• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198559
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AnKYp
+
-

سیلی سخت محرم

سیلی محرم امسال را دشمنان جمهوری اسلامی خوردند که قدرت درک قاعده و سنت الهی را ندارند

گزارش
سیلی سخت محرم

رسول امیری- روزنامه‌نگار

دشمن از جایی که فکرش را نمی‌کند، ضربه می‌خورد؛ این مضمون یکی از آیات قرآن است: هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ‌الله فَأَتاهُمُ‌الله مِنْ حَیثُ لَمْ‌یحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یخْرِبُونَ بُیوتَهُمْ بِأَیدیهِمْ وَ أَیدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصار.
«اوست آن‌که کافران اهل کتاب (یهودیان بنی‌نضیر) را در نخستین مرحله‌ای که کوچ‌شان داد، از خانه و دیارشان بیرون کرد. شما مؤمنان گمان نمی‌کردید که آنان با این نیرو و قدرتی که دارند از دیارشان بیرون روند و خود نیز می‌پنداشتند که دژهایشان مانع تسلط خدا بر آنان خواهد بود، اما خدا از جایی که تصور نمی‌کردند بر آنان درآمد و در دل‌هایشان بیم افکند، تا آنجا که به‌دست خود و به‌دست مؤمنان خانه‌های خود را ویران می‌کردند پس ‌ای دیدوران از کارهای خدا که آنها را می‌نگرید، عبرت گیرید».
ماجرا راجع به نقض پیمان یهودیان بنی‌نضیر در صدر اسلام است که پیغمبر دستور به جلای وطن آنها را صادر کرد. قرآن می‌فرماید نه شما (مسلمانان) فکر می‌کردید که اینها ترک وطن خود کنند چون شما از این قبیله قوت و شدت و نیرومندی سابقه داشتید؛ خود آنها هم هرگز چنین احتمالی نمی‌دادند. آنها پیش خود فکر می‌کردند قلعه‌های محکم‌شان نمی‌گذارد خدا آسیب‌شان برساند و مادام در آن قلعه‌ها متحصن هستند و مسلمانان بر آنان غلبه
نمی‌یابند.‌

محاسبه ظاهری
اما همه داستان این نبود، محاسبه ظاهری این بود که این یهودی‌ها ترک میدان مبارزه و وطن خود را نمی‌کنند، اما خدای تعالی از جایی اراده‌اش را بر آنها جاری کرد که تصورش را هم نمی‌کردند. آنها آماده بودند که از خود از طریق همان دژها و درها دفاع کنند و مانع حمله مسلمانان شوند، اما خداوند از راه ایجاد رعب و وحشت در وجودشان، کار را پیش برد (و قذف فی قلوبهم الرعب) و کلمه (رعب) بنا بر قول مرحوم علامه در المیزان به‌معنای خوفی است که دل را پر کند؛ (یخربون بیوتهم بایدیهم)، خانه‌های‌شان را به‌دست خود ویران می‌کردند که به‌دست مسلمانان نیفتد و این از قوت سیطره‌ای بود که خدای تعالی بر آنان داشت؛ برای اینکه خانمان‌شان را به‌دست خود آنان و به‌دست مؤمنان ویران کرد.

شکست طراحی‌های چندلایه
دشمن جمهوری اسلامی قدرت درک این قاعده و سنت الهی را ندارد؛ لذا در طراحی‌هایش با اینکه دقیق برنامه می‌ریزد، اما قادر به نگاه جامع به صحنه مبارزه نیست. طراحی‌های چند لایه می‌کند برای محرم. سال‌هاست که مشغول این طراحی‌ها علیه امام حسین(ع) و جریان تاریخی عاشورا هستند. سری جدیدش از زمان رضاخان شروع شد. تصور کردند که با زور سرنیزه می‌توانند محبت خمیرمایه وجودی ما را از ما بگیرند.امسال خود را کشتند پویش «نذری نخورید و سیاه نپوشید» راه انداختند.
بنابر آمارهای رسمی و غیررسمی هر 2 عامل امسال افزایش پیدا کرد؛ هم نذری‌ها و هم سیاه‌پوشی‌ها. همان‌ها هم که فکرش را نمی‌کردند به آنها سیلی زدند. همان‌ها که به وضع اقتصادی و معیشتی‌شان معترض بودند، همان‌ها که حجاب درست و حسابی نداشتند، آنها که در ظاهرشان همراهی با امام حسین(ع) دیده نمی‌شد و...
سیلی محرم امسال را از اینها خوردند. این خصلت  ملتی است که روی عهدی که با سیدالشهدا(ع)بسته است، می‌ماند.‌‌‌

اشتباه محاسباتی دشمنان
رهبرمعظم انقلاب در تطبیق این کریمه بر یکی از حوادث انقلاب اسلامی بیان زیبایی دارند: «ارتش ایران، برای آمریکایی‌ها از شخص شاه هم مهم‌تر بود؛ می‌گفتند شاه یک نفر است، حالا بمیرد، برود، بیاید، یک نفر دیگر را جایش می‌گذاریم لکن سازمان ارتش برایشان خیلی مهم بود و روی آن خیلی حساب کرده بودند و همین ارتشی که برای آمریکایی‌ها این‌‌قدر مهم بود و روی آن کار کرده بودند و 40هزار مستشار آمریکایی در همان روزها در ایران، در ارتش حضور داشتند، شد عامل شکست رژیم طاغوت و موجب نابودی امیدهای آمریکا در ایران که خدا در قرآن می‌فرماید: فَاَتیهُمُ‌الله مِن حَیثُ لَم یحتَسِبوا؛ از آنجایی که خیال نمی‌کردند ضربه و سیلی خوردند.»
هایزر که فرستاده ویژه آمریکایی‌ها در بحبوحه انقلاب اسلامی بود و دستور داشت هر میزان که صلاح می‌داند خون بریزد، اما جلوی انقلاب را بگیرد در خاطراتش می‌نویسد که نیروی هوایی جایی بود که ما حتی انتظار کمترین ناآرامی را در آن نداشتیم؛ زیرا از نظر فرماندهی و آموزش با آمریکا ارتباط نزدیکی داشت. شاید خیلی از همان کسانی که آن روز در آن جریان عظیم تاریخی شرکت کردند، عمدتاً کسانی بودند که تحصیلاتشان در آمریکا انجام شده بود و با فرهنگ آمریکایی آشنا بودند؛ اما اینها از آنجا ضربه خوردند. خب، این نشانه آن است که وعده الهی صادق است.قاعده قرآن این است که هر وقت جبهه حق وارد میدان مبارزه با جبهه باطل شد، حالا این مبارزه وقتی مبارزه نظامی است، گاهی علمی، زمانی سیاسی و حالا هم که در جنگ رسانه‌ای و ترکیبی مشغول هستیم، این حضور، دشمنان را با همه‌ جلال و جبروت ظاهری‌شان که البته باطن و مغز ندارد در محاسبات‌شان دچار اشتباه می‌کند. این وعده قطعی خداوند است که إِنْ تَنْصُرُوا‌الله ینْصُرْکمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکم؛ ظهور نصرت الهی، تمامی معادلات و محاسبات مادی را برهم می‌زند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید