• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198032
+
-

تیشه نوسازی روی بافت‌های فرسوده

مدیریت شهری با ارائه مشوق‌های ویژه قصد دارد بناهای ناپایدار را به ساختمان‌های ایمن و استاندارد تبدیل کند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار


نوسازی بافت‌های شهری، رویکرد شهرداری در این دوره است؛ چراکه تهران به‌دلیل داشتن گسل‌های فعال و بزرگ ازجمله شهرهای زلزله‌خیز محسوب می‌شود و بافت‌های فرسوده هم در زمان وقوع حوادثی چون زلزله مانند بمب عمل می‌کنند و می‌توانند اثرات مخرب این واقعه تلخ را چندبرابر افزایش دهند؛ ازاین‌رو نوسازی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته و در این دوره تلاش می‌شود با ارائه مشوق‌های ویژه این فرایند در بافت‌های فرسوده پایتخت که به‌گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری مساحت آن به 4500هکتار می‌رسد که 52درصد نیازمند نوسازی هستند را تسریع و تسهیل و این بناها را به ساختمان‌های ایمن و استاندارد تبدیل کند.
بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد که سهم املاک ریزدانه از تخفیفات پیش‌بینی‌شده بسیار اندک است و به همین دلیل ساکنان این املاک رغبتی برای نوسازی ندارند. شورا نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نبود و برای حل آن هفته گذشته طرحی را ارائه داد که براساس آن متراژ املاکی که مشمول تخفیف می‌شوند کاهش یافت؛ ازاین‌رو براساس طرح مصوبه شورا املاک 120متری از تخفیف 80درصدی، املاک 150متری از تخفیف 100درصدی و املاک کمتر از 50متری هم از تخفیف 50درصدی بهره‌مند می‌شوند.

گسترده شدن دایره ساخت‌وساز
 اعضای پارلمان شهری امیدوارند با طرح ارائه شده مذکور فرایند نوسازی در بافت‌های ریزدانه شتاب بیشتری بگیرد. آنطور که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی به همشهری گفته: «سیاست‌های شورا در دوره ششم به‌گونه‌ای است تا بتوانیم در بافت فرسوده سرعت نوسازی را افزایش دهیم و با ارائه و تصویب طرح موردنظر قطعاً دایره ساخت‌وساز گسترده خواهد شد.» البته او به موضوع کیفیت هم اشاره و عنوان کرد: «علاوه بر مشوق‌ها، در کمیسیون رویکردی را پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم در نوسازی بافت‌های فرسوده شاهد کیفیت‌بخشی در سکونتگاه‌ها باشیم. همچنین در طرح‌های شهری و بودجه سنواتی رویکردمان و برنامه و توجهمان این است که مداخلاتی در بافت انجام دهیم تا افزایش سرانه‌ها و آزادسازی معابر را داشته باشیم و سیاست‌های تجمیعی هم به‌گونه‌ای انجام شوند که علاوه بر رفع مسائل ریزدانگی، شاهد تبدیل بافت‌های ناپایدار به ساختمان‌های استاندارد باشیم.» عباسی با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده در مسیر حرکت است، گفت: «اقدامات خوبی صورت‌گرفته و در این حوزه شاهد رشد هستیم، اما هنوز از آنچه انتظار داشتیم فاصله داریم؛ چرا‌که هنوز نتوانسته‌ایم فرایندها را از طریق هوشمندسازی و حذف بوروکراسی‌های زائد و... تسریع کنیم.»

حرکت به سمت بلوک‌سازی
تورق عملکرد شهرداری تهران در نوسازی بافت‌های فرسوده، بیانگر آن است که مدیریت شهری این موضوع را در اولویت قرار داده است و سعی دارد بافت‌های فرسوده و ناپایدار تهران را به حداقل برساند. تجمیع املاک یکی از راهکارهای نوسازی است که مورد استقبال شهروندان به‌ویژه ساکنان املاک ریزدانه قرار گرفته و از سوی دیگر به‌گفته حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران الزام برنامه چهارم حرکت در مسیر تجمیع و بلوک‌سازی است. او به همشهری گفت: «از کل بافت فرسوده (4500هکتار) 48درصد نوسازی شده و 52درصد نیاز به نوسازی دارد؛ بنابراین با مشوق‌های پیش‌بینی‌شده سعی داریم شهروندان را به این کار ترغیب کنیم؛ چراکه زلزله‌خیزی شهر تهران این موضوع را به‌ضرورت تبدیل می‌کند و امیدواریم با همکاری شهروندان شاهد تحولات خوبی در این حوزه باشیم.» به‌گفته او، سال گذشته 637مورد تجمیع املاک بالای 200مترمربع انجام شده که در حوزه شهرسازی بی‌نظیر بوده است.

مکث
8 مشوق نوسازی

تخفیفات ویژه عوارض پروانه ساختمانی
وام 450میلیون‌تومانی دولت
تخفیف 50درصد حق‌الزحمه ناظر سازمان نظام‌مهندسی
یک‌طبقه تشویقی به املاک بالای 100متر
تراکم 4طبقه به املاک 50تا 100متر که امکان تجمیع ندارند
ارائه رایگان کل مساحت بن‌بست درصورت تجمیع تمامی املاک واقع در کوچه بن‌بست
2طبقه تشویقی درصورتی‌که مساحت کل تجمیع به 400متر برسد
ساخت پارکینگ‌های محلی برای تأمین جای پارک خودرو در بافت‌های فرسوده و ریزدانه



 

این خبر را به اشتراک بگذارید