• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197841
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8qK9g
+
-

رصد 5منطقه طی4ماه

اعضای شورای شهر تهران از ابتدای سال تاکنون در قالب طرح رصد2 از 5منطقه تهران بازدید کرده‌اند

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

«رصد» نام طرحی است که آغازگر آن شورای ششم شهر تهران بود. از همان ابتدای ورود این شورا به پارلمان شهری، رصد از تمام مناطق و محلات شهر تهران توسط نمایندگان مردم شروع شد و این طرح با محوریت کمیته بودجه شورای اسلامی شهر به جهت بودجه‌ریزی برای حل معضلات محلات و اجرای پروژه‌های توسعه محلی، با جدیت پیش رفت. به‌دلیل تأثیر مثبتی که طرح رصد در برنامه‌ریزی بودجه1401 شهرداری تهران داشت، در سال‌جاری نیز با عنوان طرح رصد2، در حال اجراست. با گذشت زمان کوتاهی از آغاز سال1402، کمیسیون برنامه‌وبودجه رصد از مناطق 12، 4، 5، 13و 9 را انجام داده و پیگیر تکمیل تمام پروژه‌های توسعه محلی سال گذشته و روند اجرای پروژه‌های توسعه محلی سال‌جاری است. این بازدیدها از مناطق 22گانه در تحقق بودجه تعریف‌شده نیز کمک خواهد کرد.‌

رصد قلب تهران
قلب تهران، نخستین هدف برای رصد بود؛ منطقه12 پایتخت به‌دلیل قدمت، تعدد و تنوع مراکز فرهنگی، تاریخی، اماکن مذهبی و تجاری قدیمی، قلب تهران نامیده می‌شود و از این حیث دارای اهمیت زیادی بوده است. بر همین اساس، در سال‌جاری، طرح رصد2، با این منطقه مهم آغاز شد. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران منطقه12 را به لحاظ بافت و زیست شهری دارای شرایط خاص دانست و افزود: ما در منطقه۱۲ شاهد نفوذ بافت تجاری، اداری و انبارها نسبت به بافت مسکونی هستیم. معضلات، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و کلونی تجمع افراد آسیب‌دیده اجتماعی در برخی نقاط این محله، یکی دیگر از مشکلات خاص منطقه12 است. در چنین شرایطی، طرح‌های توسعه محلی می‌تواند فرایند زیست شهروندان ساکن را تا حدودی در محلات بهبود بخشد و حداقل به‌صورت موضعی و در زمان کوتاه، ارتقای زیست شهری را در پی داشته باشد.

رصد جوان‌ترین محله تهران
رصد جوان‌ترین و پهناورترین منطقه تهران، گام بعدی کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر برای به اجرا درآوردن طرح رصد2 بود. این طرح در منطقه4 که از محله‌های پرطرفدار تهران است، اجرا شد و اعضای پارلمان شهری در جریان اجرای پروژه‌های توسعه محلی این منطقه نیز قرار گرفتند. رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به وسعت منطقه۴ به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه تهران و سکونتگاه ۱۰درصد از جمعیت شهر تهران، گفت: با وجود کارهای ارزشمندی که شهرداری در دوره‌های گذشته در منطقه۴ انجام داده است، همچنان شاهد کمبود قابل‌ توجه سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و بوستان‌های محلی در سطح این منطقه گسترده و پرجمعیت هستیم. در طرح رصد محور توجه بر پروژه‌های توسعه محلی است و از این طریق می‌توان مطالبات و خواسته‌های شهروندان در توزیع امکانات و سرانه‌های محلات را تبدیل به کد پروژه‌های بودجه‌ای مصوب کرد.

رصد محله کوهستانی تهران
منطقه کوهستانی تهران که به‌دلیل مجاورت با رشته‌کوه‌های البرز دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است، مقصد بعدی اعضای شورای ششم شهر تهران بود. منطقه5 تهران توسط اعضای شورا رصد شد و طرح رصد2 در این منطقه نیز برای سال‌جاری به اجرا درآمد. میثم مظفر با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان در این منطقه نیاز به ارتقای سرانه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی محلات بود، گفت: در راستای این مسئله در سال۱۴۰۱، تعداد ۹پروژه مهم زیرساختی تعریف و مصوب شد که هر کدام از این پروژه‌ها مبتنی‌بر نیاز محلی و براساس مطالبات شهروندان در یک محله اجرا شده است.

رصد محله نظامی تهران
حدود 40درصد از منطقه13، اختصاص به پادگان‌های نظامی دارد که از این حیث این منطقه، با سایر مناطق متفاوت است. این منطقه که کلان پروژه‌هایی همچون پروژه ساصد و دوشان‌تپه در آن دنبال می‌شود، مورد بازدید اعضای پارلمان شهری قرار گرفت. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در این بازدید با اشاره به تحویل بیش از ۱۶۲هزار مترمربع اراضی موسوم به ساصد به شهرداری منطقه۱۳، آن را گام مهمی جهت افزایش سرانه‌های عمومی شهری در این منطقه خواند و گفت: طبق طرح مصوب، بیش از ۴۸هزار مترمربع فضای سبز (در فضای آزادشده اراضی ساصد)، ایستگاه آتش‌نشانی، کلانتری، مجتمع فروشگاهی و تره‌بار، پارکینگ مکانیزه، درمانگاه، مسجد، سرای‌محله و یک مجموعه ورزشی ایجاد خواهد شد که تحول بزرگی در منطقه۱۳ و در راستای تأمین سرانه‌های شهری رقم خواهد خورد.

رصد دروازه هوایی تهران
دروازه هوایی تهران، مقصد بعدی اعضای شورای شهر شد تا در منطقه9 نیز طرح رصد2 را به اجرا درآورند. این منطقه نیز مانند 4منطقه دیگر مورد ارزیابی قرار گرفت تا روند اجرای پروژه‌های توسعه محلی آن بررسی شود.
میثم مظفر، یکی از مهم‌ترین مطالبات اهالی منطقه۹ را حل معضل ترافیکی در میدان فتح دانست و گفت: احداث امتداد غربی بزرگراه یادگار امام(ره) از کلان پروژه‌های شهری است که ضمن تکمیل سیکل بزرگراهی جنوب‌غربی تهران، معضلات ترافیکی این محدوده را تا حدود زیادی مرتفع خواهد کرد. با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر تهران و همت شهرداری منطقه، همزمان با این پروژه، موضوع توسعه و بهسازی بزرگراه آیت‌الله سعیدی نیز آغاز شده است.

مکث
بازدید از دارالشهدای تهران


روز گذشته اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران بازدیدی 4ساعته در قالب طرح رصد2 از منطقه 17تهران داشتند و پیشرفت فیزیکی اجرای پروژه‌های توسعه محلی سال‌های1401و1402 را مورد بررسی قرار دادند. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران، در حاشیه دومین دوره نظارت میدانی طرح رصد از منطقه17 با اشاره به بافت متراکم شهری و همجواری منطقه با شریان‌های اصلی حمل‌ونقلی درون‌شهری و ریلی بر لزوم اصلاح و توسعه شبکه سواره‌روی منطقه جهت حل معضلات ترافیکی و سهولت سفر برای شهروندان تأکید کرد و گفت: یکی از مطالبات شورا در منطقه17 احداث زیرگذر سواره مسیر راه‌آهن تهران-اهواز است. براساس مصوبات طرح رصد یک و در قالب پروژه‌های توسعه محلی، انهار قدیمی، روباز و غیراستاندارد سطح منطقه تخریب و ۱۴هزار متر کانیو با اعتبار ۳۰میلیارد تومان ایجاد شده است که شامل ۲۲۰۰متر در خیابان ابوذر، ۱۵۰۰متر در خیابان سجاد جنوبی و ۱۰۳۰۰متر طول در کوچه‌ها و معابر فرعی سطح منطقه می‌شود. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران توجه به توسعه فضاهای ورزشی در مناطق جنوبی شهر تهران را یکی از دغدغه‌های پارلمان شهری خواند و افزود: در طرح رصد یک شهرداری منطقه ۱۷ را مکلف به بهسازی فضاهای موجود و احداث 2فضای جدید کردیم. تعویض و نصب بیش از ۶۶۰۰مترمربع چمن مصنوعی در بوستان‌های جهاد و سلامت و همچنین زمین چمن مصنوعی الهادی۱و۲ و صالحان و احداث یک مجموعه استاندارد حرفه‌ای اسکیت پارک با عرصه ۷۸۰مترمربع شامل ۶۰۰مترمربع پیست اسکیت و ۱۸۰مترمربع سکوی تماشاچی، اتاق آموزش و فضای اداری ماحصل این مصوبه بود. خوشبختانه در منطقه۱۷ مدیریت شهری موفق شد با احداث و بهره‌برداری از بوستان شهیدان امیراحمدی، ۱۴هزار مترمربع سرانه فضای سبز منطقه را افزایش دهد. همچنین براساس مصوبات طرح رصد یک در ۱۲بوستان عملیات بهسازی و تأمین روشنایی شامل نصب ۱۷۸عدد برج نوری، تعویض ۱۶۶۰مترمربع کفپوش و نصب ۶مجموعه ورزشی و ۲۰دستگاه بازی به انجام رسیده است. پروژه‌های توسعه محلی سال گذشته در منطقه17، بیش از 86درصد پیشرفت فیزیکی داشته و کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :