• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19955
+
-

مشکل انجیر استهبان برای جهانی‌شدن

ظرفیت تولید و صادرات انجیر استهبان به دلیل مشکلات صنایع تبدیلی به صددرصد نرسیده است

کشاورزی
مشکل انجیر استهبان برای جهانی‌شدن




آذر خسروانیان| شیراز - خبرنگار:

استهبان که از شهرستان‌های مهم فارس به شمار می‌رود و نام‌های پیشین آن صابونات و اصطهبانات بوده از شمال به نی ریز، از جنوب به کوه‌های تودج یا توده، از غرب به دشت رونیز و از شرق به کوه‌های داراب و ایج محدود می‌شود. این منطقه دشتی با ۱۷۶۷ متر ارتفاع از سطح دریا و ۲۶۵۲ کیلومترمربع وسعت توسط کوه‌ها احاطه شده است. 
پوشش گیاهی این ناحیه اهمیت فراوانی دارد، زیرا جنگل‌های پراکنده آن درخت‌های متنوعی مانند بنه، ارژن و سرو کوهی را شامل می‌شود. در استهبان باران فراوان نمی‌بارد و میانگین میزان بارش در این شهرستان به ۲۲۴‌میلی‌متر می‌رسد.
این شرایط آب و هوایی باعث شده است که کشاورزی در این شهرستان بیشتر به صورت دیم باشد. در سال گذشته از ۲۲‌هکتار انجیرستان استهبان ۱۳‌هزار تن انجیر و از ۵۱۲ هکتار مزرعه زعفران ۲۵۰۰ کیلوگرم زعفران برداشت شده است. شهرستان استهبان با ۲۲‌هزار هکتار باغ انجیر دیم علاوه بر دارا بودن مقام نخست سطح زیر کشت این محصول در کشور، باکیفیت‌ترین و بی‌رقیب‌ترین انجیر تولیدی در سطح جهان را عرضه می‌کند.
ضمن اینکه با ارائه انجیر استهبان در بورس کالا نیز از خام فروشی و فله‌ای صادر کردن آن به کشورهای خارجی جلوگیری می‌شود.


صادرات محصولات کشاورزی

مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان استهبان می‌گوید: صنایع تبدیلی و فراوری در این شهرستان اهمیت فراوانی دارد.
«سعید قانعی» اضافه می‌کند: محصولات زراعی استهبان شامل گندم، جو، پنبه، ذرت، حبوبات، زعفران و تولیدات باغی شامل انگور، بادام، انار، مرکبات و مقدار کمتری سیب، گلابی و آلوی سیاه است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۳‌هزار تن انجیر و ۲۵۰۰ کیلوگرم زعفران در این شهرستان تولید شده است، ادامه می‌دهد: محصولات انجیر با فراوری به شکل شربت، کنسانتره، حلوا، شکلات و....، همچنین زعفران به شکل تجاری بعد از فراوری و بسته بندی و اضافه شدن ارزش افزوده به خارج استان و کشورهای اروپایی و آسیایی عرضه می‌شود.


روش کشت و آبیاری

مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان استهبان درباره چگونگی کشت در این شهرستان می‌گوید: کشت در استهبان به صورت دیم انجام می‌شود و انجیرستان‌ها و مزارع زعفران به صورت مکانیزه برای کشت این ارقام آماده سازی می‌شوند.  قانعی در خصوص منابع آبیاری محصولات کشاورزی در شهرستان استهبان می‌افزاید: منابع آب مورد استفاده، چشمه‌های قعری، پازهری، یوخو، مرحته و بک بک است که این چشمه‌سارها در ارتفاعات جنوب غربی شهرستان قرار دارند و در اصل سرقنات‌هایی هستند که از گذشته بسیار دور مورد بهره برداری اهالی منطقه بوده‌اند.


ظرفیت انبارداری و صنایع تبدیلی

مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان استهبان با تاکید بر ظرفیت انبارداری و فراوری محصولات باغی در این شهرستان می‌گوید: با توجه به تولید سالانه افزون بر ۱۳ هزار تن انجیر از سطح دیم باغ‌های این شهرستان، صنایع تبدیلی و فراوری فقط می‌تواند قسمتی از این تولیدات را پوشش دهد و با وجود 12 کارگاه بسته بندی انجیر هنوز نیاز به احداث صنایع بسته بندی و تبدیلی در این شهرستان کاملاً محسوس است، بنابراین ظرفیت تولید و صادرات استهبان به صددرصد نرسیده است.
 قانعی با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی باعث اشتغالزایی و رونق اقتصادی شهرستان استهبان شده است، اضافه می‌کند: برای تولید و فراوری هر تن انجیر، 2 نفر مشغول به کار شده و ۵۰‌درصد ارزش افزوده حاصل می‌شود.
وی می‌افزاید: در حال حاضر به‌دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، دست سودجویان و واسطه‌گران خارجی که سود صادرات و خام فروشی انجیر و زعفران نصیبشان می‌شود باز است.
قانعی با بیان اینکه در راستای حل مشکلات موجود پیگیری احداث 2‌باب سردخانه در شهر ایج استهبان و 2 سردخانه دیگر در مرکز استهبان با ظرفیت ۶۳۰۰ تن مد نظر قرار داده شده است، ادامه می‌دهد: این ظرفیت ۵ برابر ظرفیت موجود است که در صورت تکمیل، تحولی مهم و اساسی در بحث نگهداری و انبارداری، همچنین جلوگیری از استفاده از گاز متیل پروماید به شمار می‌رود که به تولید محصولات سالم نیز ختم می‌شود. وی به ارقام انجیر استهبان اشاره می‌کند و می‌گوید: ۹۸ درصد این ارقام رقم سبز و 2 درصد دیگر مربوط به رقم سیاه شاه انجیر و سایر نمونه‌هاست. قانعی که اعتقاد دارد انجیر استهبان می‌تواند در صنایع تبدیلی ارزآور باشد، می‌افزاید: این محصول می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را چه در تولید دارو و چه در صنایع غذایی ایجاد کند که تحقق این اهداف نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری در بخش صنایع فراوری، تولید و بسته‌بندی است.


 ارائه انجیر در بورس

مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان استهبان از پیگیری‌های انجام شده برای ارائه محصول انجیر در بورس کالا خبر می‌دهد و می‌گوید: ارائه محصول انجیر در بورس کالا بر ارزش افزوده این محصول اضافه می‌کند و از خام فروشی و فله‌ای صادر کردن آن به کشورهای خارجی جلوگیری می‌شود.
قانعی می‌افزاید: 40 درصد از ۱۳‌هزار تن انجیر تولیدشده مصرف داخلی دارد و ۶۰‌درصد دیگر برای صادرات، فراوری و بسته‌بندی استفاده می‌شود.
وی معتقد است: حمایت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این امور ضرورت دارد و باید برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از مشوق‌های مناسب استفاده شود.
قانعی در خصوص معرفی و نشان تجاری زعفران استهبان نیز می‌گوید: جشنواره زعفران در جهت رشد و پیشرفت صنایع تبدیلی در زمینه زعفران و گیاهان دارویی با حضور رئیس انجمن زعفران کشور در سال ۹۶ برگزار شده است.
وی ادامه می‌دهد: این جشنواره و ارائه طرح‌های تجاری برای تولیدات شهرستان باعث خشنودی است تا سرمایه گذاران هر چه بیشتر برای سرمایه گذاری تشویق شوند.


بیمه محصولات کشاورزی

 مسئول صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی شهرستان استهبان درخصوص بیمه محصولات کشاورزی در این شهرستان می‌گوید: فقط ۲۵ درصد از ۵۴۶۵ هکتار زمین کشاورزی استهبان تحت پوشش بیمه قرار دارد. «سعید قانعی» اضافه می‌کند: به دلیل اجباری نبودن این کار و همچنین دریافت مبالغ بالا، کشاورزان از خدمات بیمه استقبال چندانی نمی‌کنند. وی ادامه می‌دهد: با آگاهی سازی و اطلاع رسانی صحیح امیدواریم که در سال آینده تمام محصولات شهرستان تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید