• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197843
+
-

آغاز اکران‌های فرهنگی محرم

سازمان زیباسازی شهر تهران با 2 رویکرد نگارخانه و کتیبه‌های خطی، طرح‌های فرهنگی محرم امسال را اجرا می‌کند

محرم
آغاز اکران‌های فرهنگی محرم

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: رویکرد این سازمان برای محرم امسال، «مردم محور» بوده و سعی ما بر این است تا مراسم سیاهپوشان با مشارکت هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی و کلیه عاشقان حسینی برگزار شود. بر همین اساس اقلام فرهنگی و پرچم‌های عزاداری حسینی توسط سازمان در اختیار مساجد و هیئت‌های مذهبی و عزاداری قرار گرفته است.
به گزارش همشهری، رضا صیادی افزود: اکران‌های فرهنگی ‌ماه محرم با 2رویکرد «نگارخانه عاشورایی تهران» و «کتیبه‌های خطی اشعار عاشورایی» در فضای شهری پایتخت انجام شده است. همچنین در رویداد «نشان عاشقی» بیش از ۳۰۰ اثر منتخب نقاشی‌خط توسط هنرمندان روی علم‌های عاشورایی، نقاشی و خطاطی شده است.
در رویداد «کاتبان سوگ» نیز که خطاطی اشعار عاشورایی روی پارچه‌هاست،۵۰ هنرمند، ۲۵۰ اثر را با استفاده از اشعار محرم و عاشورایی کتابت کرده‌اند که در فضای شهری پایتخت اکران خواهند شد. وی با اشاره به اهتزاز صدها ابر‌پرچم و هزاران پرچم سیاه عزاداری در سطح شهر افزود: با اهتزاز 450ابر پرچم، 500هزار متر ریسه مشکی، 50هزار کتیبه سیاه، 200هزار پرچم طرح دار و بزرگراهی، پایتخت سیاهپوش عزای حسینی شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرتهران همچنین با اشاره به برپایی خیمه عاشورایی در میدان هفت تیر از رونمایی 2اثر حجمی، مرغ تیغه علامت و اسب ذوالجناح و جانمایی اثر عصر عاشورا در این میدان خبر داد. رضاصیادی با بیان اینکه در‌ ماه محرم شاهد اجرای 2 اثر نوری در تهران خواهیم بود، گفت: ۳۱ اثر حجمی‌ شمعدانی نوری به ارتفاع ۳ متر و از جنس فلز در میدان هفت تیر و میدانگاه سعدی جانمایی خواهند شد. همچنین اثر حجمی بین‌الحرمین با نورپردازی ویژه در کنار آرامگاه شهدای گمنام دریاچه چیتگر از دیگر خلاقیت‌های اداره نور و مبلمان شهری سازمان زیباسازی شهر تهران است که برای ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اجرا خواهد شد.
روز گذشته (چهارشنبه) از دیوارنگاره میدان ونک با طرح کتیبه خطی  عاشورایی و تیغه علامت عزاداری حسینی رونمایی شد. دیوارنگاره 3 بخشی میدان ونک شمایلی از تیغه علامت و کتیبه خطی «باز این چه شورش است» و متن کامل شعر محتشم کاشانی درباره قیام کربلا و تیغه علامت عاشورایی با 1400مترمربع مساحت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید