• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 تیر 1402
کد مطلب : 197326
+
-

در دیدارشهردار تهران با علمای حوزه‌علمیه قم چه گذشت؟

3 مطالبه‌مهم‌مراجع و‌۶ پاسخ زاکانی‌درباره‌مسائل تهران

گزارش
در دیدارشهردار تهران با علمای حوزه‌علمیه قم چه گذشت؟

فرناز محمدزاده-روزنامه نگار

آخر هفته گذشته، شهردار تهران سفری کوتاه و 2روزه به شهر مقدس قم داشت و ضمن دیدار با مراجع تقلید و علمای این شهر، آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در شهرداری تهران و شرایط پایتخت را تشریح کرد.
شهردار تهران همراه مدیران و معاونان خود دیداری با آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله محسن اراکی و آیت‌الله اعرافی داشت. او علاوه بر دیدار با مراجع تقلید، با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و امام جمعه قم نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. علاوه بر این، صبح روز پنجشنبه، زاکانی در نشستی با ائمه جماعات مساجد شاخص، کنشگران و فعالان فرهنگی قم به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی این استان، حضور داشت.‌

در اجرای پروژه‌های عمرانی نباید راه مردم بسته شود
در ادامه حضور مدیران شهری در شهر قم، علیرضا زاکانی دیداری با عضو شورای‌عالی حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت. در جریان این دیدار، آیت‌الله محسن اراکی، گفت: آسایش مردم گاهی در پیشبرد برنامه‌های شهری نادیده گرفته می‌شود؛ به‌عنوان مثال در بعضی از شهرها گاهی در نتیجه پروژه‌های عمرانی بخشی از راه مردم به‌صورت موقت بسته می‌شود و در نتیجه همین اقدام شاهد ایجاد نارضایتی در بین بعضی از شهروندان بوده‌ام. او افزود: این نارضایتی باعث می‌شود مردم شیرینی خدمتی که به آنها توسط شهرداری‌ها می‌شود را به‌درستی نچشند و دستاورد پروژه‌های عمرانی را به‌درستی درک نکنند.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: در شمال شهر تهران معمولاً منظره ساختمان‌های بلندمرتبه بیش از هر عامل دیگری جلب توجه می‌کند. وجود چنین ساختمان‌هایی را می‌توان نشانه‌ای از پیشرفت شهر دانست، اما باید توجه داشت در سایه این ساخت‌وسازها شهر را غرق در روحیه و مظاهر مادی نکنیم و بالعکس بیشتر به تعالی روح شهر باید توجه ویژه داشت.
عضو شورای‌عالی حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی از کارهای خوب شهرداری تهران «راهپیمایی 10کیلومتری غدیر» بوده ‌است. این رویداد فایده‌های بسیاری دارد و حداقلی‌ترین دستاوردش دمیدن روح الهی در شهر تهران است. وی گفت: باید نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی در مدیریت و توسعه مکان‌های مذهبی ورود داشته باشند؛ بر همین مبنا توصیه می‌کنم شهرداری تهران روی چند مسجد متمرکز شود و آنها را تبدیل به الگویی تحولی کند.

لزوم رفع مشکلات مستأجران  در پایتخت

دیدار شهردار تهران با آیت‌الله مکارم‌شیرازی در ظهر پنجشنبه 21تیرماه بود. آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار، اصلاح معضلات فرهنگی را مهم برشمرد و گفت: شهرداری تنها در برابر جنبه‌های مادی و ظاهری شهر مسئول نیست، بلکه مسائل فرهنگی و معنوی شهر نیز ازجمله وظایف مهم شهرداری است و تا مسائل فرهنگی اصلاح نشوند، مسائل ظاهری نیز اصلاح نخواهند شد. او در ادامه به مشکل مسکن در تهران اشاره کرد و گفت: باید طرح‌های ملی مسکن که وعده داده شده، تسریع شود تا بخشی از مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. این مرجع تقلید ضمن اشاره به مشکلات مستأجران و افزایش اجاره‌بها در پایتخت، افزود: متأسفانه مستأجران در چنگال مالک‌های بی‌انصاف گرفتار شده‌اند که بدون اینکه هیچ‌گونه تغییر و تحولی در ملک ایجاد کرده باشند، رهن و اجاره‌های خود را مرتب افزایش می‌دهند که باید برای آن فکر اساسی کرد.

نشست با فعالان فرهنگی قم و اشاره به اقدامات مدیریت شهری
صبح روز پنجشنبه، ائمه جماعات مساجد شاخص، کنشگران و فعالان فرهنگی قم نشستی با شهردار تهران داشتند. علیرضا زاکانی در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته، طی حضور ۲۲ماه و ۱۰ روزه در شهرداری پایتخت را برای حاضران در این نشست تشریح کرد. بدهی‌های شهرداری تهران، فعالیت‌های عمرانی، بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، آسیب‌های اجتماعی و... ازجمله مسائلی بود که زاکانی در این دیدار به آن پرداخت. او گفت: در ابتدا شهر را با۷۰ هزار میلیارد بدهی تحویل گرفتیم و حدود 2سال‌ونیم شهرداری در تنش مالی قرار داشت؛ چراکه در مدیریت شهری قبلی 3‌ماه برای پرداخت حقوق کارکنان، وام گرفته بودند. زاکانی به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر اشاره کرد و گفت: کارخانه‌های مدرنی در بخش آسفالت ایجاد کردیم، ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزار تن آسفالت بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷۵۰هزار تن رسید و امسال هدف‌گذاری ما یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است.  شهردار تهران افزود: از سال ۸۵ تا ۹۹ طی ۱۵ سال، ۱۶دستگاه واگن بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲و در این ۲۲‌ماه ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و بازسازی ۴۲واگن در حال انجام است؛ به‌طوری که تا خرداد سال آینده ۴۲۸ واگن را بازسازی می‌کنیم و تحویل می‌دهیم. او از ساماندهی ۵هزار معتاد متجاهر در سال گذشته برای نخستین‌بار خبر داد و گفت: امسال برای ۲۵۰۰معتاد متجاهر و حدود ۷۵۰۰ کودک یتیم برنامه داریم.


شهردار ‌ باید‌برای خدا کار کند

شهردار تهران با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم حضرت معصومه(س) و امام جمعه قم دیدار و گفت‌وگو کرد. آیت‌الله سعیدی به شهردار پایتخت گفت: ادارات ما ازجمله شهرداری باید مانند مسجد باشند که مردم به‌راحتی در آن حضور پیدا کرده و مشکل و سؤال خود را با رئیس آن اداره در میان بگذارند و حل کنند. او ادامه داد: شهردار هم باید شهر را مسجد بداند و برای خدا کار کند. در این صورت اگر جریانات مختلف هم سر کار بیایند برای پیشبرد اهداف خود باید مسجد را خراب کنند و این برایشان هزینه دارد. آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه مخالفان شما هم شهروند شما هستند و حسابشان از معاندان جداست، گفت: هرچه شدت کار توحیدی، معنوی و خدمت‌رسانی شما بالا برود، مخالفان جذب می‌شوند و معاندان هم خود را نشان می‌دهند. در ادامه شهردار تهران، گزارشی را از آنچه در مدیریت شهری پایتخت اتفاق افتاده است، تشریح کرد.

مکث
توجه به الگوی معماری و شهرسازی در پایتخت

مقصد بعدی شهردار تهران، دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور بود. آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار شهردار پایتخت‌، تهران را شهری الهام‌بخش برای تمام کشور و جهان معرفی کرد و گفت: باید به الگوی معماری و شهرسازی توجه ویژه‌ای شود؛ چراکه این موضوع جزو اولویت‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری نیز هست.  آیت‌الله اعرافی به معماری‌های انجام شده در گذشته، اشاره کرد و گفت: معمارهای برجسته‌ای همچون شیخ بهایی توانسته بودند آثار ارزشمندی خلق کنند. متأسفانه هنوز به مکتب معماری متناسب با اسلام و به‌روز دست پیدا نکرده‌ایم و علت اصلی این خلأ نیز جدایی حوزه‌ها و دانشگاه‌هاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید