• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20015
+
-

شهر در رسانه‌ها

هویت گمشده در بزرگراه‌های شهر

روزنامه «آرمان» از اولویت سواره‌محوری بر پیاده‌محوری در شهر تهران انتقاد کرده است. در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «به عبور راحت و امن عابران در این شهر توجه چندانی نشده و به همین دلیل پیاده‌راه‌ها نقش چندانی در افزایش ارتباطات انسانی و نشاط و شادابی در شهر ندارند. پیاده‌روهای شهر تهران می‌توانند هویت مشخص شهر باشند، اما در حال‌حاضر هویت این شهر بزرگراه‌های عریض و طویل آن است. در بعضی از مناطق شمال تهران با نبود و کمبود پیاده‌روها مواجهیم. ساختمان‌ها به حریم پیاده‌روها تجاوز کرده و آنها را نامتوازن و زشت کرده‌اند.» به نوشته آرمان، یک روزنامه‌نگار و صاحب‌نظر برجسته مسائل شهری بر نقش فضاهای عمومی شهری در ایجاد تعاملات اجتماعی تأکید دارد. به باور جین جیکوبز «آنچه از یک شهر بیشتر به ذهن می‌آید فضاهای عمومی شهر به‌ویژه خیابان‌ها و پیاده‌روهای آن است.»

مدیریت موتورسیکلت‌ها، پیچیده و حساس است

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته که مدیریت ناهنجاری‌های ناشی از موتورسیکلت «پیچیده و حساس» است. به گفته محمدرضا نجفی، بیش از ۸۰ درصد راکبان به روش‌های مختلف از طریق موتورسیکلت امرار معاش می‌کنند به همین دلیل برخورد با متخلفان به‌دلیل عوارض و ناهنجاری‌هایی که به‌وجود می‌آورند، برخوردی پیچیده و حساس است که باید به‌درستی و هوشمندانه انجام شود. به اعتقاد نجفی، نخستین مسیری که برای بهبود عوارض اجتماعی ناشی از نحوه رانندگی راکبان موتورسیکلت باید طی شود، بهبود وضعیت حوزه کسب و کار و اشتغال افرادی است که از این طریق امرار معاش می‌کنند. وی علت این توصیه‌اش را شرایط اقتصادی جامعه و تنگنای تأمین معاش راکبان موتورسیکلت و به محاق رفتن «رعایت آداب و قوانین راهنمایی و رانندگی» دانسته و تأکید کرده: «رفتار این افراد معطوف به تأمین نیازهای روزانه‌شان است و توجهی به قوانین نمی‌کنند.»

احداث تراموا در تهران، شعار است

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در گفت‌وگو با «خانه ملت»، احداث تراموا را در تهران در حد یک شعار دانسته و در مورد پیشنهاد مدیرکل دفتر حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مبنی بر تبدیل خطوط Brt تهران به خط تراموا می‌گوید: «بی‌تردید احداث تراموا به بودجه و امکانات زیادی نیاز دارد که شهرداری با 51هزار میلیارد بدهی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد، به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد که این طرح را بتوان اجرا کرد، بنابراین، این پیشنهاد تنها در حد یک شعار مطرح شده است.» قاسم میرزایی نیکو با اشاره به تأثیر احداث تراموا در جهت رفع مشکلات حوزه شهری پایتخت گفته: «با اجرای این طرح می‌توان بسیاری از مشکلات شهر تهران را برطرف کرد... بعد از گذشت 40سال از انقلاب اسلامی تاکنون در کل کشور زیرساخت‌ها تغییر نکرده و تنها به تازگی زیرساخت‌های مترو تغییر کرده است.»

بازار سرمایه؛ مدلی برای تأمین مالی شهرداری‌ها

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با «شهرنوشت»  گفته که شهرداری‌ها باید بدون اتکا به دولت و سیستم بانکی منابع مالی خود را از طریق بازار سرمایه تأمین کند. حسین عبده‌تبریزی با اشاره به رشد مثبت شهرداری‌ها در بازار سرمایه، گفته: «در گذشته شیوه اصلی شهرداری‌ها برای تأمین مالی، تسهیلات بانکی بود اماحالا به شیوه‌ای سنتی و نادرست بدل شده است.» عضو شورای‌عالی بورس با بیان اینکه بازار سرمایه پناسیل خوبی برای تأمین پروژه‌های شهری دارد، گفته: «ابزارهای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه روشی است که شهرداری‌های بسیاری از کشورهای پیشرفته از آن استفاده می‌کنند. در این مدل درآمدی، می‌توانیم روش‌هایی بر مبنای دارایی‌های فیزیکی مانند روش صکوک اجاره داشته باشیم.» وی با توضیح اینکه زمان زیادی است که بازار تسهیلات بانکی جای خود را به بازار سرمایه برای تأمین مالی داده است، ‌افزوده است: «در هیچ کجای دنیا معمول نیست شهرداری‌ها و به‌خصوص شهرداری کلانشهری مانند تهران به سراغ بانک‌ها برود.»

آسیب‌های تفکیک زباله در ایران

روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی به آسیب‌شناسی ساماندهی تفکیک زباله در کشور پرداخته است. این گزارش با اشاره به موضوع به‌کارگیری کودکان توسط «مافیای زباله‌گردی» نوشته:«کارفرمایان غیرقانونی و برخی پیمانکاران شهرداری تهران که متولی به‌کارگیری این کودکان هستند، بسته به میزان کار این کودکان آنها را بیشتر به استثمار کردن ترغیب و حتی به‌دلیل کم‌کاری، به ضرب و شتم‌های تأسف‌بار محکوم و مجازات می‎کنند، به نوبه‌خود باید بپذیرند که بخش اصلی این قدرت نامشروع و درآمدهای کلان و کاذب حاصله را از کم‌کاری در مقوله دفع و بازیافت زباله‌های شهری کسب می‌کنند.» در قسمتی از این گزارش آمده است: «وضعیت معتادان جمع‌کننده زباله‌ها نیز بسیار وخیم و دردناک است و بخش اعظمی از بیماری‌های انشعاب یافته از زباله‌ها از طریق همین افراد انتقال می‌یابد و عملا حمل‌و‌نقل زباله‌های تفکیکی از سوی این افراد در نقاط مختلف شهر مشکل‌ساز بوده و خواهد بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید