• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199129
+
-

بازی سوداگران ساخت‌و ساز با جان مردم

یادداشت
بازی سوداگران ساخت‌و ساز با جان مردم

عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران

یکشنبه 15مرداد، شهر تهران یک حادثه تلخ دیگر را تجربه کرد و در این حادثه تلخ چند تن از شهروندان که تعدادی از آنها همکاران ما در شهرداری تهران و مأموران نیروی انتظامی بودند، متأسفانه جان خود را از دست دادند. درواقع این حادثه تلخ ناشی از یک رویه غلط و اتفاق تلخ‌تر است که به سودجویی و سوداگری برخی افراد برای ساخت و سازهای غیرمجاز آن‌هم بدون توجه به حداقل‌های اصول ایمنی ساختمان‌سازی ‌بازمی‌گردد. متأسفانه ما در بخش‌های مختلفی از شهر تهران با مشکل و چالش ساخت و ساز‌های غیرمجاز روبه‌رو هستیم، اما این موضوع در حریم شهر تهران وضعیت شدیدتر و بغرنج‌تری دارد که یکی از آنها منطقه ۱۹ است. طی ماه‌های اخیر در ناحیه ۳ منطقه۱۹، متأسفانه شاهد رشد سریع و قارچ‌گونه ساختمان‌های غیرمجاز هستیم.
شهرداری طبق وظیفه قانونی خود و براساس رأی دستگاه قضایی، موظف به تخریب آنهاست. یکی از این ماموریت‌ها روز یکشنبه در ناحیه ۳ منطقه۱۹ اجرا شد. این نوزدهمین مرحله تخریب ساختمان‌های غیرمجاز و ناایمن بود که از شهریور سال گذشته آغاز و تا‌کنون ادامه پیدا کرده است. در این مرحله مأموران شهرداری با حضور و همراهی مأموران نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و با در اختیار داشتن حکم قضایی اقدام به تخریب ساختمان‌های ناایمن و غیرمجاز کردند، اما متأسفانه وضعیت ساختمان‌های مجاور این ساختمان به اندازه‌ای غیراستاندارد و ناایمن بود که عملیات تخریب ساختمان موجب تخریب یکی از ساختمان‌های مجاور شد که چند ملک آن طرف‌تر قرار داشت و برخی از همکاران ما در شهرداری تهران و همچنین پرسنل نیروی انتظامی در آنجا حضور داشتند.
 شهرداری تهران از ابتدا در دوره جدید در عمل نشان داده که در این مسیر ثابت‌قدم است و در تخریب ساختمان‌های غیرمجاز جدیت و عزم راسخ را دارد و این کار را از مجتمع تجاری لوکس پالادیوم درمنطقه یک تهران که درواقع یکی از گران‌ترین محله‌ها به شمار می‌رود آغاز کرد و بخشی از این سازه گران‌قیمت که به‌صورت غیرمجاز ساخته شد بود را تخریب کرد. این تخریب‌ها در  مناطق۵، ۱۵ و ۱۹ ادامه داشته که نشان‌دهنده اراده شهرداری تهران برای برخورد با متخلفان است.
نکته و مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد بازی کردن متخلفان و سوداگران با جان مردم است. سرعت بالای این سوداگران برای فرار از قانون و نظارت قانونی باعث می‌شود تا کاملا استانداردها و حداقل‌های ایمنی را فدای منافع و مطامع خود ‌کنند و به خیال خام خودشان سازه را به سرعت بالا بیاورند تا شهرداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را وادار و مجبور به پذیرش و تمکین از این تخلف و بی‌قانونی کنند، اما سابقه رفتاری شهرداری به‌ویژه درسال‌های اخیر نشان می‌دهد که پذیرش این بی‌قانونی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و شهرداری حتما و قطعا به تخریب این سازه‌های غیرمجاز و غیرقانونی ورود می‌کند.
 اگر گذرتان به چنین بخش‌هایی از شهر تهران افتاده باشد حتما متوجه رشد سریع و قارچ‌گونه این بناهای نا ایمن و غیرقانونی شده‌اید. بعضا به‌صورت شبانه و در زمان‌های کوتاه و با سرعت بالایی یک سازه بی‌کیفیت را بالا می‌آورند و با جان و سلامت خودشان و همچنین افرادی که در آن ساختمان کار می‌کنند بازی می‌شود و این موضوع طبیعتا مسیر برخورد را برای ما دشوار‌تر می‌سازد، اما با وجود تمام دشواری و موانع، این مسیر را در شهرداری تهران ادامه می‌دهیم. متأسفانه شهرداری تهران و نیروی انتظامی در این حادثه تلخ چند همکار خود را از دست دادند و هزینه این سوداگری و اقدامات غیرقانونی را همکاران ما پس دادند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید