• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197581
+
-

خودکشی در دین مسیح

لفظ و عبارت خودکشی در مطالب کتاب انجیل نیامده است. از همین رو ‌ابتدا عالمان مسیحی نه خودکشی را محکوم می‌کردند و نه آن را مورد تقدیر قرار می‌دادند. بعد از قرن چهارم میلادی، عالمان مسیحی رفتار خودکشی را نهی کرده و به‌تدریج آن را در حد یک گناه تلقی کردند. این دیدگاه تا به امروز همچنان بر عالم مسیحیت حاکم است. آنها معتقدند که فرد باید قبل از مرگ به همه گناهان خود اعتراف کند تا بتواند راه خود را به بهشت الهی بگشاید. اما خودکشی، انجام چنین اعترافی را از فرد سلب می‌کند و بنابراین، در گروه گناهان کبیره قلمداد می‌شود.
این قانون درباره قتل و سقط جنین هم وجود دارد. از همین رو، تا سال‌های طولانی افرادی که خودکشی می‌کردند، در زمین‌های مقدس کلیسا دفن نمی‌شدند. البته این برخورد اکنون تا اندازه بسیار زیادی ممنوع شده است و در مراسم مذهبی که برای افراد خودکشی‌کرده اجرا می‌شود، برای روح آنها طلب آمرزش و برای بازماندگانشان تسلی‌خاطر از خدا می‌خواهند. مطالعات نشان می‌دهد که مسیحیان کاتولیک از میزان خود‌کشی پایین‌تری نسبت به مسیحیان پروتستان برخوردارند.
برای ذکر میزان‌ خودکشی در کشوری که درصد قابل‌توجهی از جمعیت آن را کاتولیک‌ها تشکیل می‌دهند، می‌توان به کشور ایتالیا اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد که 81درصد جمعیت ایتالیا را کاتولیک‌ها تشکیل می‌دهند و در سال 2012میلادی، میزان خودکشی در کشور ایتالیا برابر با 4/7نفر در 100هزار نفر بوده است. در همان سال، این میزان در زنان ایتالیایی برابر با 1/9 و در مردان این کشور برابر با 6/7 در 100هزار نفر بوده است.
همچنین، برای بیان میزان‌ خودکشی در کشوری که نسبت بالای جمعیت آن را پروتستان‌ها تشکیل می‌دهند، می‌توان کشور آلمان را مورد توجه قرار داد. آمارها نشان می‌دهد که در حدود دوسوم جمعیت آلمان را پروتستان‌ها تشکیل می‌دهند و در سال‌2012 میلادی، میزان خودکشی در کشور آلمان برابر با 9/2نفر در 100هزار نفر بوده است. در همان سال، این میزان در زنان آلمانی برابر با 4/1  و در مردان برابر با 14/5در 100هزار نفر بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید