• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
جمعه 23 تیر 1402
کد مطلب : 197249
+
-

رویدادهای خبری متعددی در روزهای گذشته رقم خورد

دلربایی نان بربری در دنیا‌!

روزی نیست که از شنیدن  خبر متفاوتی در گوشه و کنار متعجب نشویم؛ خبرهایی که گاه لبخند روی لبان ما می‌نشاند و گاه به خودمان می‌بالیم که در این دیار زندگی می‌کنیم.

پایین‌ترین
موفقیت در کاهش نرخ بیکاری
جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از بهبود وضعیت اشتغال و رفع بیکاری در کشور خبر می‌دهد به طوری‌که نرخ بیکاری در بهار امسال به ۸.۲ درصد رسیده که در کنار نرخ بیکاری پاییز سال گذشته، پایین‌ترین رقم 2دهه اخیر است. همچنین از بهار سال گذشته تا بهار 1402 حدود ۷۲۸ هزار نفر اشتغال جدید ثبت شده است. همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠٢، بخش خدمات با ٥١,٣ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ٣٣.١ درصد و کشاورزی با ١٥.٥ درصد قرار دارند.افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری جوانان و کاهش اشتغال ناقص، از دیگر نکات مهم مطرح شده در این گزارش است.

محبوب‌ترین
نان بربری در جهان سوم شد
احتمالا شما هم مثل ما وقتی نام ایران را بالای جدول‌های آمار جهانی می‌بینید، حسابی سرکیف می‌آیید. بالاخره ما ایرانی‌ها سرشار از عرق ملی هستیم و این ذوق کردن‌ها اصلا دور از ذهن نیست، حالا اگر این خبر مربوط به یکی از محبوب‌ترین نان‌های سنتی ما باشد که مزه‌اش بیشتر هم می‌شود. خبر رسیده که نان بربری ما ایرانی‌ها شهرت جهانی پیدا کرده و در سایت اطلس جهانی غذا و در یک ارزیابی با عنوان بهترین نان‌های جهان در جایگاه سوم نان‌های دنیا قرار گرفته است. نان‌های سنگک، شیرمال و تافتون نیز به‌ترتیب در جایگاه 21، 22 و 49 قرار گرفته‌اند. سایت Tasteatlas اطلس جهانی غذا، برای فهرستی با عنوان بهترین نان‌های جهان از کاربرانش خواست کمک کنند تا براساس امتیازبندی‌شان فهرست کامل شود.

پیشرفته‌ترین
رونمایی سامانه نقشه الکترونیک دریایی

به مناسبت روز جهانی هیدروگرافی و همزمان با بیش از ۴ دهه فعالیت سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سامانه بومی‌سازی شده سیستم اطلاعات و نمایش نقشه الکترونیک دریایی(اکدیس) با طراحی و ساخت محققان این سازمان، رونمایی شد. اکدیس یک سامانه الکترونیکی ناوبری پیشرفته است که با نصب روی شناورهای نظامی و تجاری، روی نمایشگر خود، نقشه‌های الکترونیکی را با اطلاعات نهفته در لایه‌های مختلف آن به نمایش می‌گذارد. به گفته امیر مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، نرم‌افزار بومی ECDIS در محیط خود با در اختیار گذاشتن اطلاعات، ابزارها و امکانات مختلف مورد نیاز ناوبری، عملیات ناوبری را برای افسر ناوبری یا ناخدای شناور آسان، خوشایند و از همه مهم‌تر هوشمندانه و خودکار می‌کند.

پیشروترین
ساخت دست هوشمند سایبرنتیکی در ساوه
جوانان نخبه ایرانی در هر زمینه‌ای پیشرو هستند و دستاوردهای مهمی را برای کشور به ارمغان می‌آورند. یکی از این جوانان، سیدمهرداد شاهرخ، دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی انرژی ساوه است که به تازگی موفق به طراحی و ساخت دست هوشمند سایبرنتیکی با امکان تحرک تمام انگشتان دست شده است. این دست مصنوعی هوشمند با کمک سیگنال‌های دریافتی از بدن، فعال می‌شود و توانایی انجام کارهای روزمره از جمله تحرک تمام انگشتان دست هوشمند را به فردی که فاقد انگشتان دست است، می‌دهد این طرح در آینده کاملا هوشمند خواهد شد و توانایی انتقال احساس دمای مختلف از پروتز به بدن را فراهم می‌کند و سازنده در پی آن است اتصالات و شیوه انتقال اطلاعات از طریق کابل‌ها را حذف و امواج بی‌سیم را جایگزین کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید