• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 9 مرداد 1402
کد مطلب : 198582
+
-

از آسان‌ترین تا سختگیرانه‌ترین قوانین طلاق

جهان
از آسان‌ترین تا سختگیرانه‌ترین قوانین طلاق

فرقی نمی‌کند طلاق توافقی باشد و یا غیرتوافقی؛ در هر صورت برای اقدام نسبت به آن در هر کشوری باید پایبند قوانین و مقرراتی‌ باشیم که از سوی مراجع دولتی و قضایی آن کشور تنظیم و تصویب شده است. برای آشنایی مختصر با قوانین برخی کشورها، مطلب زیر را با هم مرور می‌کنیم.

مصر
قوانین طلاق در کشورهای دنیا متفاوت و براساس آداب، فرهنگ و مذهب آن کشور است. مصر در سال 2000برای طلاق توافقی، قوانینی با جزئیات بیشتر نسبت به قبل درنظر گرفت. البته در قوانین جدید، همچنان حقوق زنان نسبت به مردان در وضعیت نابرابری قرار دارد. پیش از قانون طلاق فعلی، زنان مصری تنها درصورتی می‌توانستند طلاق بگیرند که اثبات کنند همسر آنها به‌صورت جسمی یا روحی از آنها سوءاستفاده کرده است. این در حالی بود که مردان می‌توانستند بدون مراجعه به مراجع مذهبی یا قضایی همسر خود را به راحتی طلاق دهند و از خانه بیرون کنند. براساس قوانین فعلی این کشور، زوجین برای به حکم رسیدن درخواست طلاق‌شان باید بعد از طی مراحل قضایی و حقوقی، دوره‌های آموزشی و خانوادگی معین را سپری کنند. این دوره‌ها با توجه به شرایط زوجین از 6‌ماه تا یک سال به طول می‌انجامد.

ژاپن
ژاپن ازجمله کشورهایی است که طلاق به‌راحتی و آسانی در آن به وقوع می‌پیوندد. زوجین تنها باید یک فرم یک صفحه‌ای را مهر، امضا و ارسال کنند. این افراد می‌توانند حتی بدون مراجعه به دادگاه طلاق بگیرند؛ همچنان که بیش از 90درصد از مجموع آمار طلاق در این کشور به طلاق توافقی اختصاص دارد. یکی از پیچیدگی‌هایی که ممکن است در ارتباط با قوانین طلاق در ژاپن خاطرنشان کنیم، موضوع حضانت فرزند و فرزندان است. یکی دیگر از نکات جالب در مورد قانون طلاق در ژاپن، این است که زنان بعد از گذشت 6‌ماه از تاریخ ثبت طلاق خود می‌توانند برای ازدواج مجدد اقدام کنند. نکته قابل ذکر دیگر، نام‌خانوادگی زن بعد از ثبت طلاق است. به‌عبارتی ساده‌تر، اگر زن بخواهد به نام‌خانوادگی پدری خود بازگردد باید فراز و نشیب‌هایی بیش از فرایند ثبت طلاق را تحمل کند.

استرالیا
شرایط و قوانین طلاق در کشورهای دنیا برای انواع طلاق‌ها متفاوت است؛ مثلا در کشور استرالیا طلاق توافقی قانونی است. قانون طلاق توافقی در استرالیا نخستین بار در سال 1975به واسطه مصوبه قانون خانواده تنظیم شد. در یکی از مفاد این قانون آمده که یکی از شرایط ثبت طلاق توافقی این است که زن و مرد حداقل 12‌ماه جدا از هم زندگی کرده باشند. البته این عدم‌تمایل به یکدیگر باید با ارائه اسناد و مدارک همراه باشد. اگر از ازدواج زن و مرد در استرالیا کمتر از 2سال بگذرد باید پیش از اقدام به طلاق در جلسات مشاوره و روان‌درمانگری شرکت کنند چرا که امکان آشتی و بازگشت به یکدیگر وجود دارد. شهروندان استرالیایی برای اقدام به طلاق باید از طریق فرم آنلاین اقدام کنند. معمولا طلاق یک‌ماه و یک روز پس از جلسه رسمی دادگاه تأیید می‌شود.

آلمان
یکی دیگر از کشورهایی که طلاق به‌سادگی در آن ثبت می‌شود، آلمان است. طلاق در آلمان به‌صورت رسمی بین 4تا 6‌ماه صورت می‌گیرد و رسمی می‌شود. با این حال اگر ازدواج، سابقه بالایی داشته باشد و زن و مرد متمول باشند و سرمایه‌ زیادی داشته باشند برای رسیدگی به این امور ممکن است فرایند طلاق یک سال یا بیشتر به طول بینجامد. طلاق باید در دادگاه صورت بگیرد. در نخستین مرحله از فرایند طلاق در آلمان زن و مرد باید یک وکیل استخدام کنند تا فرایند طلاق با تشریفات قانونی از طریق وکیل پیگیری شود. این فرایند باید در دادگاه محلی و یا دادگاه خانواده دنبال شود. پس از ارسال مدارک، دادگاه تقاضانامه آنها را بازبینی می‌کند و آن را برای زوجین می‌فرستد و از آنها طلب پاسخ می‌کند. حین این فرایند، دادگاه به ‌صورت مجزا، برای هر یک از طرفین دعاوی خانوادگی فرم‌هایی ارسال می‌کند تا حقوقی که نیاز به انتقال آنهاست، به‌طور دقیق محاسبه شود. مدت زمان مورد نیاز برای فرایند طلاق به این بستگی دارد که عمر ازدواج شما چقدر بوده است؟ آیا شما و همسرتان در مورد تقسیم اموال با یکدیگر توافق دارید یا خیر و اینکه چه میزان پس‌انداز دارید؟

هند
در برابر اغلب کشورهایی که طلاق در آنها به راحتی با حداقل موارد قانونی انجام می‌پذیرد، هند جزو کشورهایی‌ است که طلاق در آن با دشواری و هزینه‌های فراوان همراه است. این قوانین سخت حتی شامل طلاق توافقی هم می‌شود؛ چرا که پیش از تقاضای طلاق در دادگاه زن و مرد باید اثبات کنند که برای مدت یک‌ تا 2سال جدا از یکدیگر زندگی کرده‌اند. لازم به ذکر است که در هند، طلاق نیز مانند بسیاری از امور و پدیده‌ها در ارتباط مستقیم با مذهب است. برای طلاق‌های غیرتوافقی نیز باید دلایلی مستند و معتبر از دیدگاه دادگاه ارائه شود. دلایلی مانند خشونت جسمی و یا ذهنی، فساد، تغییر مذهب، اختلال ذهنی، بیماری‌های لاعلاج و اقدام به‌خودکشی ازجمله دلایل معتبر برای ثبت طلاق است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید