• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 1 شهریور 1402
کد مطلب : 200879
+
-

تابستان خود را چگونه گذراندید؟

محدث تک‌فلاح-دبیر دوچرخه

برای منی که همیشه منتظر تابستان بودم و هر لحظه از سال تحصیلی را برای رسیدن فصل تعطیلی و خلاص شدن از کلاس‌های درس و مدرسه می‌شمردم، این وضع نگران‌کننده است. تصورش هم سخت است. امروز دقیقا 2‌ماه از تابستان را هم پشت سر گذاشتیم و من هنوز دنبال آن عصر تابستانی‌ام که راحت بخوابم و آب‌میوه‌ام را کنار استخر یا دریا بنوشم و از تعطیلات لذت ببرم.
حالا مانده‌ام که اگر بعد از رفتن به مدرسه معلم انشا از من «تابستان خود را چگونه گذراندید» بخواهد، با چه رویی برگه سفید را تحویلش دهم. شاید بتوانم از گرمی آغوش پتو در تمام لحظات صبح و شب و تمام‌شدن حجم بسته اینترنت خانه هم بنویسم، اما قطعا روی صحبت کردن از بیکاری و کلش و پی‌اس‌و... را ندارم. اغلب معلم‌ها این فعالیت‌ها را بیهوده می‌دانند و برای همه نوجوانان آرزوی رهایی از بند بازی‌های رایانه‌ای را دارند.
البته نکته مهمی که فراموش کردم هم این است که بازی‌هایی که در ایام دهه محرم و صفر امتحان کردم هم ایرانی بود و هم محرمی! تجربه بدی نبود اما الحق و الانصاف که باید به فکر طراحی یک بازی باشم. امتحان کردن این بازی‌ها ضرری نداشت که هیچ، جرقه کلی طرح را هم به ذهنم زد.
خانم گودرزی، معلم رایانه‌مان می‌گفت که خیلی‌ها در سن نوجوانی حس و حال طراحی بازی‌های رایانه‌ای و کار جدی با رایانه و سامانه‌های برنامه‌نویسی را دارند، اما اگر جدی نگیرند و رهایش کنند، کار در بزرگسالی سخت می‌شود. چون لازمه اصلی این کار «خلاقیت» است که فورانش در دوره نوجوانی است. بماند که به اعتقاد من اغلب آدم‌های خلاق، دوره نوجوانی‌شان را با تفریحات و سرگرمی پر کرده‌اند و به وقتش سراغ اهداف بلندمدت‌شان رفته‌اند.
این روزها که نتایج کنکور آمده هم که باید در برابر همه رفقای دوازدهمی پارسال تمام‌قد به احترام بایستیم و از چهره‌شان تشخیص دهیم که رتبه خوبی کسب کرده‌اند یا نه. سازمان سنجش و اعلام نتایجش هم که ما را گیر آورده. قشنگ «موش آزمایشگاهی» فرض شده‌ایم. تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه نهایی چنان بالا و پایین خودش را نشان می‌دهد که هیچ 2نفری را با درصدهای کنکور کارنامه‌ای یکسان نمی‌بینی که تراز یکی داشته باشند. خودشان می‌گویند تاثیر سوابق تحصیلی است، من که نمی‌دانم ولی خداکند همه این هرج و مرج‌ها برای امسال باشد و سال بعد ماجرا تمام شود و تکلیف ما مشخص‌تر باشد.
ولی بماند بین خودمان؛ برای هر کدام از حرف‌های بالا کلی انرژی سوزاندم که زمان بگذرد و بازی استقلال و سپاهان شروع شود که شاید انگیزه و هیجان من برای دیدن ذوب‌آهن و پرسپولیس هم بالا رود. بریم ببینیم این تیم‌های تازه‌نفس، هفته سوم لیگ را چگونه رقم می‌زنند؟‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید