• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 21 تیر 1402
کد مطلب : 197118
+
-

نمایش مالیات‌گریزان به روایت اعداد

مالیات، حقوق حقه دولت است و همه باید در ازای درآمدی که در اقتصاد کسب می‌کنند، حقوق دولت را بپردازند. حد اعلای این موضوع در مورد کارگران و کارمندان مصداق دارد که همزمان با محاسبه حقوق و دستمزد، مالیات آنها نیز‌ جزو بستانکاری دولت محاسبه می‌شود؛ اما در این میان به ‌واسطه نقایص زیرساختی بلندمدت در نظام مالیات ستانی، راه‌های فرار از مالیات یا کتمان درآمد مشمول مالیات وجود دارد و بر همین اساس بسیاری از صاحبان درآمد، هرگز مالیات حقه خود را نمی‌پردازند.
به گزارش همشهری، در سال‌های اخیر، سازمان امور مالیاتی، اقدامات بزرگی برای هوشمندسازی نظام مالیات‌ستانی و کشف فرارهای مالیاتی انجام داده که البته در مواردی نظیر مالیات بر تراکنش‌های کارتخوان مشاغل، ممکن است به آن دسته از افراد که سود واقعی آنها از تراکنش‌های انجام شده کمتر از معیار سازمان امور مالیاتی است، اجحاف شده باشد، اما در کل این اقدامات توانسته است بخشی از اقتصاد را که زیر چتر مالیات نبوده‌اند، شفاف کند و حقوق دولت را از آنها بگیرد. در این میان، همزمان با بحث‌هایی که در مورد لزوم پرداخت مالیاتی بر صنوف و اقشار مطرح می‌شود، اعتراض‌های زیادی هم از سوی همین اقشار نسبت به‌ نظام مالیات‌ستانی مطرح می‌شود؛ اما اصل ماجرا چیست؟
براساس آمارهای رسمی، میانگین مالیات پرداختی اصناف و اقشاری که فعالیت اقتصادی دارند در بخش‌های مختلف، ارقام پایینی است و حتی برخی دارندگان اصناف و مشاغل با وجود اینکه به‌صورت داوطلبانه از مزایا و تسهیلات تبصره 100قانون مالیات اصناف و مشاغل استفاده کرده‌اند، باز هم گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال، میانگین مالیات آرایشگاه‌های زنانه 2.9میلیون تومان در سال و میانگین مالیات بنگاه‌های املاک 4.1میلیون تومان در سال است. همچنین براساس اسناد و مدارک سازمان امور مالیاتی از مالیات مشاغل و اصناف در قالب تبصره 100، صنف طلا و جواهر، در سال گذشته به ‌صورت متوسط 10.8میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که میانگین مالیات پرداختی توسط کارگران و کارمندان غیرحداقلی، از اغلب سرانه مالیات صنوف و اقشار بیشتر است. براساس اظهارات سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، صنف رستوران، کافه‌رستوران و سلف‌سرویس‌ها به‌صورت میانگین 10.5میلیون تومان و وکلای دادگستری به‌طور میانگین 7.9میلیون تومان، بابت سال گذشته مالیات پرداخته‌اند. همچنین میانگین مالیات پرداختی از سوی هنرمندان برای سال گذشته متوسط 2.3میلیون تومان، صنف لوازم‌خانگی به‌طور میانگین 4.8میلیون تومان و فروشندگان لوازم‌ یدکی خودرو به‌طور میانگین 7.6میلیون تومان بوده است. البته پایین بودن این ارقام به ‌منزله بالا نبودن مالیات هیچ ‌یک از مؤدیان مالیاتی در این صنوف و اقشار نیست و این ارقام به‌صورت سرانه محاسبه شده و یک معنای دیگر آن، این است که برخی در این حوزه‌ها مالیات بسیار کمی می‌پردازند یا کلاً مالیات نمی‌دهند. در این میان، اظهارات سخنگوی سازمان امور مالیاتی حاکی از این است که براساس بررسی‌های این سازمان مشخص شده ۲۱۳ بلاگر و سلبریتی در کشور ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان واریزی حساب داشته‌اند. به ‌عبارت ‌دیگر، میانگین درآمد سالانه هر یک از این 213سلبریتی، 10میلیارد و 800میلیون تومان بوده و مالیات آنها باید چند صد میلیون تومان باشد، اما اغلب آنها هیچ‌گونه مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. متأسفانه، جدای از اقشاری که همچنان تن به مالیات نمی‌دهند، در گروه‌هایی نظیر پزشکان نیز وضعیت مالیات‌ستانی بسیار نامساعد است و به گواهی سازمان امور مالیاتی، این گروه بیشترین فرار مالیاتی را دارند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید