• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 20 مرداد 1402
کد مطلب : 199557
+
-

جدول جزئی از زندگی مردم شد!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

سرنوشت «جدول کلمات متقاطع» - محبوب‌ترین سرگرمی مطبوعاتی ایران- که حدود  ۱۴۵ سال پیش، توسط یک زندانی اهل آفریقای جنوبی طراحی شد و خیلی زود به  نشریات کشورش و انگلستان سرایت کرد و در اوایل قرن بیستم، این سرگرمی به نشریات آمریکا نیز وارد شد را در این یادداشت هم پیگیری می‌کنیم.
نقل است که «آرتور وین» اولین طراح جدول کلمات متقاطع آمریکایی بوده است که ۱۰۸ سال قبل، در ضمیمه یکشنبه‌ها‌ی روزنامه «نیویورک ورلد» از  ۲۱ دسامبر ۱۹۱۳ جدولش را چاپ کرده است و تا چند سال این روزنامه تنها چاپ کننده جدول کلمات متقاطع در مطبوعات آمریکا بوده است.
در سال ۱۹۲۴ نخستین کتاب جدول کلمات متقاطع هم در آمریکا منتشر شد و با استقبال مردمی به تیراژ میلیونی رسید. همین تیراژ سبب شد تا جدول کلمات متقاطع -که در جهان به crossword معروف است-  نامی آشنا برای تمام آمریکایی‌ها شود و به مرور برای مردم دیگر کشورها هم شناخته شود. در همان سال، روزنامه نیویورک ورلد اعلام می‌کند که از این پس به جای اینکه فقط در ضمیمه‌ آخر هفته‌ها از جدول کلمات متقاطع استفاده کند، این جدول را همه‌روزه چاپ خواهد کرد.
در این سال‌ها جدول کلمات متقاطع به شکل جدیدی دوباره به انگلستان برگشت و توسط فردی به نام «سی.دبلیو.شپرد» تغییراتی کرد و در روز یکشنبه ۲نوامبر ۱۹۲۴ در نشریه «ساندی اکسپرس» چاپ شد. درباره‌ این دوره می‌توان گفت: جدول کلمات متقاطع، جزئی از زندگی روزانه افراد شده بود تا حدی که علاقه‌مندی مردم به جدول کلمات متقاطع، حتی در فیلم‌های این دوره هم اثر چشمگیری داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید