• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 199026
+
-

فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران

نگاه
فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران

‫نوید خاصه‌باف*

مهم‌ترین رکنی که هم‌اکنون در مدیریت شهری نسبت به سرمایه‌گذاری در تهران پیگیری می‌شود، این است که پروژه‌های قدیمی‌ای که با چالش روبه‌رو شده با مصالحه و تدبیر حل شود. نگاه این است که سرمایه‌گذار پیمانکار نیست بلکه شریک شهرداری است و بردش برد مدیریت شهری و مردم است و ضررش ضرر این مجموعه.
از سویی در بخش شناسایی فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به‌ویژه در موضوعات فناورانه و استارت‌آپی تمرکزی صورت گرفته تا سرمایه‌گذاری صرفا بر بخش‌های تجاری و اداری متمرکز نشود. در فضاهای گردشگری، حمل‌ونقل و حتی حوزه‌های بهداشت و درمان نیز جذب سرمایه‌گذار صورت گرفته تا مشکلات شهری در همه بخش‌ها پیگیری و رفع شود و سرانه‌های رفاهی گردشگری را بالا ببریم.
در سال‌های گذشته سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران با برخی مشکلات مواجه شده که از 100مورد پروژه انجام شده، 46پروژه با موانعی روبه‌رو شده و سرنوشت آن قفل شده بود. البته در 6‌ماه اخیر توانستیم 16پروژه را تعیین تکلیف و با تشکیل کارگروه‌ها و هیأت‌های اندیشه‌ورزی آن را رفع کنیم. از سوی دیگر ساختار سازمانی سازمان سرمایه‌گذاری تقویت شد تا نیروهای متخصص به کارگیری شوند.
در پروژه‌ها بحث بررسی اهلیت‌سنجی سرمایه‌گذار هم موجب عقب‌ماندگی‌ها شده بود. بخش دیگر به شهرداری تهران باز می‌گشت که در زمین‌های معارض طرح تعریف شده بود. بخش دیگر نیز کم‌تجربگی سازمان بوده و قراردادهای ضعیفی بسته شده است. این موضوعات حل‌وفصل شدند تا مسیر جدیدی ریل‌گذاری شود و طرح‌های سرمایه‌گذاری پیش روند. در مدیریت شهری گذشته، رفتار قهری موجب شده بود پرونده‌ها به‌سمت حقوقی شدن بروند و نگاه آنها به شهرداری تهران متفاوت شده بود. در این زمینه از سرمایه‌گذاران واقعی دلجویی کردیم تا با مصالحه راهکارهای مناسب اتخاذ شود. از طرفی راهکارهای تشویقی را مثل یک فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران پهن می‌کنیم. در 46پروژه زمین مانده سرمایه‌گذاری نیز برگشت‌پذیری 80هزار میلیارد تومان سرمایه شهری را پس از طی پروسه‌های قضایی محقق خواهیم کرد.

*مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید