خبر: مهدی اسلامپناه، رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر حذف عایق منبع اگزوز در خودروی ساینا دوگانهسوز شرکت سایپا، گفت: بعد از انتشار فیلم خودروی بدون عایق منبع اگزوز، سازمان ملی استاندارد به موضوع ورود کرد؛ در ابتدا شرکت تولیدکننده مدعی بود که فیلم واقعی نیست، اما بررسیهای سازمان ملی استاندارد نشان داد که موضوع صحت دارد و بر همین اساس شدیدترین برخورد را با تولیدکننده خواهیم داشت و همچنین با شرکت بازرسی مستقر در این سایت تولیدی برخورد شد و ممکن است تعلیق شود.
نقد: قصه پر غصه بازار خودروی ایران نیاز به کالبدشکافی ندارد؛ لااقل از منظر مردم، اغلب خودروهای تولیدی در کشور در مقایسه با انواع مشابه خارجی فارغ از عقبماندگی تکنولوژیک، بسیار بیکیفیت هستند و ایرادهای فنی و خرابی قطعه حتی در خودروهای صفرکیلومتر داخلی نیز چیز عجیبوغریبی نیست؛ اما در همین محصولات بیکیفیت، کمفروشیهایی میشود که ابتدا گمان میشد ناشی از بیدقتی در مونتاژ باشد؛ اما بعد از تبدیل شدن زه بغل پراید به آپشن، این شائبه بیشتر قوت گرفت که کمبود قطعه در خودروها یا تغییر قطعاتی مانند ترمز عقب و... شاید برای کسب سود بیشتر از جیب مردم باشد. صنعت خودروسازی ایران گرچه با قیمتگذاری دستوری و دستاندازیهایی نظیر مدیریت دولتی، نیروی مازاد، داراییهای غیرمولد و... مواجه است؛ اما بازهم نمیتوان کمفروشی یا بیدقتی در تولید محصول را با این مشکلات توجیه کرد. ساینا بدون عایق منبع اگزوز، پراید بدون دندهعقب، دنا اتومات با پدال کلاچ و... نمونهای از شاهکارهای بیدقتی در صنعت خودروی ایران است. به امید روزی که مردم ایران، خودروهای باکیفیت سوار شوند و خودروسازان وطنی اگر تولیدی دارند در قامت رقیبی سرسخت برای خارجیها باشد.
کمفروشی خودروساز
در همینه زمینه :