• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 30 مرداد 1402
کد مطلب : 200616
+
-

کدام کشورها از پسروی خزر آسیب می‌بینند؟

کاهش تراز آب در سواحل شمالی خزر، برای کشورهای حاشیه آن به‌ویژه روسیه و قزاقستان تبعات بسیار شدیدتری دارد و بخش‌های وسیعی از سواحل این کشورها را خشک می‌کند.
به‌گزارش همشهری‌آنلاین، مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در رابطه با مهم‌ترین عوامل پسروی آب دریای خزر گفت: آب‌های سطحی حدود ۷۴ تا ۸۵درصد از آب ورودی خزر را تأمین می‌کنند که طبق برآوردها، رودخانه ولگا با حدود ۲۵۰میلیارد مترمکعب از کل ۳۲۰میلیارد مترمکعب، تأمین‌کننده حدود ۸۰درصد آب ورودی به خزر است.
وی با بیان اینکه کل رودخانه‌های حوضه آبریز جنوبی خزر(سواحل ایران) حدود ۵درصد از کل ورودی را تأمین می‌کنند، ادامه داد: کاهش آبدهی رودخانه ولگا و افزایش تبخیر آب خزر به همراه افزایش حرارت از مهم‌ترین عوامل کاهش تراز و پسروی آب خزر در سال‌های اخیر هستند.
معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست با بیان اینکه دمای آب خزر در سال۱۴۰۰ نسبت به میانگین بلندمدت یک‌درجه افزایش یافته است، اظهار کرد: در 2دهه اخیر، روند کاهش تراز آب خزر طولانی‌تر شده و شدت کاهش تراز آب نیز به‌ویژه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. ذوالجودی با اشاره به افزایش۴درصدی میزان تبخیر از سطح دریای خزر نسبت به میانگین ۲۰سال اخیر گفت: این مورد توأم با کاهش میزان بارش موجب تشدید کاهش تراز آب خزر شده است. کاهش تراز آب خزر در سواحل شمالی خزر به‌ویژه روسیه و قزاقستان به‌دلیل شیب ملایم و عمق کم آب‌های ساحلی، تبعات بسیار شدیدتری داشته و بخش‌های وسیعی از سواحل آن مناطق خشک می‌شود.
وی افزود: البته این وضعیت تا حدودی در سواحل شرق خزر در منطقه میانکاله و خلیج گرگان تا تالاب گمیشان در آب‌های ایران وجود دارد به‌طوری که کاهش تراز آب موجب پسروی آب در خلیج گرگان و تالاب گمیشان شده و خسارات زیست‌محیطی و اقتصادی ـ اجتماعی به همراه داشته است.
معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برنامه‌ها و اقدامات مختلفی که قرار است برای کاهش اثرات پسروی آب خزر و بهبود وضعیت این مناطق انجام شود، توضیح داد: عملیات لایروبی کانال‌های ورودی خلیج گرگان، طرح پمپاژ آب از نکارود به خلیج گرگان، مطالعات جهت کاهش اثرات تغییرات اقلیم، برنامه بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب بخش‌های کشاورزی و شیلات توسط وزارت جهادکشاورزی و افزایش ورودی آب به خلیج، پایش محیط‌زیست منطقه و بررسی روند تغییرات ازجمله این اقدامات هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید