• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 تیر 1402
کد مطلب : 197045
+
-

میوه،خیال‌ارزانی ندارد

قیمت میوه‌های فصل با وجود عرضه انبوه پایین نیامده است

بازار
میوه،خیال‌ارزانی ندارد

قیمت میوه در میوه‌فروشی‌ها همچنان بالاست. با وجود تغییر زیاد فرهنگ مصرف‌ میوه در سال‌های اخیر و روی آوردن مردم به خرید در مقادیر کمتر، هر مراجعه به میوه‌فروشی برای خرید 4-3 قلم میوه و مایحتاج دیگر غیرممکن است برای شهروندان کمتر از 200هزار تومان هزینه داشته باشد.
 رصد قیمت میوه‌های تابستانه طی یک‌ماه گذشته نشان می‌دهد که با وجود عرضه انبوه قیمت‌ها، تغییرات بسیار جزئی داشته و در مواردی حتی بالاتر رفته است.

گرانی میوه‌های درختی
صف‌های طولانی غرفه‌های میوه‌فروشی در میادین میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که بخش زیادی از مردم برای تهیه میوه با قیمت مناسب، به‌شدت تحت فشار  هستند و توان خرید میوه ‌از مغازه‌های سطح شهر به حداقل  رسیده است.
درحال حاضر،  میانگین قیمت هیچ‌یک از میوه‌های  درختی در مغازه‌های میوه‌فروشی ‌پایتخت از 60هزار تومان پایین‌تر نیامده و در بعضی مغازه‌ها که میوه‌های دستچین شده‌ تر عرضه می‌کنند، قیمت‌ها 10تا 20هزارتومان از میانگین بالاتر است.
گرانی ماندگار میوه‌های تابستانی در شرایطی است که امسال به‌گفته تولیدکنندگان، فصل «آورد» میوه‌های باغی و درختی است و با توجه به نبود خسارت قابل توجه از ناحیه سرمازدگی، تگرگ یا دیگر عوامل آسیب‌زا، کمبودی در زمینه هیچ‌یک از میوه‌های فصل وجود ندارد، اما این فراوانی به هر دلیل به کاهش قیمت در بازار منجر نشده است.

افزایش قیمت محصولات جالیزی
در شرایطی که قیمت بالای میوه‌های درختی، دست شهروندان را برای خرید این محصولات بسته، میوه‌های جالیزی مثل هندوانه، خربزه، ملون و طالبی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و تقاضا برای این اقلام افزایش یافته است؛ تا جایی که به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، رشد تقاضا برای هندوانه در کنار افزایش صادرات این میوه به افزایش قیمت آن در هفته گذشته منجر شد. میانگین قیمت هر کیلو هندوانه در میوه‌فروشی‌ها 20هزار تومان است و یک هندوانه 5تا 6کیلویی بیش از 100هزار تومان آب می‌خورد. یک خربزه متوسط بین 90تا 110هزار تومان و یک طالبی متوسط 30تا 50هزار تومان تمام می‌شود.

سود غیرمتعارف خرده‌فروشی‌ها
نگاهی به کف و سقف قیمت میوه در میدان بزرگ تهران و مقایسه قیمت میوه‌های ممتاز با قیمت‌ این اقلام در میوه‌فروشی‌های پایتخت نشان می‌دهد که بعضی از میوه‌ها با سودهای نامتعارفی در حال عرضه هستند. به‌عنوان مثال، در آخرین نرخنامه میدان اصلی تره‌بار تهران، قیمت عمده‌فروشی سیب گلاب ممتاز 40هزار تومان عنوان شده و کیفیت‌های درجه 2 و یک این میوه به‌ترتیب 20و 35هزار تومان درج شده؛ این در حالی است که میانگین قیمت این میوه در میوه فروشی‌ها 80هزار تومان است. انگور یاقوتی نیز با کیفیت ممتاز در میدان اصلی با قیمت 30هزار تومان عرضه می‌شود و نرخ درجه2 و یک برای این میوه به‌ترتیب 15و 20هزار تومان است؛ درحالی‌که در بیشتر میوه‌فروشی‌ها، انگور یاقوتی قیمتی کمتر از 60هزار تومان ندارد. در دیگر میوه‌هایی مثل هلو، شلیل و آلو نیز مقایسه قیمت‌ها حاکی از سودهای بالای 60درصدی خرده‌فروشی‌هاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید