• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19855
+
-

بورس روی سکوی پرتاب

احتمال دارد درصورت تداوم جو روانی مثبت، امروز شاخص بورس برای نخستین‌بار از مرز 100هزار واحد عبور کند


رشد سریع بورس تهران در پایان هفته گذشته، منحنی شاخص را در آستانه عبور از مرز تاریخی 100هزار واحد قرار‌داد.

به گزارش همشهری، روز چهارشنبه نماگر اصلی بازار سهام ۲۷۰۰ واحد رشد کرد و ضمن ثبت یک رکورد قابل، سرمایه‌گذاران و سهامداران را غافلگیر کرد.

در 9‌ماه گذشته همه بازار‌‌های مالی فعال در اقتصاد ایران رشدهای عجیب و غریبی را به ثبت رسانده‌اند. در این میان بازده بازارهای ارز و طلا از 70درصد فراتر رفته است و بازارمسکن به‌طور میانگین به رکورد 50درصد رشد نزدیک شده اما در این میان بازده بورس در محدوده 15درصد نوسان کرده است. همین موضوع موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران براین اعتقاد باشند که بورس موج بعدی منحنی صعود در بازارها را ترسیم خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد پس از اشباع سایر بازار‌ها و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در آنها، بخشی از جریان نقدینگی‌ها به سمت بورس سرازیر شود. هر چند این نوع رشد بازار سهام و شاخص بورس عمدتا حاصل کاهش ارزش پول ملی و رشد قیمت ارز است اما از آنجا که می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان را در بورس جذب کند، می‌تواند در حوزه کنترل تورم کارآمد باشد.

بر همین اساس از اواخر هفته، موج تازه‌ای از صعود در بورس آغاز شد؛ به‌طوری که در پایان معاملات هفته قبل شاخص کل بورس با 3/3درصد افزایش همراه شد.



اثر ارز بر بازارسهام

یکی از مهم‌ترین عوامل صعود سریع بورس از صبح چهارشنبه، تغییر جهت جریان اخبار بود. پس از اعلام نظر صریح سخنگوی دولت درباره لزوم توجه به سرمایه‌گذاری در بورس، خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه شرکت‌های بورس می‌توانند ارز ناشی از صادرات را با قیمت بالاتری بفروشند. چنان که محمدعلی فتحی، کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به تشکیل صف خرید برای سهام پتروشیمی در بورس، دلیل آن را تصویب نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با قیمت 3800تومان دانست. او گفت: با توجه به کاهش 400تومانی هزینه‌های پتروشیمی‌ها، این تصمیم قطعا بر سودآوری آنها تأثیر مثبت خواهد داشت. فتحی ادامه داد: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از اواسط فروردین‌ماه سال‌جاری، 4200تومان تعیین شد که با مصوبه تازه این قیمت به نفع پتروشیمی‌ها تغییر کرد و از این پس 3800تومان محاسبه خواهد شد این خبر خوبی برای سهامداران این شرکت‌ها محسوب می‌شود.



آغاز حرکت قدرتمند سرمایه‌گذاران در بورس

مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه هم با پیش‌بینی چشم‌انداز بازارسهام گفت: بازار سرمایه ایران در وضعیت فعلی حداقل تا شاخص 140هزارتایی حباب ندارد. طحانی تأکید کرد: در چند هفته اخیر مقدار زیادی از نقدینگی به سمت بازارهای دیگر همچون طلا، ارز و مسکن رفت ولی بالاخره از آنجا که بازار سرمایه، بازار ارزنده‌ای است، نقدینگی به سمت این بازار نیز سوق پیدا کرد. او توضیح داد: هم‌اکنون اکثر سهام در بازار سرمایه، با دلار 4200تومانی ارزشگذاری می‌شوند درحالی‌که شرکت‌های بورس ارزش‌های جایگزینی بالایی دارند و می‌توانند ارزش نرخ بگیرند.



آغاز فصل صعود در بورس

محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن هم رشد اخیر بازار سهام را مبتنی بر دلایل بنیادی و واقعی دانست و تأکید کرد: جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی به‌دلیل افزایش قیمت دلار، طلا، مسکن و خودرو در ماه‌های اخیر حجم قابل توجهی از نقدینگی را جذب بازارهای غیرمولد کرده بود. او افزود: افزایش حجم نقدینگی جامعه ناشی از سودهای پرداختی بانک‌ها به مردم، نوسانات نرخ بهره و تصمیم‌های بانک مرکزی درباره نرخ بهره، بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه را که مولدش بانک‌ها بودند به گلوله‌ای آتشین تبدیل کرده که در بازارها حرکت کرده و اقتصاد را به تلاطم انداخته است. این کارشناس بازار سرمایه ورود نقدینگی‌های سرگردان به بازارهای غیرمولد را مانع رونق تولید، اشتغال و بهبود معیشت مردم دانست و گفت: این اتفاق منجر به پولدار‌تر شدن سرمایه‌دارها و فقیر شدن عامه مردم می‌شود.

خواجه نصیری رشد اخیر بورس را آغاز فصل صعودی بازار سرمایه دانست و تأکید کرد: چنین تجربه‌ای را در سال‌های 91و 92نیز در بازار سرمایه شاهد بودیم.



احتمال صعود تا کانال 140هزار واحد

نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین‌پویا هم با اشاره به ورود نقدینگی جدید به بازارسرمایه گفت: بورس در شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و سرمایه‌گذاران می‌توانند سهم‌های مناسب با قیمت‌های عالی در بازار بیابند و بستر سرمایه‌گذاری خود را بسازند.

محمد‌رضا سرافراز، مدیرعامل کارگزاری آگاه هم با تأیید ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه وآغاز دور جدید رشد شاخص‌ها در بورس گفت: چنانچه دولت نتواند نقدینگی سرگردان در بازارهای فرعی سرمایه‌گذاری را کنترل کند، ورود شاخص به کانال 140هزار واحدی بعید نیست. او تأکید کرد: به‌رغم اصرار و تأکید دولت بر کنترل تورم و اجرای سیاست‌های مبادلات ارزی، نقدینگی فراوانی به سمت بازارهای ارز، طلا و مسکن حرکت کرده و این مسئله موجب تورم در جامعه شده است. او ادامه داد: در چند روز اخیر این تأثیر تورمی در بازار سرمایه آشکار شده و شاهد افزایش قیمت گروه‌های خاصی در بورس بوده‌ایم و این افزایش قیمت‌ها به منزله آن است که به لحاظ ارزش‌های جایگزینی باید در انتظار رشد در قیمت شرکت‌های بورسی و شاخص کل باشیم.


مکث

تشکیل 110هزار میلیارد تومان سرمایه جدید بورس







آمار‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های فعال بورس، از ابتدای دهه 90تاکنون توانسته‌اند 110هزار میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیازشان را از طریق بازار سرمایه تأمین کنند.

به گزارش همشهری، داده‌های آماری نشان می‌دهد بورس توانسته است از ابتدای دهه جاری نقش خود را از طریق توسعه ابزار‌های تأمین مالی در اقتصاد ملی تثبیت کند. به‌طور معمول بورس‌ها این قابلیت را دارند که از طریق تجهیز منابع مالی وجمع‌آوری نقدینگی، هم به کنترل تورم کمک کنند و هم منجر به توسعه اقتصاد در کشور‌ها شوند.این نقش برای بازار سرمایه ایران در طول چند دهه گذشته چندان قابل توجه نبود اما با توسعه معاملات و همینطور انتشار ابزارهای مالی جدید این نقش روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به‌طوری که تحت‌تأثیر همین عوامل، امسال ارزش معاملات بازار سرمایه که فصل اول سال از مرز 70هزار میلیارد تومان گذشته است، این امیدواری را ایجاد کرده که نسبت معاملات بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی به سطح 25درصد هم برسد.

این نسبت در سال 84معادل 2.5درصد بود که در سال قبل به 17درصد رسید. در کنار این رشد امیدوار‌کننده داده‌های آماری نشان می‌دهد درحالی‌که بانک‌ها با مشکلات زیادی در تأمین منابع مالی شرکت‌ها مواجه‌اند بازار سرمایه توانسته است بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها را تأمین کند. با این حال بازار سهام از ابتدای سال تاکنون تحت‌تأثیر سفته‌بازی در بازار‌های طلا، ارز و مسکن قرار گرفته است و منابع مالی به جای اینکه از طریق بورس صرف توسعه تولید شود در بازار‌های طلا و ارز صرفا زمینه‌های رشد تورم را فراهم می‌کند. همین رویداد‌ها موجب شد انجمن خبرنگاران بازار سرمایه با ارسال نامه‌ای به ریاست‌جمهور از دولت بخواهد به نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصاد بیشتر توجه کند. به‌دنبال این درخواست اواخر هفته قبل محمدباقر نوبخت از جذابیت بیشتر بازار سرمایه در مقابل سایر بازار‌ها خبر داد و گفت: مردم نباید فکر کنند فقط می‌توانند در بازارهای ارز و سکه و خودرو سرمایه‌گذاری کنند و باید بدانند بازار سرمایه جذابیت بیشتری نسبت به سایر بازارها دارد. سرمایه‌گذاری در این بازار به نوعی حمایت از تولیدکنندگان هم محسوب می‌شود.



افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد

اطلاعات آماری از جایگاه بازار سرمایه در تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها نشان می‌دهد از ابتدای دهه 90تاکنون فقط در بورس تهران 110هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی و افزایش سرمایه انجام شده است. این آمار بدون احتساب تأمین مالی انجام‌شده در بورس کالا و فرابورس نشان می‌دهد این مقدار که در اواخر دهه 80 سالانه به 3500میلیارد تومان می‌رسید اکنون سالانه از 10هزار میلیارد تومان فراتر رفته و حتی در برخی سال‌ها این مقدار به سطح 20هزار میلیارد تومان رسیده است. به‌عنوان مثال در 1393ارزش کل افزایش سرمایه شرکت‌های بورس به 21هزار و 355یا در سال 1394به 18هزار و 900میلیارد تومان رسید. مطابق این آمارها فقط در بورس تهران از سال 90تاکنون 100هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بورس تهران انجام شده و شرکت‌های بورس به‌طور مستقیم توانسته‌اند با جمع‌آوری منابع مالی سهامداران در شرایطی که نیاز شدیدی به نقدینگی داشته‌اند نیاز‌های مالی‌شان را بر‌طرف کنند.در طول این 7سال سالانه به‌طور متوسط 85شرکت از طریق افزایش سرمایه به نیاز‌های مالی‌شان پاسخ داده‌اند. در همین مدت در عین حال دولت هم که بدهی‌های سنگینی به پیمانکاران دارد توانسته با انتشار 11هزار و 300میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس تهران بخشی از بدهی‌هایش را به پیمانکاران تسویه کند.



ورود 44شرکت جدید به بورس

اطلاعات آماری نشان می‌دهد از سال 90 تاکنون 44شرکت جدید واردبورس شده‌اند و 92هزار و 500میلیارد تومان از سهام این شرکت‌ها تحت عنوان عرضه‌های اولیه به سهامداران فروخته شده و منابع مالی آن در حساب‌های سهامداران عمده اندوخته شده است. این اطلاعات بیانگر آن است که به غیر تأمین مالی از طریق افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی از 4سال پیش با توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بازار‌سرمایه یک گام تازه‌تر در تجهیز منابع خرد برداشته است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت توانسته‌اند 150هزار میلیارد تومان از منابع خرد مردم را جمع‌آوری و وارد چرخه معاملات بازار سرمایه کنند. این رویداد به گفته محمود‌رضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن در طول چند سال گذشته نقش زیادی در کنترل تورم داشته است. همچنین ظرف 4سال گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله که نوع پیشرفته‌تری از این صندوق‌ها در دنیا هستند توانسته‌اند فقط در بورس تهران 738میلیارد تومان منابع مالی جدید و تورم‌زا جمع‌آوری کنند. به‌تازگی به‌کارگیری این صندوق‌ها در بورس کالا هم توانسته است نمونه موفقی را ثبت و منابع مالی زیادی را در باز طلا جذب خود کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید