• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198087
+
-

سیل تابستانی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی

گزارش روز
سیل تابستانی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی

سیل تابستانی، درست در آخرین روز تیر‌ ماه در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی حادثه‌آفرین شد؛ حادثه‌ای ‌که خوشبختانه با خسارت جانی همراه نبود، اما باعث آب‌گرفتگی خانه‌های مسکونی، چادرهای عشایر، تلف‌شدن دام‌های سنگین و بسته شدن راه‌های روستایی شد. با همکاری نیروهای خدماتی شرایط در ساعات نخست بارش و جاری شدن سیل تحت کنترل درآمد.

تخلیه آب از 3 واحد مسکونی در چالدران
عصر روز شنبه ۳۱ تیر، آسمان شمال استان آذربایجان غربی با بارش‌های سیل‌آسا و رگباری همراه شد. شهرستان‌های چالدران و خوی سیل تابستانی را به‌صورت آب‌گرفتگی منازل، معابر و بخش‌ها تجربه کردند.
سرپرست جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی به همشهری می‌گوید: «در پی آب‌گرفتگی ۳خانه مسکونی در 2روستای ارکوین و قره‌جه‌وران در شهرستان چالدران، 3تیم‌ عملیاتی، کار تخلیه آب را انجام دادند.» علاوه بر این سه واحد مسکونی، تیم امداد هلال‌احمر 9واحد مسکونی را ارزیابی کردند. حمید محبوبی ادامه می‌دهد: «از این 9 واحد مسکونی به 4خانواده آسیب‌دیده از سیل اقلام زیستی و خوراکی تحویل داده شد که شامل 27نفر می‌شدند.»

راه‌های خوی بسته شد
روستای آغباش شهرستان خوی نیز از این سیل تابستانی آسیب دید. اینطور که حمید محبوبی، سرپرست جمعیت هلال‎‌احمر آذربایجان غربی می‌گوید سیل در این روستا باعث واژگون شدن خودروی پیکان وانت و مصدوم شدن 4سرنشین آن شد که به مراکز درمانی منتقل شدند. بر اثر جریان سیل ۲۰۰راس دام سبک در بخش صفائیه شهرستان خوی تلف شد و 1500کندوی زنبور عسل نیز از بین رفت.
 سیل به منازل مسکونی در شهرستان خوی آسیبی وارد نکرد، اما راه‌ها را بست. براساس اعلام اسماعیل سالم‌خویی، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان خوی جاده خوی - رازی که با 200خودرو، بر اثر جریان سیل و طغیان رودخانه قطور مسدود شده بود، بازگشایی شد. همچنان عملیات لایروبی مسیر پس از وقوع سیل در این محور توسط راهداران همچنان ادامه دارد.

امدادرسانی به سیل‎زدگان بستان‌آباد
روستای شیرین‌بلاغ در بستان‌آباد استان آذربایجان شرقی نیز عصر روز 31تیر را با سیل تابستانی سپری کرد. اینطور که رئیس شعبه هلال‌احمر بستان‌آباد به همشهری می‌گوید سیل هیچ خسارت جانی‌ای نداشت.
 علی مرسلی، درباره خسارت مالی ادامه می‌دهد: «4منزل مسکونی دچار آب‌گرفتگی و 5دستگاه خودرو در گل و لای گرفتار شدند و برای امدادرسانی3تیم به این منطقه اعزام شد.» خسارت سیل به خانوارهای عشایری روستای قره‌اونه نیز باعث آب‌گرفتگی 3تخته چادر عشایر شد. مرسلی، توضیح می‌دهد: «3چادر برای اسکان خانوارهای عشایر آسیب‌دیده از سیل داده شد.»

خسارت به زمین‌های کشاورزی
مدیر بحران آذربایجان شرقی نیز به همشهری می‌گوید: «در جریان سیل بستان‌آباد، 2 رأس دام سنگین تلف‌ و به راه‌ها و پل‌های روستایی خسارت‌هایی وارد شد. مزارع و باغات کشاورزی ازجمله مزارع نخود و عدس نیز خسارت دیدند.» محمدباقر هنربر در ادامه به‌علت سیل تابستانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «بارش رگباری به‌علت رشد ابرهای همرفتی در این مناطق سابقه دارد. زمانی که بارش رگباری از حالت پراکنده به نقطه‌ای تغییر پیدا می‌کند، سیل جاری می‌شود. خوشبختانه در این سیل حادثه جانی نداشتیم. اما از شهروندان می‌خواهیم که همواره به هشدارهای هواشناسی توجه داشته باشند.» او توصیه‌ای هم در فصل گردشگری دارد و یادآور می‌شود: «با شروع مسافرت‌های تابستانی توجه به هشدارهای هواشناسی مهم‌  است. از شهروندانی که مسیر استان‌های شمال غربی را برای گردش انتخاب می‌کنند، تقاضا داریم به هیچ عنوان در مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند. زیرا با افزایش بارش‌ها، رودخانه‌ها پر می‌شوند و با بارش‌های رگباری روخانه‌ها سرریز می‌کنند و سیل حادث می‌شود.»

 ***
مهدی زارع، عضو فرهنگستان علوم ایران نیز معتقد است: سیل‌های ناگهانی، خطرناک‌ترین نوع سیل هستند، زیرا قدرت تخریب آنها بسیار زیاد است. سیل ناگهانی زمانی رخ می‌دهد که بارندگی شدیدتر از قابلیت زمین برای جذب باران شود. سیل ها همچنین زمانی اتفاق می‌افتند که آب، نهرها یا نهرهای معمولا خشک را پر می‌کند یا به اندازه‌ای آب جمع می‌شود که نهرها از کناره‌های آنها عبور می‌کنند و باعث بالاآمدن سریع آب در مدت ‌ کوتاهی می‌شوند.
فرایندهای همرفتی باعث بارش‌های تابستانی می‌شوند که فقط چند ساعت یا گاهی چند دقیقه طول می‌کشد و می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از بارندگی ایجاد شوند و زمان در دسترس را برای هشدار و محافظت از مردم محدود می‌کنند. مناطق پرجمعیت در معرض خطر بالای سیل هستند. ساخت ساختمان‌ها، بزرگراه‌ها، جاده‌ها و پارکینگ‌ها با کاهش میزان جذب باران توسط زمین باعث افزایش رواناب می‌شود. این رواناب پتانسیل سیل ناگهانی را افزایش می‌دهد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید