب شیرین کن در برنامه دارد، اظهار کرد: در مشهد تامین آب زائرین و مجاورین حرم رضوی از برنامه‌های دارای اولویت وزارت نیرو است.

حفر چاه ادامه دارد
امینی در نشستی خبری در پاسخ به سؤال همشهری گفت: در 2سال اخیر جهت افزایش تاب‌آوری و پایداری آب شرب بهداشتی مشترکین نسبت به حفر و تجهیز و بهسازی ۸۸۱حلقه چاه، ساخت و ارتقای ۵۲باب ایستگاه پمپاژ، ۱۷طرح ارتقای کیفی، ساخت و بازسازی ۱۲۹۷هزار مترمکعب مخزن و اجرای ۱۷۹۸کیلومتر خطوط انتقال اقدام شده است.
او با بیان اینکه  ۸۲۰۰حلقه چاه شهری و ۱۲۶۰۰حلقه چاه روستایی داریم که منابع تامین آب هستند، گفت: ۹۹.۸درصد جمعیت شهری و ۸۶.۸درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه آب قرار دارند، علاوه بر اینکه ۵۴.۴درصد جمعیت شهری و ۵۸دهم درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه تصفیه فاضلاب قرار دارند.

آب سالم برای زائران اربعین
این معاون شرکت آبفای کشور از تامین آب سالم و باکیفیت برای زائران اربعین حسینی در مرزهای کشور و حتی داخل خاک عراق خبر داد و گفت: در مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان، خسروی و سومار در کرمانشاه، مهران در ایلام، مرز باشماق در کردستان، تمرچین در آذربایجان غربی، میرجاوه و ریمدان در سیستان و بلوچستان و شهرهای کربلا، نجف، سامرا و کاظمین خدمت رسانی به زوار اربعین حسینی در حوزه آب و فاضلاب آغاز شده و تا بعد از مراسم اربعین ادامه خواهد داشت.

مکث
دستگاه‌های تصفیه آب نیاز نیست

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه آبی که در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد کاملا از کیفیت بالا برخوردار است، تأکید کرد: هیچ نیازی به استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی نیست و از آنجا  که در اکثر مواقع فیلتر‌های این دستگاه‌ها بموقع تعویض نمی‌شود، آب کیفیت خود را از دست می‌دهد. امینی افزود: بسیاری از این تجهیزات املاح و مواد معدنی مورد نیاز شهروندان را حذف می‌کند و عملا باعث افت کیفیت آب آشامیدنی می‌شود حال آنکه در حال حاضر ۹۵۰ آزمایشگاه در کشور داریم و در سال ۲۰میلیون آزمون روی آب انجام می‌دهیم بنابراین آب کشور استاندارد کیفی لازم را داراست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید