• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199449
+
-

چند پیشنهاد ساده و ارزان برای تهیه نوشیدنی در گرما

بزن خنک شی!

بزن خنک شی!

بدن ما هنگام بالارفتن دمای هوا کاملا هوشمندانه عمل می‌کند و تمام نیازهایش را به ما می‌گوید. از این‌رو باید صدایش را بشنویم و در روزهای گرم مصرف خوراکی‌های آبدار و انواع سبزی را جدی بگیریم. چراکه یکی از بهترین روش‌ها‌ برای مقابله با عطش و گرما در این روزها رعایت همین موضوع است. از این‌رو در صفحات پیش رو 6پیشنهاد خنک برایتان آورده‌ایم که امتحانشان در روزهای گرم حسابی دلچسب است. پیشنهاد اولیه ما تهیه لیموناد خانگی است که با صرف کمترین زمان می‌توانید این نوشیدنی خوش‌طعم را در خانه تهیه کنید.

مواد لازم:
شکر یک وسه چهارم فنجان
  آب خنک 8فنجان
  آب لیموترش تازه 1.5فنجان
روش تهیه: یک فنجان آب و شکر را با هم مخلوط کنید و آن را روی حرارت زیاد بگذارید تا شکر کاملا حل شود و مایع جوش بیاید. سپس اجازه دهید تا محلول در دمای اتاق خنک شود. بعد از گرفتن آب لیموترش‌ها، آن را به مخلوط آب و شکر اضافه کنید و باقیمانده آب را هم به مخلوط بیفزایید و مواد را خوب هم بزنید. برای خنک‌تر شدن لیموناد، چند تکه یخ به آن اضافه کنید. سپس مایع را در لیوان بریزید و آن را با حلقه‌های لیموترش تزیین کنید و بنوشید.

خوراک سبز‌ خنک و رژیمی

بورانی یکی از انواع پیش‌غذاهای خوشمزه ایرانی است که با دستورهای متنوع و مواد مختلف تهیه می‌شود. یکی از نمونه‌هایی که شما به‌راحتی می‌توانید در این روزهای گرم تهیه کنید و خنک شوید، بورانی کدو است. خوب است بدانید کدوی سبز یک کدوی تابستانی از خانواده گیاهان Cucurbitaceae  است که در رده‌ خربزه، کدو اسپاگتی و خیار قرار دارد. امتحان‌کردن این خوراک لذیذ خالی از لطف نیست.

مواد لازم:
  کدو سبز 2 تا 3 عدد   ماست: 1.5پیمانه   سیر: ۲حبه   پیاز: یک عدد   شوید خشک: یک قاشق غذاخوری   نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی

روش تهیه:  ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده، سپس به‌همراه روغن داخل یک تابه تفت دهید تا پیاز طلایی شود، سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. در ادامه سیرهای خرد‌شده را به تا‌به اضافه کنید. بعد کدو سبزها را پوست بگیرید و نگینی خرد و به مواد اضافه کنید. بعد از سرخ‌شدن مواد، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کدو سبزها خنک شوند. در نهایت کدوها را له کرده و ماست را به آن اضافه کنید. سپس شوید خشک به بورانی اضافه کنید.

یک لیوان شیرین و خنک

هیچ‌چیز بیشتر از یک لیوان نوشیدنی خنک و سالم در گرمای تابستان نمی‌چسبد. برای اینکه لذت این نوشیدنی را با سالم، خانگی و ارزان بودن آن گره بزنید، پیشنهادهایی داریم.اسموتی یکی از نوشیدنی‌های مقوی پوره‌ای است که در واقع از مخلوط میوهای تازه یا یخ‌زده با شکر، عسل، شکلات، بادام زمینی، ماست، شیر یا یخ خرد شده تهیه می‌شود. اینکه چه مواد خوراکی به این نوشیدنی اضافه کنید به سلیقه خودتان بستگی دارد اما میوه، شکر، شیر و یخ برای تهیه هر اسموتی کافی است.

مواد لازم:
طالبی تازه یا یخ‌زده یک عدد
شیر نصف پیمانه
یخ خردشده نصف پیمانه

روش تهیه: باید پوست طالبی را بگیرید، سپس تخمه‌های آن را خارج و طالبی را به قطعات کوچک تقسیم کنید. طالبی خردشده را همراه با یخ خردشده، شیر و درصورت تمایل مقداری شکر داخل مخلوط کن بریزید.زمانی که همه مواد با هم مخلوط شد و حالت یکدست و پوره‌ای به‌دست آمد، اسموتی طالبی آماده است.اسموتی را داخل یک لیوان بلند بریزید. می‌توانید این نوشیدنی را با تکه‌های طالبی خرد شده تزئین کنید.

به حلاوت شربت بیدمشک

نوشیدن عرق‌های گیاهی در فصل تابستان علاوه بر رفع تشنگی، خاصیت‌های مفید دیگری هم دارد که باعث می‌شود تهیه شربت‌ها و نوشیدنی‌های مختلف بر پایه عرقیجات گیاهی، در تابستان طرفدار پیدا کند.یکی از آنها تهیه یک نوشیدنی خنک بر پایه عرق بیدمشک است.

مواد لازم:
عرق بیدمشک: یک لیتر   شکر سفید: ۳ کیلوگرم   آب: ۴ لیوان    آبلیمو: به میزان دلخواه

روش تهیه: باید آب و شکر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا شربت بجوشد و غلیظ شود. بعد از خنک شدن شربت، عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید. ترکیب این شربت با تکه‌های یخ و آبلیموی تازه، یک نوشیدنی تابستانی دلچسب به شما می‌دهد. حواستان باشد حتما عرق بیدمشک را بعد از خنک شدن شربت به آن اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.می‌توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید. این نوشیدنی خاصیت آرامش‌بخشی دارد و می‌توانید طبق سلیقه خودتان، آن را با زعفران، خاکشیر یا تخم‌شربتی هم ترکیب کنید. به این ترتیب خاصیت رفع عطش و گرمازدگی در این نوشیدنی افزایش پیدا می‌کند.

فراپه دوست‌داشتنی

مواد لازم:

  قهوه: 3قاشق چای‌خوری    بستنی: 3 اسکوپ   شکر: یک قاشق غذاخوری   شیر: یک فنجان   یخ‌:یک لیوان

روش تهیه: ابتدا قهوه اسپرسو را آماده کنید و اجازه دهید خنک شود. درصورت نداشتن اسپرسو می‌توانید از پودر قهوه فوری استفاده کنید. سپس بستنی و قهوه را داخل مخلوط‌کن بریزید و آنها را هم بزنید. بعد از آن شیر و یخ را به آن اضافه و خوب با هم مخلوط کنید. در این مرحله ترکیب آنها حالت کف دار به‌خود می‌گیرد. سپس مواد آماده شده را داخل لیوان بریزید. در انتها خامه قنادی‌ای که آماده کرده بودید را روی نوشیدنی داخل لیوان اضافه کنید. درصورت تمایل می‌توانید روی خامه را با پودر کاکائو یا سیروپ شکلات تزیین کنید. فراپه قهوه شما آماده است از آن لذت ببرید.

بفرمایید ‌ آش زردآلو

قیسی‌های تهران معروف هستند. در گذشته زردآلو ‌بیش از آنکه در سبد میوه بنشینند، وارد قابلمه می‌شدند. این ‌آش در میان همه اعضای خانواده‌ها به‌ویژه کودکان به‌دلیل شیرینی‌اش برخلاف دیگر انواع آش، پرطرفدار بود. این روزها می‌توانید با فراوانی زردآلو این ‌آش را بپزید.

مواد لازم:
  برنج: یک پیمانه   لپه: یک‌دوم پیمانه   سبزی آش: نیم‌کیلوگرم   زردآلوی خشک بدون هسته: یک‌پیمانه   روغن: به مقدار لازم   نعنا داغ، سیرداغ، کشک و ماست: به مقدار لازم برای تزیین   نمک و فلفل: به مقدار لازم

روش تهیه: لپه را به همراه زردچوبه، نمک و کمی فلفل درون ظرفی پرآب بریزید و با شعله ملایم اجازه دهید که بپزد. پس از نرم‌شدن، سبزی آش را به آن اضافه کنید تا بجوشد. برنج را در ظرف دیگری با آب مخلوط و کته کنید. برنج کته را فشار دهید تا بافت آن در هم بشکند و حالت دانه‌دانه نداشته باشد اما خمیر هم نشود. مقداری آب‌جوش به برنج کوبیده شده اضافه کنید تا برنج در آن غوطه‌ور شود. برنج، لپه و سبزی‌ها را با هم مخلوط کرده و خوب هم بزنید. بعد زردآلوهای خشک را به مواد اضافه کنید، پس از نیم‌ساعت آش آماده می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :