• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 19 تیر 1402
کد مطلب : 196937
+
-

این دهه‌ هشتادی شادآبادی با استندآپ‌کمدی‌هایش به ملاقات آسیب‌دیدگان می‌رود

خنداندن دردمندان یک‌عالم کیف دارد

خنداندن دردمندان یک‌عالم کیف دارد

مریم قاسمی

ایلیا دهقان از ۶سالگی وارد عرصه استندآپ کمدی شده و حالا در ١٢سالگی بیش از 100 عنوان اثر در کارنامه‌اش به ثبت رسانده. نوجوان خندان جنوب شهر تهران راه و رسم مهربانی را هم بلد است. او در کلاس ششم و در یکی از مدارس محله شادآباد و هفده‌شهریور درس می‌خواند.منصور هدایتی، رئیس آموزش‌وپرورش منطقه١٨، از او به‌عنوان نوجوان شگفت‌انگیز جنوب‌ شهر یاد می‌کند. فقط کافی است به کارهای او نگاهی بیندازید. این نوجوان دهه‌هشتادی سفیر و عضو گروه جهادی و خیریه «امیر حقی»، یکی از خیران شهر تهران، هم است و همراه با این گروه به داد محرومان و مستضعفان می‌رسد و با هنرش دست‌ به‌ کارهای خلاقانه‌ای می‌زند که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

قصه ایلیا، دوستانش و خیریه امیرحقی
ایلیا با اینکه نوجوان است اما نگاه متفاوتی به زندگی دارد. از چند سال قبل که سفیر افتخاری و عضو کوچک گروه جهادی و خیریه شده، در اجرای برنامه‌های مختلف که مهم‌ترین هدفشان کمک به معیشت و افزایش امید به زندگی سالخوردگان، کودکان و خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست است، همراه شده.
این هنرمند ساکن شادآباد می‌گوید:«فعالیت خیریه ما زمان و مکان و محدودیت ندارد. کار اعضای خیریه در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه، مثل سیل و زلزله، در نقاط مختلف کشور با سرعت و برنامه‌ریزی انجام می‌شود. از تهیه و توزیع غذای گرم و نیازهای ضروری تا شاد کردن و به قول معروف، خنداندن آدم‌هایی که در سیل و زلزله، خانه و زندگی‌شان را از دست داده‌اند، کیفی دارد که نمی‌شود توصیفش کرد؛ یک عالمه کیف دارد! من و دوستانم با حضورمان در این کارگروهی، با آدم‌های دردمند همدردی می‌کنیم.»
 خیریه امیر حقی تنها خیریه‌ای است که از کسی پول قبول نمی‌کند، فقط اقلام و کالاهای خام، مانند برنج، گوشت، لوبیا و...، دریافت می‌کنند و به جنبه‌های دیگری از امور خیریه، ازجمله شاد کردن و تقویت روحیه افراد رنج‌دیده و گرفتار توجه دارد.

من بچه جنوب شهرم!
این نوجوان هم‌محله‌ای پس از اجرای برنامه‌های مختلف در صداوسیما دیگر چهره ناشناخته‌ای نیست. وقتی برای اجرا به نقاط مختلف تهران و یا شهرهای مختلف می‌رود، خانواده‌ها و به‌ویژه‌ کودکان و نوجوانان دوروبرش را پر می‌کنند و با او عکس یادگاری می‌گیرند. در این زمان، یکی از سؤال‌هایی که از او می‌پرسند درباره محل زندگی ایلیاست. خب، یکی از ویژگی‌های مردم ایران کنجکاوی است. او لبخند می‌زند: «بعضی‌ها شادآباد و محله هفده شهریور تهران را نمی‌شناسند. من محله‌ام را اینگونه به آنها معرفی می‌کنم «محله‌ای اصیل با مردمانی بافرهنگ». واقعاً به اینکه بچه ‌جنوب شهرم افتخار می‌کنم.» استعدادهایی مثل ایلیا ما را یاد بازیگران و هنرمندانی می‌اندازد که در دهه‌های گذشته از دل محله‌های جنوب شهر برخاستند و درخشیدند. درباره اکبر عبدی بچه نازی‌آباد، پرویزپرستویی بچه‌ خزانه، جعفر دهقان بچه‌ مهرآباد، زنده‌یاد علی‌ سلیمانی، سیروس‌ همتی بچه‌ جوادیه تهران و... صحبت می‌کنیم.

علاقه به اجرای نمایش‌ کمدی از کودکی

علی دهقان و سمیه پناهی، پدر و مادر ایلیا، با وجود مشغله، کار و مسائل روزمره، همراه همیشگی فرزندشان شده‌اند تا او به اهدافی که دنبال می‌کند، برسد. مادر ایلیا می‌گوید:«از همان کودکی به هنر نمایش علاقه داشت، از هر فرصتی استفاده می‌کرد تا برای ما کارهای بامزه‌ انجام دهد. وقتی همسرم متوجه استعداد ایلیا شد، تصمیم گرفتیم کمکش کنیم تا هنرش را دنبال کند.»
ابتدا ایلیا در کلاس بازیگری کانون فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان «هدایت» در محله شادآباد ثبت‌نام کرد. پس از مدت کوتاهی مدیر کانون آنقدر به او اعتماد کرد که از والدینش خواست تا ایلیا در جشنواره تابستانی بوستان‌ها برنامه اجرا کند. بنابراین ایلیا دهقان برای نخستین بار سال۱۳۹۶ در ٦‌سالگی در بوستان آزادگان برای ۳هزار تماشاگر برنامه اجرا کرد و حاضران به‌مدت نیم ساعت به تماشای هنرش نشستند. بعد از این اجرا همه ترس و دلهره ایلیا از بین رفت و بارها در جشن‌ها و مناسبت‌ها به بوستان‌ها رفت و مردم را خنداند.
پدر خانواده هم درباره ویژگی‌های اخلاقی فرزندش به نکته جالبی اشاره می‌کند: «‌اگر ایلیا در طول‌ماه فرصت پیدا کند همه اسباب‌بازی‌هایش را به مراکز بهزیستی می‌برد و با بچه‌های معلول و تحت پوشش بهزیستی بازی می‌کند و حتی اسباب‌بازی‌ها را به آنان هدیه می‌دهد. اینها را در دفتر خاطراتش می‌نویسد و برای دوستان هم‌محله‌ای و همکلاسی‌هایش تعریف می‌کند. چندبار پیش‌آمده که ایلیا به همراه دوستانش این کار را انجام داده‌اند و حالا هم این یک قرار و مدار همیشگی بین آنهاست.»

کارنامه ایلیا دهقان نوجوان هنرمند
بازیگر نقش اصلی سریال «چی چی» پخش از شبکه پویا
ایفای نقش در سریال «خانه پرتقالی‌ها»
بازی در فیلم سینمایی «در جهنم باران نمی‌بارد»
مجری‌ـ بازیگر برنامه کودک «بومرنگ»
گوینده رادیو جوان
منتخب برنامه شگفت‌انگیزان و استعدادیابی «بگو بخند»
مجری برنامه کودک «ورجه وورجه»
ایفای نقش بچگی آقای کامران تفتی در سینمایی «بی پی‌ام بند» به کارگردانی خانم فرناز امینی
بازیگر نقش اول فیلم «دست کوچک روزگار»
بازیگر نقش اصلی در فیلم کوتاه «جاذبه‌های غیرنیوتنی» و «خیابان بازی»
تئاتر «یه قصه بی‌غصه» در نقش حسنی و تئاتر «سرزمین عجایب» به‌ کارگردانی عبدالرضا اکبری
منتخب نخبه هنری ایران برای نخستین فستیوال استعدادیابی برلین در سال٩٨

 

این خبر را به اشتراک بگذارید