• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199489
+
-

حکم انفصال از خدمت رئیس سازمان سنجش

شکایت دانشجویان شبهه‌دار که به دیوان عدالت اداری رسید، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش از خدمت، انفصال یافت.اصل ماجرا این است که نتایج کنکور زمانی شبهه‌دار می‌شود که یا سوابق تحصیلی داوطلب با رتبه وی همخوانی نداشته باشد، یا پاسخنامه‌اش در سؤالات منفی شباهت غیرمتعارفی با دیگر پاسخنامه ها داشته باشد که به آن کلید تقلب می‌گویند و یا اینکه موضوع گزارش موثق دستگاه‌هایی مثل فراجا و وزارت اطلاعات از آن در میان باشد. در این صورت و بر مبنای قانون، فردی که داوطلب آزمون سراسری بوده اگر 2دلیل از مجموع 3دلیل فوق را داشته باشد به‌عنوان داوطلب شبهه‌دار شناخته شده و باید دوباره در آزمون سراسری شرکت کند.
نکته جالب در این رویه این بوده که حتی زمانی که شبهه‌داربودن داوطلبی مشخص می‌شد، جلوی پذیرش او در دانشگاه گرفته نمی‌شد و هریک از آنها می‌توانستند تا زمان رفع شبهه دانشجو باشند؛ زمان‌هایی طولانی که بعضا به بعد از فارغ‌التحصیلی افراد می‌رسید. تعدادی از داوطلبان شبهه‌دار آزمون‌های 1398، 1399و 1400پس از عدم‌کسب حد نصاب در 2 تا 3درس آزمون‌های مجدد و محکومیت مبنی بر ابطال نتیجه آزمون‌ اصلی ورودی به دانشگاه در هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات و جرائم آزمون‌های سراسری، ضمن اعتراض به سازمان سنجش آموزش کشور، به وزارت علوم و مجلس نیز شکایت کردند.
ماده 11قانون مربوطه شامل افرادی می‌شود که عنوان داوطلب داشته باشند. سازمان سنجش باید در بازه‌ای که افراد داوطلب هستند بتواند شبهه مورد نظر را رفع یا تأیید کند. با وجود رعایت این بازه زمانی در رفع یا تأیید داوطلبان پیشین و مختومه‌شدن پرونده آنها، کار به دیوان عدالت اداری کشیده شد تا حکم جدیدی دریافت شود.
عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تأکید داشته که این شعبه دیوان عدالت برمبنای تفسیر شورای نگهبان عمل کند.تفسیر شورای نگهبان به صراحت گفته استفساریه مشمول کسانی که پرونده‌شان مختومه شده، نمی‌شود.
البته حکم انفصال از خدمت پور عباس قطعی نیست و در مهلت قانونی می‌توان نسبت به آن اعتراض و تجدیدنظرخواهی کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید