• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197622
+
-

ویژگی‌های یک سفر راهبردی

یادداشت
ویژگی‌های یک سفر راهبردی

عبدالله گنجی*

سفرهای استانی رئیس‌جمهور سیزدهم هم از جهت کمی و هم کیفی از روندی خوب و قابل دفاع برخوردارند. درحقیقت این سفرها هدف‌محور هستند و دستاوردهای قابل مشاهده‌ای نیز تا به امروز داشته‌اند. از سوی دیگر طرح‌هایی که در سفرهای استانی اجرا می‌شوند، راهبردی و در سطح منافع ملی هستند. در کنار این موارد، اصل حضور مسئولان کشور در کنار مردم، موضوعی مهم در نظام مقدس جمهوری اسلامی است. درواقع ارتباط نزدیک با مردم شهرها و شهرستان‌ها و شنیدن حرف آنان از نزدیک، همچنین عبور از پایتخت‌نشینی از ویژگی‌های مهم مردمی بودن مدیران کشور است. متأسفانه در بعضی از مقاطع حضور مسئولان در کنار مردم کمرنگ‌ شده بود، اما خوشبختانه درحال حاضر ارتباط خوبی میان مدیران و مردم برقرار شده و امیدواریم این روند ادامه‌دار باشد. دولت سیزدهم موفق شده در کمتر از 2سال دور دوم سفرهای استانی را شروع کند تا هم پیگیر طرح‌ها و اقدامات دور اول سفرها باشد و هم در عین حال عملکرد مدیران استان‌ها را ارزیابی کند. اما سفر مهم و خاص آقای رئیسی به استان کهگیلویه و بویر احمد، چندین طرح راهبردی و مهم به همراه داشت:
  سد غلتکی چمشیر؛ این سد در نوع خود در خاورمیانه بی‌نظیر است؛ چراکه نیروگاه 176مگاواتی سد چمشیر می‌تواند تامین برق یک شهر 500هزار نفری را با انرژی پاک بدون مصرف سوخت فسیلی تامین کند. همچنین ظرفیت ذخیره آب این سد تقریبا 10برابر سد کرج است و توانایی تامین آب برای 3استان مجاور خود و همچنین ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای اشتغال‌زایی را دارد. البته احداث سد چمشیر از سال 86اتفاق افتاده و سال‌ها مطالعه و کارشناسی برای ساخت آن انجام شده است، اما متأسفانه گاهی عده‌ای بدون نگاه کارشناسی به شایعه‌پراکنی و حاشیه‌سازی‌ درباره چنین پروژه‌هایی می‌پردازند که درباره سد چمشیر نیز چنین جوسازی‌هایی انجام شد؛ درحالی‌که شخصا درباره چنین شایعه‌هایی از وزیر نیرو پرسیدم و ایشان تمامی این موارد را تکذیب کرد.
 ساخت جاده 136کیلومتری پاتاوه؛ این جاده نیز اهمیت بسیار زیادی برای ساکنان استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و مسیر دهدشت را به مرکز استان هموار می‌کند. درحقیقت این جاده عرض زاگرس را طی می‌کند و ارتباط استان‌های جنوب کشور ازجمله خوزستان را با استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند.
 افتتاح پتروشیمی گچساران بعد از 19سال؛ این پتروشیمی یکی از نقاط قوت استان محروم کهگیلویه و بویر احمد به‌حساب می‌آید که هدف از اجرای این طرح فاصله گرفتن از خام‌فروشی و خلق ثروت برای استان و ملت ایران است، اما متأسفانه با طولانی شدن تکمیل طرح پتروشیمی گچساران، امید مردم منطقه بسیار کم شده بود که امروز بهره‌برداری از این طرح یک نقطه عطف تاریخی برای این استان و کشور است و سبب دگرگونی اقلیم صنعتی خواهد شد.

*استاد دانشگاه

این خبر را به اشتراک بگذارید