• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198536
+
-

انحلال سازمانی

چهره روز
انحلال سازمانی

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور از بروز تخلف در بدنه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران و احتمال انحلال این سازمان خبر داده است.
به گزارش تسنیم، حمزه شکیب می‌گوید: از سال1392 که مالکان مکلف شدند مبلغی را برای انتخاب ناظر به سازمان نظام‌مهندسی استان تهران پرداخت کنند، شرایط سازمان تغییر کرد و اداره آن‌هم با مشکلاتی مواجه شد. او البته به تخلفات رخ‌داده در بدنه این سازمان نیز اشاره کرده و پرده از نفوذ افرادی در سازمان نظام‌مهندسی استان تهران برمی‌دارد که عضو هیأت مدیره نیستند؛ اما نقش اساسی در اداره آن ایفا می‌کنند. شکیب، با اشاره به این تخلفات می‌گوید: سازمان نظام‌مهندسی استان تهران 5 هفته است که خروجی نداشته و اگر همین رویه ادامه پیدا کند قطعا راهی جز اجرای ماده26 قانون نمی‌ماند؛ اما ماده26 قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان چیست؟ در این ماده از قانون سازمان نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، انحلال سازمان‌های نظام‌مهندسی درصورت انحراف از اهداف سازمان، پیش‌بینی شده و آنگونه که رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور می‌گوید، این انحراف مسجل شده است؛ اما همچنان این سؤال مطرح می‌شود که چرا از سال1392 تاکنون که چندین بار سازندگان و انبوه‌سازان بخش خصوصی از انحراف سازمان نظام‌مهندسی تهران و تبدیل شدن آنها به حیاط خلوت خواص خبر دادند، هیچ مقام مسئولی برای برخورد با این سازمان یا هدایت آن پیشقدم نشد.
نکته دیگر اینکه چرا در مورد تشکل‌های خصوصی نظیر سازمان نظام‌مهندسی و اتاق بازرگانی ایران که اخیرا حمله‌های شدید به آن می‌شود، برخورد فردی چهره‌های پشت‌پرده بر ورود ناظران قانونی می‌چربد؟ البته که تا قبل از ورود مراجع قانونی و ناظران عالی‌رتبه، در مورد هیچ‌کدام از این دو تشکل نمی‌توان رأی به‌درستی یا ایراد کار آنها داد؛ اما به‌نظر می‌رسد درست‌ترین راه برای رفتار با هر تشکلی، پیروی از خواست اعضای آن تشکل و ذینفعان آنهاست نه غریبه‌پنداری آنها.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید