• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198540
+
-

پرونده طلب ایران از کره روی میز دادگاه

درپی امتناع کره‌جنوبی از پرداخت مطالبات ارزی ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، لایحه‌ای را به مجلس فرستاد. براساس این لایحه اختلاف بین 2کشور در یک مسیر حقوقی پیگیری می‌شود. وصول مطالبات ایران از کره‌جنوبی، در چند سال اخیر بارها در قالب خبر و گمانه‌زنی مطرح شده ولی نامه رئیس‌جمهوری به مجلس، برای برخورد حقوقی با این ماجرا، نشان می‌دهد؛ کره همچنان از پرداخت مطالبات ایران خودداری می‌کند.
به گزارش همشهری، لایحه‌ای که رئیس‌جمهور به مجلس فرستاده تأکید دارد: به‌منظور استرداد سپرده‌های بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران نزد بانک‌های کشور کره و مطالبات خسارت ناشی از تأخیر در تادیه آن و در اجرای ماده ۱۲ موافقتنامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره مصوب 13مهر 1382و اصل ۱۳۹ قانون اساسی این لایحه آماده و تقدیم مجلس شده است.
لایحه یادشده را معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری پیشنهاد داده و در 14تیرماه سال‌جاری به تصویب دولت هم رسیده است. با تبدیل لایحه دولت به قانون بانک مرکزی اجازه دارد با همکاری معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نسبت به فرایند‌های داوری طبق موافقتنامه بین 2کشور درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات خود از بانک‌های کشور مذکور و مطالبه خسارت ناشی از آن اقدام کند.
براساس اعلام بانک مرکزی میزان طلب ایران از کره‌جنوبی بابت فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بالغ بر 7میلیارد دلار است که در 2بانک کره‌ای به بهانه تحریم‌ها مسدود شده است. اختلافی که ریشه در 5سال گذشته دارد و کره‌جنوبی پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه بانک مرکزی، با این توجیه که امکان تبادل مالی وجود ندارد، از آزادکردن طلب ایران خودداری کرده است.
24خرداد امسال همزمان با سفر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی به قطر، برخی منابع خبری از انتقال پول‌های ایران در کره‌جنوبی به قطر خبر داده بودند.
پیش از این هم در 27آذرماه سال 1401، علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل وقت بانک مرکزی گفته بود آزادسازی دلار‌های ایران در کره‌جنوبی موضوعی است که در حال پیگیری است و رفت‌وآمد‌های منطقه‌ای هم داشته‌ایم. تأکید داریم که روی اصل موضوع توافق وجود دارد منتهی در بحث حساب‌های مقصد بحث داریم. به‌گونه‌ای که در ابتدا این حساب‌ها دچار تغییر شده بود، پول باید از حساب‌های کره به حساب‌هایی منتقل شود تا بتوان به شکل مطلوبی برای نیاز‌های کشور استفاده شود.
خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در بانک‌های کره‌ای در 2سال گذشته همزمان با برخی سفر مقامات منطقه‌ای به کشور مطرح شده بود اما حالا مشخص شده که راه دیپلماتیک بسته است در نتیجه دولت به این نتیجه رسیده برای احقاق حقوق مردم ایران، مسیر حقوقی را درپیش بگیرد. مسیری که البته پیچیده و زمان‌بر خواهد بود و باید دید سرانجام دلارهایی که بارها در 5سال گذشته وعده آزادسازی آن داده شده، کی و چگونه آزاد می‌شود؟

 

این خبر را به اشتراک بگذارید