• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 31 تیر 1402
کد مطلب : 197971
+
-

نظارت نمایندگی‌های شورا برای صیانت از حقوق شهروندان

معاون محاسبات و پایش عملکرد اداره کل اداری و اجرایی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری، ساختار «امور نمایندگی‌های شورا» را تشریح کرد

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

شوراهای شهر برابر قانون اساسی تکالیف و وظایفی را بر عهده دارند که از میان آنها می‌توان به معرفی و انتخاب نماینده و عضویت در کارگروه‌های مختلف برای نظارت بر اجرای مصوبات و... اشاره کرد. سیدمحمدرضا رضوی‌فرد، معاون محاسبات و پایش عملکرد اداره کل اداری و اجرایی شورای شهر تهران این تکلیف قانونی را در عبارت «حافظان حقوق شهروندان» قرار می‌دهد. به‌گفته او، برای انتظام و تسهیل فعالیت نمایندگان منتخب شورا در مجامع و کارگروه‌ها در ساختار شورا «امور نمایندگی‌ها» ایجاد شده است. اکنون بیش از 160نماینده از طریق امور نمایندگی‌ها با عضویت در مجامع و کارگروه‌های مختلف برای صیانت از حقوق شهروندان در مقابل دستگاه‌های دولتی و عمومی تلاش می‌کنند. آنطور که رضوی‌فرد می‌گوید: «فلسفه تشکیل امور نمایندگی‌ها و حضور نمایندگان در نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی، صیانت از منافع و حقوق آحاد شهروندان است. به‌عبارت دیگر این کار (انتخاب نمایندگان) سبب می‌شود تا شهروندان احساس رهاشدگی از منظر سلبی و احساس پشتیبانی و حمایت از نگاه ایجابی داشته باشند و خود را بی‌پناه تصور نکنند. البته که در این میان حفظ منافع دستگاه‌ها نیز از نظر دور نمی‌ماند.»

2روش برای انتخاب نمایندگان
نمایندگان شوراها ازجمله شورای شهر تهران وظایف اجرایی ندارند و صرفا به لحاظ نظارت بر مصوبات و تحقق آنها انتخاب و در مجامع و کارگروه‌ها عضو می‌شوند. رضوی‌فرد با بیان این مطلب به شیوه انتخاب نمایندگان اشاره و عنوان می‌کند: «نمایندگان یا براساس قوانین و مقررات کشوری انتخاب می‌شوند یا شورای شهر بنا بر نیاز و با توجه به متن و ضرورت، آنها را معرفی می‌کند. در برخی از موارد ضرورت دارد عضو شورا به‌عنوان نماینده معرفی شود؛ مانند هیأت بدوی رسیدگی به کفالت نظام وظیفه اما در مواقعی شورا می‌تواند فردی کارشناس را انتخاب کند؛ مانند نوشتن دفاتر قانونی در شهرداری. همچنین برخی از نمایندگان حق رأی دارند، اما بعضی هم به‌عنوان ناظر در جلسات شرکت می‌کنند که در این صورت حق رأی ندارند.»

مکث
راه ارتباطی با نمایندگان

مردم برای ارتباط با نمایندگان شورا در سایر مجامع و حوزه‌های اجرایی و اداری کشور جهت ارائه نظرات و پیشنهادهای خود و نیز پیگیری درخواست‌های مربوطه در این حوزه، می‌توانند با واحد ارتباط مردمی شورا از طریق شماره تلفن 09915104000 تماس بگیرند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید