• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 21 تیر 1402
کد مطلب : 197115
+
-

مولدسازی در تالار شفافیت

   خبر: مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی از رونمایی تالار مولدسازی دارایی‌های دولت خبر داد و گفت: این تالار همزمان به بورس کالا نیز متصل است تا در مرحله عرضه از ظرفیت بازار سرمایه استفاده شود. به‌گفته بابک ضرغامی، این تالار یک وبگاه است که در معرض استفاده عموم قرار خواهد گرفت و کارکرد آن شفافیت در روند مولدسازی دارایی‌های دولت است.
   نقد: مولدسازی دارایی‌های دولت از ابتدا موافقان و مخالفانی داشته و منتقدان، نگران حاتم‌بخشی اموال دولتی بوده‌اند؛ اما اگر آنچه مدیر اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در زمینه رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت می‌گوید، واقعیت داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که این هشدار بزرگ در مورد انحراف احتمالی مولدسازی نیز با شفافیت حداکثری برطرف شود. اظهارات مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی حاکی از این است که تالار مولدسازی دارایی‌های دولت از 2 بخش اصلی تشکیل شده که یک بخش آن شامل اطلاعات بیش از ۳ هزار ملک متعلق به دستگاه‌های مختلف در سراسر کشور است که اطلاعات مربوط به آنها در معرض عموم قرار می‌گیرد و به‌صورت روزانه به این اطلاعات اضافه می‌شود.
علاوه بر اطلاعات کامل ملک شامل مشخصات ثبتی، مساحت، مکان‌یابی روی نقشه و اینکه ملک مربوط به چه دستگاهی است؛ در این بخش مشخص شده‌است که چه تعداد املاک مصوبه هیأت مولدسازی را گرفته‌اند  یا چه تعداد در مرحله ارزشگذاری و قیمت‌گذاری هستند. ضرغامی می‌گوید: عکس و گاه فیلم  املاک نیز در این بخش قابل‌مشاهده است تا سرمایه‌گذارانی که مایلند در مولدسازی مشارکت کنند با مشاهده تمام این اطلاعات، هنگام عرضه در رقابت خرید شرکت کنند. مدیر اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت، بخش دوم این تالار را مربوط به پروژه‌های عمرانی معرفی کرد و ادامه داد: برخلاف فضاسازی‌هایی مبنی بر اینکه   دولت با هدف تأمین هزینه‌های جاری می‌خواهد اقدام به فروش املاک و دارایی‌ها خود کند، در این بخش از تالار به‌طور مشخص پروژه‌های عمرانی که قرار است منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌ها صرف آنها شود، قابل‌رؤیت است.
به‌گفته او بسیاری از پروژه‌ها مربوط به آبرسانی _با توجه به اینکه از معضلات اساسی کشور مدیریت منابع آب است_پروژه‌های راه‌آهن، پروژه‌های درمانی و… است که اطلاعات کامل پروژه در این بخش وجود دارد. نکته دیگر این است که این تالار به بورس کالا نیز متصل شده و مقرر است که املاک  حتی‌الامکان از طریق بورس کالا عرضه شود و همه مردم بتوانند در این بخش مشارکت کنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید