• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 3 دی 1396
کد مطلب : 1973
+
-

شهر در رسانه ها

احتمال یک زلزله قوی‌تر وجود دارد

روزنامه «شرق» یادداشتی به قلم مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله منتشر کرده که معتقد است: احتمال وقوع یک زلزله قوی‌تر در تهران وجود دارد. به نوشته وی، بعد از رویداد زمین‌لرزه با بزرگای 5.2 ریشتر سطح تغییرات تنش در 2سوی شرقی و غربی گسل ماهدشت-جنوب کرج بالاتر رفته است؛ بنابراین اگر گسل‌های مجاور در وضعیت گسیختگی و آماده به جنبایی باشند، این تغییرات تنش می‌تواند به القای رخداد زمین‌لرزه مهمی با بزرگای تا حدود حداکثر 7.5در آنها بینجامد. بنابر ارزیابی زارع، بازه زمانی کوتاهی که برای این تحولات می‌توان درنظر گرفت از حدود 2تا 16هفته پیش روست و افزایش احتمال یک زمین‌لرزه 7 یا بالاتر را می‌توان از 15تا 25به سطح 55تا 65درصد ارزیابی کرد.

 

برنامه‌ای برای مواجهه زلزله وجود ندارد

روزنامه «اعتماد» هم به موضوع زلزله اخیر ملارد پرداخته و در یادداشتی نوشته که دولت و مسئولان برنامه‌ای برای مواجهه با تهدید موجود ندارند؛ محمد کاظمی می‌نویسد: «تهرانی که در محاصره ٣٠ گسل اصلی و فرعی قرار دارد ٢٠ سال پیش باید برنامه مدون و ابلاغ شده‌ای راجع به زلزله می‌داشت ولی به هرحال تاکنون چنین برنامه جامعی ارائه نشده و اقدامات پراکنده، حداقلی و کندی انجام شده است.» بنابر این نوشته، اگر زلزله بزرگی در تهران رخ دهد باز هم این خلأ برنامه است که خود‌نمایی می‌کند که نه‌تنها مردم بلکه بسیاری از مراکز امدادی،آتش‌نشانی و خدماتی برنامه مشخصی ندارند که بلافاصله وارد عمل شوند و مأموریت از‌ پیش تعیین‌شده خود را به مرحله انجام برسانند.

 

زلزله دوستانه، محکی برای آمادگی

روزنامه «شهروند» زیر عنوان «زلزله دوستانه!» زلزله اخیر ملارد را به مسابقه فوتبال تشبیه کرده است که همه شهروندان و نهادهای عمومی را در موقعیت اضطراری قرار داد تا از این طریق میزان آمادگی خود در برابر زلزله را محک بزنند. به نوشته شهروند، دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی در زلزله اخیر آزمون کوتاهی بود که نظام اطلاع‌رسانی رسمی دریابد تا چه حد آمادگی دارد که وارد فرایند یک اطلاع‌رسانی شفاف و مورد اعتماد مردم شود؛ به‌طوری که اجازه ندهد اطلاع‌رسانی غیررسمی میدان‌دار شود. بر این اساس، مهم‌ترین آموزه این است که جمع و جور کردن نتایج حاصل از وقوع هر رخداد و زلزله‌ای برای تهران، بدون کمک‌های بین‌المللی قابل‌ تصور نیست، ولی تردیدی هم وجود ندارد که ساختار مناسبی برای استفاده از این نوع کمک‌ها در کشور به‌وجود نیامده است.

 

گسل ماهدشت، بیشتر از 6ریشتر قدرت ندارد

روزنامه «جام جم» با مسعود مجرب به‌عنوان زلزله‌شناس گفت‌وگو کرده است؛ به باور او زلزله‌ وقتی اتفاق می‌افتد نمی‌توان مشخص کرد که پیش‌لرزه‌، زلزله اصلی یا پس‌لرزه است؛ مثال این ادعای مجرب زلزله توهوکوی ژاپن در مارس 2011است. جایی که ابتدا زلزله 7.3ریشتری اتفاق افتاد و بسیاری بر این باور بودند که این زلزله اصلی است درصورتی که آن زلزله پیش‌لرزه زلزله 9ریشتری بود که مدتی بعد رخ داد. وی در عین حال با اشاره به زلزله ملارد گفته که گسل ماهدشت توان لرزه‌زایی بیش از 6ریشتر را براساس طولش ندارد، بنابراین احتمال اینکه زلزله 2/5ریشتری این گسل، زلزله اصلی بوده باشد بسیار زیاد است.

ساختار غیرکاربردی مدیریت بحران

روزنامه «قانون» در مطلبی پیرامون زلزله تهران نوشته که سیستم مدیریت بحران در کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و ساختاری به‌شدت بوروکراتیک، غیرعلمی، غیرکارشناسی و غیرکاربردی دارد که در زمان بروز حادثه‌ای بحران‌زا، به‌شدت آسیب پذیر و غیرکارآمد خواهد بود. نویسنده با اشاره به‌احتمال وقوع زلزله‌هایی با قدرت بیشتر در آینده، به ضرورت توجه جدی به مسئله مدیریت بحران از حیث آموزش شهروندان و بازسازی سیستم مدیریت بحران در کشور تأکید کرده و نوشته: «اگر برنامه‌ریزی لازم در این مسیر صورت نگیرد با دست خود، خود را به مهلکه خواهیم برد.»

بی تدبیری مدیر بحران

وبسایت «انتخاب» از اظهارنظر رئیس ستاد بحران در واکنش به زلزله هفته پیش انتقاد کرده است؛ اشاره انتخاب به این سخنان اسماعیل نجار است که گفته بود: «جای خاصی برای اسکان اضطراری پیش‌بینی نشده و مردم هرجا فضاهای وسیعی بود می‌توانند مستقر شوند.» در این گزارش آمده است: «چنین سخنانی نه‌تنها هیچ جای توجیهی ندارد بلکه اوج بی‌تدبیری یک مسئول را نشان می‌دهد. مگر سازمان مدیریت بحران برای همین مواقع تشکیل نشده؟ یا ‌شأن نزول دیگری دارد و همه از آن بی‌خبرند؟! به‌طور طبیعی این سازمان باید برای چنین مواقعی آماده باشد و به‌طور مثال از قبل برای اسکان اضطراری مردم مکان‌های مناسبی پیش‌بینی کرده باشد.»

 

ناهمسویی وزارت بهداشت در ساماندهی معتادان متجاهر

وبسایت «تیتر شهر» از موانع طرح ساماندهی معتادان متجاهر در تهران گزارش داده است؛ بنابر این نوشته، طرح ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خواب شهر تهران هر چند به ظاهر یکی از طرح‌هایی است که دولت به اجرای آن پافشاری دارد و در این رابطه نیز استانداری و فرمانداری تهران به همراه سازمان‌های متولی مانند شهرداری، سازمان بهزیستی، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و وزارت بهداشت جلساتی را در مورد چگونگی اجرای آن برگزار می‌کنند، اما عدم‌همکاری وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد‌مخدر باعث شده تا ساماندهی معتادان متجاهر پایتخت با مشکلات زیادی همراه باشد. به نوشته «تیتر شهر»، عدم‌همراهی وزارت بهداشت در تأمین نیازهای درمانی این معتادان و از همه مهم‌تر عدم‌پذیرش معتادانی که نیاز به بستری شدن دارند، یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی اجرای این طرح است.

 

کافه نادری،  میعادگاه اهل معنا

هفته نامه «صدا» به بهانه خطر تخریب بنای تاریخی «کافه نادری» سلسله یادداشت‌ها و گزارش‌هایی را منتشر کرده است؛ در یکی از این گزارش‌ها،  از کافه نادری به عناوینی مانند پاتوق روشنفکران ایران،  میعادگاه اهل معنا و یکی از نمادهای ادبیات ایران یادشده است. صدا در این‌باره نوشته که «کافه‌ها در دوره‌های پهلوی اول و دوم در کنار خانه‌ها،  مجله‌ها و انتشاراتی‌ها به مکانی که در آنها ادبیات خلق می‌شد،  تبدیل شد. همین تلقی بود که نسل‌های بعد را به کشف کافه‌ها سوق داد و آنها را واداشت به تکرار.» آیدین آغداشلو در گفت‌وگو با صدا،  کافه نادری را محلی برای قوت قلب هنرمندان دهه سی و چهل می‌داند. مکان شریفی که به‌عنوان پایه‌گذار بخشی از فرهنگ معاصر ایران حرمت بسیاری دارد. به گفته آغداشلو پشت پرده هرگونه تخریب یادمان‌های فرهنگی چیزی جز منفعت طلبی نیست  و اگرنه تخریبگران سودجو اساسا درکی از فرهنگ و هویت ملی ندارند. وی ماندگاری کافه نادری به‌عنوان قدیمی‌ترین کافه در تهران را دارای «حرمت» دانسته چراکه تا زمان حال جنگیده و جان به در برده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید