• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 مرداد 1402
کد مطلب : 199982
+
-

اصل ماجرای اصل 85

لایحه عفاف و حجاب که چند هفته‌ای است در اتاق‌های مجلس شورای اسلامی می‌چرخد و ماده به ماده‌اش مورد تحلیل قرار می‌گیرد، در جلسه روز یکشنبه 22مردادماه 1402 اصل هشتاد و پنجی شد.

اصل 85 قانون اساسی چه می‌گوید؟
براساس این اصل «مجلس شورای اسلامی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود.»
با توجه به اینکه 1600 پیشنهاد جهت اصلاح و بهبود این لایحه از سمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی ثبت شده بود، طبیعتا بررسی تمام این موارد در صحن علنی مجلس مقدور نبود، پس  به تشخیص نمایندگان مجلس بررسی و رای‌گیری نهایی در مورد تصویب لایحه ارائه شده به یک یا چند کمیسیون تخصصی داده می‌شود که با تمرکز روی جزئیات، به‌صورت ویژه به رفع ایرادات و یا اعمال پیشنهادات لازم بپردازد. این تفویض اختیار می‌تواند به یک یا چند کمیسیون که به‌صورت مشترک اصلی(با حق رأی) و فرعی(بدون حق رأی) و یا مشترک با تساوی حق رأی داده شود که در مورد لایحه عفاف و حجاب با نظر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون حقوقی- قضایی به کمیسیون مذکور داده شده است. البته که حضور باقی نمایندگان در جلسات این کمیسیون بلامانع و در نقش مشورتی مؤثر است و حتی پیشنهاد پخش زنده جلسات کمیسیون به‌صورت تصویری از مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شده است. به ‌نظر فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، بررسی هر موضوعی در صحن مجلس یعنی نگاه عمومی و غیرتخصصی که برای این لایحه مفید نیست چون موارد مهمی در این لایحه وجود دارد که باید با مشورت کارشناسان تحلیل و بررسی شود. اگر در کمیسیون، رأی دو‌ سوم اعضا را بیاورد برای مدتی محدود قانون می‌شود و به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود. (مدت زمان اجرای قانون بستگی به‌نظر کمیسیون دارد.)

 

این خبر را به اشتراک بگذارید