• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197718
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ElWqg
+
-

کرمانشاه پشت بیکاری را به خاک رساند

با گذشت یک‌سال از راه‌اندازی قرارگاه ملی رفع بیکاری کرمانشاه، نرخ بیکاری 5/2 درصد کاهش یافت

گپ
کرمانشاه پشت بیکاری را به خاک رساند

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

نرخ بیکاری فصل بهار از سوی مرکز آمار اعلام شده و برخلاف همیشه که رتبه یک یا در نهایت2 به کرمانشاه می‌رسید، این استان با کاهش 5.2درصدی نرخ بیکاری بهار1402 نسبت به سال1401 توانسته به رتبه7 نرخ بیکاری در این جدول برسد و دیگری صدر جدول نباشد.
 صدرنشینی همیشگی کرمانشاه در جدول نرخ بیکاری، باعث شد تا بعد از سفر رئیس‌جمهوری به کرمانشاه در تیرماه سال گذشته، موضوع به شکل کلان و در سطح ملی دیده شود و راه‌اندازی قرارگاه ملی رفع بیکاری در کرمانشاه به عنوان راه‌حلی برای ساماندهی به بیکاری در این استان مطرح شد.  حالا بعد از یک‌سال نتیجه فعالیت‌های مسئولان استانی در قرارگاه ملی رفع بیکاری کرمانشاه به بار نشسته ‌است. عبدالوحید محمدی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های کوتاه‌مدت برای کاهش نرخ بیکاری، تثبیت این جایگاه و برنامه‌های بلندمدت استان برای رسیدن به جایگاه واقعی کرمانشاه در رونق اقتصادی غرب کشور می‌گوید.‌

نرخ بیکاری بهار امسال برای کرمانشاه نویدبخش است، اما در نگاه کلی همواره در فصل بهار به‌دلیل رونق کشاورزی، نرخ بیکاری در کشور کاهش دارد. با این حساب، تغییر جایگاه کرمانشاه از رتبه یک نرخ بیکاری به رتبه7 را چگونه ارزیابی می‌کنید و چقدر این موضوع را در نتیجه به بار نشستن برنامه‌های قرارگاه ملی رفع بیکاری کرمانشاه در یک سال اخیر می‌دانید؟
این موضوع از 2زاویه قابل بررسی است. نخست اینکه درنظر داشته باشیم طبق اعلام مرکز آمار ایران در کل کشور کاهش نرخ بیکاری فصل بهار یک‌درصد بوده ‌است. نکته دوم اینکه کرمانشاه حداقل در 10سال اخیر همیشه رتبه یک نرخ بیکاری فصل بهار بوده و حالا با رسیدن به رتبه هفتم در جدول نرخ بیکاری فصل بهار یعنی 6پله صعود کرده‌ است. این اتفاق نتیجه تلاش همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوده و شاهدیم که برنامه‌های کوتاه‌مدت برای کاهش نرخ بیکاری در کرمانشاه به نتیجه رسیده ‌است.

برنامه‌های کوتاه‌مدتی که از آن صحبت می‌کنید در کدام حوزه‌ها اجرا شده ‌است؟
برنامه‌های اشتغال‌زایی در مجموع حوزه‌ها با توجه به ظرفیت‌های استان طراحی و برنامه‌ریزی شد؛ از حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، عمرانی گرفته تا گردشگری. در حوزه جذب تسهیلات برای مشاغل خانگی توانستیم رتبه دوم کشوری را به‌دست بیاوریم و بیش از سهمیه‌ای که برای ما لحاظ شده‌ بود، تسهیلات جذب کردیم. در صدور جواز و کاهش بوروکراسی در این حوزه نظارت‌های لازم انجام شد تا تسهیلات از مسیر اصلی خود منحرف نشود. کرمانشاه جذب ۲۷درصدی تسهیلات تبصره۱۶ را داشته که از میانگین
کشور بالاتر است.

با توجه به ظرفیت کرمانشاه در حوزه کشاورزی، چه برنامه‌ای در این حوزه دارید تا اشتغال‌زایی در این زمینه پویا شود؟
 در برنامه‌ریزی‌های بلندمدت، همه فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان دیده شده و برنامه‌ها به‌صورت موازی و با هم پیش می‌رود. در حوزه کشاورزی اولویت با کشت قراردادی و تشویق کشاورزان است و ایجاد بازارهای مصرف را در دست اجرا داریم.

برای برندسازی محصولات هم فکری کرده‌اید؟
تا به حال از این فرصت برای اشتغال‌زایی استفاده نشده‌ بود. مثلا مرکبات یا خرمای شهرستان قصرشیرین ویژگی خودش را دارد، اما بازاری که مثل بازارهای معروف کشور باشد و همه این محصول را بشناسند، نداشتیم.  
همه می‌دانند بازار گردو در تویسرکان همدان است، اما افراد زیادی نمی‌دانند انار شهرستان پاوه یا تخمه سنقر یا گیلاس شهرستان صحنه معروف است. راه‌اندازی بازار محصول خاص هر شهرستان را در دست بررسی و اجرا داریم. در حوزه برندسازی هم ایجاد زنجیره ارزش اسب کرد کرمانشاه در دست اقدام است؛ زیرا اسب کرد ریشه تاریخی در زندگی مردم مناطق کردنشین دارد.

 بدون پا گرفتن صنایع تبدیلی و کارخانجات در کنار زمین‌های کشاورزی، نمی‌شود چندان به اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی امیدوار بود. شما اهمیت این موضوع را چقدر می‌دانید؟
هفته اول خرداد که نخستین جشنواره ملی «نخود» کرمانشاه برگزار شد، صنایع تبدیلی هم به میدان آمدند. 20درصد از زمین‌های دیم کرمانشاه نخود است و این یعنی نخود 20درصد اقتصاد کشاورزی استان را تشکیل می‌دهد. همواره نخود به ممقان تبریز ارسال می‌شد تا به نخودچی تبدیل و به سراسر کشور فرستاده شود. حالا این صنعت را در کرمانشاه داریم. در جشنواره نخود از 11محصول ازجمله روغن نخود، ماکارونی نخود، همبرگر نخود و... رونمایی و تسهیلات و امتیازاتی درنظر گرفته شد تا این صنایع تبدیلی به‌زودی در کرمانشاه مستقر شوند.

یکی از ظرفیت‌های کرمانشاه، پذیرایی از افرادی است که برای درمان از کشور عراق می‌آیند. رونق گردشگری سلامت چطور می‌تواند یکی از راه‌های توسعه اقتصادی استان باشد؟
در حوزه تجارت خارجی و بحث صادرات به کشور عراق، توافق‌های خوبی انجام شده که یکی از آنها تقویت زیرساخت برای گردشگران سلامت است. هم‌اکنون 2بیمارستان خصوصی در این حوزه داریم، اما برای میزبانی از گردشگران سلامت، نیازمند بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی هستیم. در حوزه گردشگری سلامت، تامین همراه‌سرا برای بیماران خارجی نیز در
اولویت است.

گردشگری در کرمانشاه ویژگی‌های خودش را دارد. نگاه شما به این مهم برای توسعه اقتصادی چیست؟
هر‌ ماه یک روز به گردشگری یک شهرستان، متناسب با شرایط و ظرفیت‌های آن شهرستان اختصاص پیدا می‌کند. راه‌اندازی بازار صنایع‌دستی در شهرستان کرند را هم در دست اجرا داریم. می‌توان در هر شهرستان کسبه‌ای که در زمینه این محصول خاص فعالیت دارند را در یک خیابان متمرکز کرد. برای شهر کرمانشاه نیز ایجاد بازار مبل، لوازم خانگی و همچنین بازار صنایع‌دستی در یکی از بازارهای قدیمی شهر در دستورکار است.‌

مکث
خبرهای خوش برای کرمانشاه


آمار نشان می‌دهد که استان کرمانشاه با جمعیت 2میلیون نفری حدود 98هزار نفر بیکار دارد. پایین‌ترین نرخ بیکاری کرمانشاه در ۱۸سال اخیر، پایین‌ترین رتبه بیکاری استان در کشور در ۱۰سال اخیر و کاهش بیکاری استان بیش از ۵ برابر میانگین کشوری، خبرهای خوش تابستان امسال برای
 کرمانشاه است.
میانگین کشوری نرخ بیکاری در بهار امسال 8.2درصد است که بیشترین نرخ برای سیستان‌وبلوچستان با 12.5درصد و کمترین برای استان زنجان با 4.9درصد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید