• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 20004
+
-

بازگشت قیمت وام مسکن به کانال ۷۰هزار تومان


بازار معاملات اوراق گواهی حق‌تقدم تسهیلات مسکن فرابورس روز یکشنبه پس از یک‌ماه ثبات، بار دیگر با رشد قیمت فروش وام مسکن در برخی سررسیدها مواجه شد. در این میان قیمت برخی اوراق بعد از مدت‌ها بار دیگر به کانال ۷۰هزار تومان بازگشت.

به گزارش همشهری، قیمت وام مسکن در طول بهار امسال در محدوده 65هزار تومان تثبیت شده بود؛ حتی در برخی مقاطع فعالان این بازار نزول قیمت وام را به سطوحی پایین‌تر از 60هزار تومان  تجربه کردند. دیروز قیمت اوراق تسهیلات مسکن با سررسید فروردین ۹۶ از مرز 70هزار تومان گذشت. این اوراق در روز چهارشنبه هفته گذشته ۶8هزارتومان مبادله شده بود. اوراق تسهیلات مسکن سررسید آبان‌ماه ۹۵، وام مسکن تیر ۹۵، شهریور‌ماه 96و دی‌ماه ۹۶ هم ازجمله اوراقی بودند که دیروز از مرز۷۰هزار تومان گذشتند. نماد «تسه ۹۵۰۴» امروز با نرخ ۷۰هزار و ۶۰۰تومان معامله شد؛ این در حالی است که این نماد در آخرین معامله هفته گذشته ۶۴هزار و ۹۹۹تومان قیمت‌گذاری و فروخته شد.



نشانه رونق دوباره بازار مسکن

حمیدرضا چراغی، کارشناس خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در گفت‌وگو با مهر در این‌باره گفت: در یک‌ماه گذشته شوک ناشی از افزایش قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه از یک‌سو سبب عقب نشستن خریداران واقعی از ورود به این بازار شده بود و همچنین فرارسیدن‌ماه مبارک رمضان از سوی دیگر سبب شد که با ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار اوراق تسهیلات مسکن روبه‌رو شویم.

او ادامه داد: اما با توجه به اتمام‌ ماه مبارک رمضان و دوره امتحانات محصلان، فصل جابه‌جایی خانوارهای شهری آغاز شده است که در نتیجه میزان تقاضای خرید اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن برای معامله را افزایش داده است.

چراغی گفت: در 2روز کاری پایانی هفته گذشته یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه، شاهد افزایش 2تا 3هزار تومانی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس بودیم. این افزایش نشان می‌داد احتمالا باز هم قیمت اوراق از ابتدای هفته وارد فاز گرانی شود که این اتفاق رخ داد.

کارشناس بازار مسکن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند نشانه‌ای از افزایش معاملات مسکن باشد، گفت: استقبال خریداران خُرد و خانواده‌ها از خرید اوراق تسهیلات مسکن نشان می‌دهد که ممکن است با موج جدید ورود متقاضیان به بازار خرید و فروش مسکن مواجه باشیم. اگر این اتفاق بیفتد، باتوجه به کمبود مسکن میان متراژ و مصرفی خانوارهای متوسط، باز هم احتمال رشد نسبی قیمت در آینده نزدیک وجود دارد.


   عبور از ۳۲ میلیارد تومان

آمار معاملات هفته گذشته فرابورس نشان می‌دهد که ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن از ۳۲۰‌میلیارد ریال نیز عبور کرده است. هفته گذشته خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن ۵۰۰‌هزار برگه وام مسکن را به ارزش ۳۲۲ میلیارد ریال در ۳۲‌هزار نوبت معامله کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید