• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198539
+
-

آغاز فروش 35هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی

امروز نخستین مظنه‌گیری اوراق مرابحه دولت در سال‌جاری به ارزش 35هزار میلیارد‌تومان انجام می‌شود

با گذشت 4‌ماه از سال‌جاری قرار است امروز دولت برای نخستین بار در سال‌جاری 35هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام را برای فروش روی میز بگذارد. در مرحله نخست مظنه‌گیری این اوراق برای تعیین نرخ بهره انجام خواهد شد و در مرحله بعد این اوراق به فروش خواهد رسید.
به‌ گزارش همشهری، طبق قانون بودجه سال ‌جاری دولت مجاز است در سال ‌جاری برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود 185هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی منتشر کند، اما با گذشت 4‌ماه از سال‌جاری دولت تاکنون از اختیارات خود استفاده نکرده بود. اما روز گذشته وزارت اقتصاد اعلام کرد امروز نخستین مظنه‌گیری اوراق مرابحه عام دولت در قالب 5نماد معاملاتی و در سررسید‌های مختلف به ارزش 35هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد. نرخ بهره اسمی این اوراق 20.5درصد و سررسید اوراق بین 12 تا 35‌ ماه در نظرگرفته شده که نسبت به گذشته افزایش یافته است. درگذشته اوراق مرابحه عام دولت با نرخ 18درصد منتشر می‌شد. به‌نظر می‌رسد انتشار این اوراق، زمینه‌های اولیه افزایش نرخ بهره است. در طول چند هفته گذشته نیز نرخ بهره بین بانکی با یک روند صعودی مواجه بوده و اکنون به محدوده 23.5درصد رسیده است. نخستین پذیره‌نویسی اوراق مرابحه عام دولت برای تأمین مالی ۱۱هزار میلیارد تومان و با تاریخ سررسید ۴۲ و ۴۸ ماهه، در تاریخ ۲۵ اسفند سال۹۸ انجام شده است.
بعد از تحقق درآمد‌های مالیاتی و افزایش نرخ خوراک گاز و سوخت صنایع، انتشار 35هزار میلیارد تومان اوراق مرابحه عام، گام تازه‌ای برای کاهش کسری بودجه و تامین منابع مالی مورد نیاز دولت است. با این حال به ‌باور برخی کارشناسان انتشار این اوراق و افزایش نرخ بهره آن می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌ تأثیر قرار دهد و به کاهش ارزش معاملات بازار سهام و نزول شاخص‌ها منجر شود. با این حال برخی دیگر از کارشناسان نظر متفاوتی دارند و معتقدند بازار پول و سرمایه به راحتی این اوراق را درون خود هضم خواهند کرد و انتشار این اوراق نمی‌تواند به رکود در بازار سرمایه و سایر بازار دارایی‌ها منجر شود.
حسن کاظم‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: این حجم از اوراق به راحتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا بانک‌ها قابل جذب است پس، از بابت اینکه این اوراق بتواند نرخ بهره را به ‌سمت بالا حرکت دهد، نگرانی وجود ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید