• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199437
+
-

گردشگری مطبوع در حوالی شرق

پیش به‌سوی ییلاق‌ها

پیش به‌سوی ییلاق‌ها

پریسا نوری

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است که با گردش چند ساعتی به مناطق خنک و دیدنی اطراف شهر، روزهای داغ و کشدار تابستان را دلپذیر کنیم. در این راهنما، با چند جای دیدنی و خنک محدوده شرق تهران که کمتر شناخته شده‌‌اند، آشنا می‌شوید. پس اگر آخر هفته برنامه‌ای ندارید، کوله‌بار سفر نیم‌روزه به اطراف تهران را ببندید و با ما همراه شوید. پیش‌فرض رسیدن به این نقاط گردشگری، استفاده از خودروی شخصی است؛ اما درصورتی که بخواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید باید خودتان را به میدان نوبنیاد و فرهنگسرای اشراق برسانید تا از تاکسی‌ها و ون‌های پایانه تاکسیرانی برای رسیدن به بومهن و رودهن که محور اصلی و مشترک این مقاصد گردشگری است، استفاده کنید.



به‌عنوان بزرگ‌ترین روستای شرق تهران در جنوب رودهن قرار دارد. هوای دلپذیر، همجواری با محور اصلی تهران - دماوند و فاصله کم از پایتخت موجب شده این روستا مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. اگر در این فصل به مهرآباد بروید، قطعا دست خالی برنمی‌گردید؛ چون در بازار روز روستا انواع میوه‌های تابستانی، نان‌های محلی، حلواهای خوش‌طعم و صنایع‌دستی مانند نمد و گلیم هم که جزو سوغات روستاست، عرضه می‌شود. این محصولات منبع درآمدی برای روستاییان است و شما با خرید این محصولات ‌می‌توانید به اقتصاد روستا کمک کنید.



آبشار تنگه‌کوره (اشک‌ریز)، امامزاده تاریخی در شمال روستا که توسط میراث فرهنگی ثبت شده، مسجد قدیمی روستا که بیش از یک قرن قدمت دارد و رودخانه سیاه‌رود ازجمله جاذبه‌های گردشگری روستاست. مهم‌ترین محصولات این روستا درختان سیب، گردو، گیلاس، آلبالو، زردآلو و انواع صیفی‌ مثل خیار و گوجه است. روستای آردینه یک هزار هکتار وسعت و حدود 420نفر جمعیت دارد. در گذشته به‌دلیل تولید انبوه گندم و تبدیل آن به آرد اسم این روستا را آردینه گذاشتند که اکنون دیگر خبری از آن تولید انبوه نیست. علاوه بر خنکی هوا، باغ‌های میوه تابستانی که بخشی از آن برای فروش به تهران عرضه می‌شود، با قیمت مناسب در این روستا در دسترس است.


براساس اسناد باقیمانده از سال‌های دور این روستا و با توجه به بنای امامزاده روستا و قلعه تاریخی گلخندان، قدمت اینجا دست‌کم به دوران اشکانیان و ساسانیان می‌رسد. دژ و قلعه گلخندان که روی تپه‌ای در محل به‌هم پیوستن 2رودخانه بومهن و رودهن واقع شده، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری روستاست. بنای امامزاده قاسم که در جنوب روستای گلخندان و روی تپه‌ای مشرف بر روستا قرار دارد هم یکی دیگر از نقاط دیدنی و تاریخی روستاست. براساس تصویب نامه هیأت وزیران در سال۱۳۹۱ دهستان گلخندان به مرکزیت گلخندان قدیم به‌عنوان یکی از روستاهای بخش بومهن معرفی شده و روستاها، مزارع و مکان‌هایی چون سیاه‌بند، شهرآباد، طاهرآباد، گلخندان قدیم، گلخندان جدید، زردستان، گلدره و کرد نبرد را در برمی‌گیرد.



این روستا با قدمت 400ساله، در ارتفاع ۲۱۰۰متر از سطح دریا قرار دارد. به‌دلیل اینکه خانه‌های روستا به‌صورت پلکانی و در شیب کوه ساخته شده، این روستا به ماسوله تهران نیز معروف است. طبیعت بکر و زیبای روستای جورد گردشگران بسیاری را در فصل بهار و تابستان به این منطقه جذب می‌کند. همچنین تنها راه دسترسی به دشت زیبای لار (سیاهپالاس) که در شمال رودهن است، از میان این روستا می‌گذرد. در ارتفاعات شمالی روستا امامزاده‌ای وجود دارد که به نام امامزاده سیدروح‌الله مشهور است و نسبش به
امام جواد(ع) می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :