• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19960
+
-

اشتغال؛ محور اصلی توسعه پایدار روستایی

علی کردلر| روزنامه‌نگار:

روستا به عنوان خط مقدم تولید محصولات لبنی، حبوبات و گوشتی نیازهای ضروری زندگی کشور و شهرها را تأمین کرده و به عنوان ستون اصلی تولید هر منطقه محسوب می‌شود. مناطق روستایی به لحاظ شرایط بکر و دست نخورده از آداب، رسوم و سنن خاص تبعیت می‌‌کنند و قطعاً نقش و جایگاه روستاها در توسعه ملی نیز بسیار ضروری و جدی است. 
طبق آمار، 21 میلیون ایرانی که 30 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، در روستاها زندگی می‌‌کنند و در این میان استان اردبیل در زمینه کثرت روستایی جایگاه بهتری در میان دیگر استان‌ها دارد. اردبیل هزار و 713 روستا دارد که با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که قسمت اعظم استان را جامعه روستایی تشکیل می‌دهد. 

این مهم نشان می‌دهد که باید نگاه‌ها به توسعه روستایی ویژه و راهبردی باشد، اما در سال‌های اخیر مهاجرت روستاییان به شهرها برای سکونت آنچنان گسترش یافته که در صورت نبود مدیریت صحیح تا سال‌های آتی آمار نامطلوبی را از جمعیت روستایی شاهد خواهیم بود. آمارها نشان می‌دهد در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در استان جمعیت روستایی از 36 درصد به 82/31 درصد و جمعیت شهری هم از 64 درصد در سال 90 به 18/68 درصد در سال 95 رسیده است. 
عمده دلایل مهاجرت از روستاها نبود زیرساخت‌ها و امکانات اساسی زندگی و مهمتر از آن نبود فرصت‌های شغلی است که اهمیت تدوین برنامه جامع توسعه پایدار روستایی با محوریت اشتغال را دوچندان می‌کند. می‌توان گفت اشتغال روستایی که سال‌های سال به عنوان فرصتی در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی اعلام شده است، تا چند سال گذشته به جایگاه واقعی خود نرسیده است. 

مبرهن است استان اردبیل با توجه به جامعه عظیم روستایی که به عنوان بخش بزرگی از نظام اجتماعی و جمعیتی، عوامل و منابع ارزشمندی دارد، جز با توسعه روستایی به پیشرفتی درخور نخواهد رسید. طبق گفته کارشناسان اجتماعی، بررسی‌ها نشان داده است که فعال‌سازی ساکنان روستایی به ویژه در این استان می‌تواند کمک شایانی به کاهش پدیده مهاجرت داشته باشد. بر این اساس انتظار از مقامات ارشد این استان ایجاد و راه‌اندازی کسب و کارها مانند کسب و کارهای خانوادگی و گروهی در روستاهاست تا از این طریق بخش عظیمی از اشتغال روستایی مرتفع شود. با فراهم شدن فرصت‌های شغلی در روستاها بی‌شک شاهد ثبات جمعیتی و حتی افزایش جمعیت در روستاها خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید