• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19921
+
-

ورود نیروهای ائتلاف عربی به فرودگاه حدیده یمن

رویداد
ورود نیروهای ائتلاف عربی به فرودگاه حدیده یمن

روز گذشته مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در پرونده یمن بعد از پایان سفر خود در ابوظبی بلافاصله وارد صنعا شد. به گفته رویترز او برای انتقال شروط امارات به رهبران گروه انصارالله و رایزنی برای توقف جنگ حدیده به پایتخت یمن سفر کرده است. این در حالی است که روز گذشته نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی بعد از درگیری‌های شدید 3روزه برای اولین‌بار وارد محیط داخلی فرودگاه حدیده در جنوب این شهر شدند. نظامیان وفادار به جنبش انصارالله طی روزهای گذشته مقاومت شدیدی برای جلوگیری از پیشروی نیروهای مورد حمایت ائتلاف عربی از خود نشان دادند، اما با توجه به حملات بی‌وقفه هوایی و دریایی به مواضع انصارالله در حدیده انتظار می‌رود فرودگاه این شهر سقوط کرده و درگیری‌های داخلی در حدیده آغاز شود.

عربستان و امارات در حالی عملیات نظامی حدیده را ادامه می‌دهند که دبیرکل سازمان ملل نسبت به خسارت‌های جانی گسترده ناشی از وقوع درگیری در داخل حدیده صراحتا هشدار داده است. فضای حاکم بر رسانه‌های جهانی و افکار‌عمومی به اندازه‌ای مخالف ادامه عملیات نظامی در حدیده است که آمریکا و فرانسه تا امروز چندین بار اخبار رسانه‌های سعودی مبنی بر مشارکت این کشورها در عملیات حدیده در هر سطحی را تکذیب کرده‌اند. براساس گزارش‌های سازمان ملل هم‌اکنون بیش از 600هزار نفر در شهر حدیده زندگی می‌کنند که درصورت آغاز درگیری‌های شهری انتظار می‌رود دست‌کم 200هزار نفر از این شهروندان کشته شوند. این در حالی است که تنها طی 3روز گذشته بیش از 300نفر از نیروهای طرفین در درگیری‌های جنوب حدیده جان خود را از دست داده‌اند.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات روز جمعه در توییتر خود نوشت: آزادی شهر و بندر حدیده واقعیت میدانی جدیدی را در نبرد یمن خلق کرده و انصارالله را ناچار به بازگشت به میز مذاکرات خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید