• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199510
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgJgL
+
-

بهبود وضع تولید نفت

چهره روز
بهبود وضع تولید نفت

افزایش تحریم‌ها به ویژه از سال 1397 فشار زیادی بر صادرات نفت ایران وارد کرد؛ به طوری که برخی آمارها نشان می‌دهد در طول سال‌های 1398 و 1399 میزان صادرات نفت ایران به طور چشمگیری کاهش یافت و این موضوع اثر زیادی بر شرایط اقتصادی کشور داشت؛ زیرا تولید و صادرات نفت مهم‌ترین منبع درآمدی ایران است و هر نوع کاهش یا افزایش درآمدهای نفتی تولید ناخالص داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
کاهش صادرات نفت حتی بازار ارز را نیز متاثر کرده بود چرا که نفت در کنار محصولات پتروشیمی و فلزی مهم‌ترین منبع درآمدهای ارزی کشور است و سیاست‌های کنترلی در بازار ارز نیز ازطریق درآمدهای نفتی به اجرا درمی‌آید.
در چنین شرایطی آنطورکه آمارها نشان می‌دهد روند تولیدوصادرات نفت ایران افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز این آمار را تایید کرد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صادرات نفت را به 2 برابر رسانده‌ایم. در ابتدای دولت سیزدهم تولید نفت ایران ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود، اما با تدابیر انجام شده تا پایان شهریورماه تولید نفت به کانال ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در روز خواهد رسید.
محسن خجسته‌مهر با بیان اینکه تا هفته آینده ۱۵۰ هزار بشکه به تولید نفت صادراتی ایران اضافه خواهد شد تاکید کرد: در مجموع ۶۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی در حال اجرا و مذاکره برای نهایی شدن داریم؛ همچنین در نیمه دوم امسال قراردادی به ارزش ۸ میلیارد دلار در زمینه توسعه 2 میدان مشترک نفتی امضا می‌شود.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید