غیبت مدیریت یکپارچه در برنامه هفتم
نمایندگان، خواستار مطرحشدن نیازهای شوراها در مجلس و انجام اصلاحات در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور شدند
چند روز دیگر لایحه برنامه توسعه هفتم کشور در حالی به صحن مجلس میرسد که مدیریت یکپارچه شهری مورد بیمهری قرار گرفته است. این موضوع دیروز در نطق پیش از دستور علیاصغر قائمی مورد توجه قرار گرفت و او تأکید کرد: «مدیریت یکپارچه شهری که یک فرمانده واحد به نام شهردار دارد در برنامه هفتم توسعه دیده نشده است. مدیریت شهری در برنامههای توسعه با نقاط ضعف و قوت مواجه شد و با گذشت 6دوره هنوز مدیریت واحد شهری محقق نشده است.» این عضو کمیسیون عمران حمل و نقل با بیان اینکه به نظر میرسد در حال فرصتسوزی هستیم، گفت: «پیشنهاد میکنم کارگروه مشترکی میان شورای شهر تهران و شورای عالی استانها برای بررسی، تحلیل، ارائه مواد و احکامی که موضوع مدیریت واحد شهری و حداقل موضوع مدیریت یکپارچه شهری را در برنامه هفتم توسعه اعمال میکند، تشکیل شود.» در ادامه هم مهدی چمران، رئیس شورا توجه به مدیریت یکپارچه شهری در برنامه هفتم توسعه کشور را ضروری دانست و تأکید کرد: «چند روز دیگر بررسی احکام برنامه هفتم در مجلس آغاز میشود و ۱۰ روز پس از آن هم لایحه به کمیسیون تلفیق میرود؛ بنابراین تیم ما باید به مجلس برود و نیازهای شوراها را مطرح کند تا در برنامه هفتم مثل برنامه سوم و چهارم که مدیریت یکپارچه شهری مورد توجه قرار گرفته بود، این مسائل لحاظ شود.»
6 هزار پیشنهاد اصلاحی
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با اشاره به پیگیریهای انجام شده گفت: «6هزار پیشنهاد اصلاحی در حوزه مدیریت شهری ثبت شده که لحاظ کردن آنها کار بسیار سختی است، اما با همکاری اعضایی که در مجلس صاحبنفوذ هستند، اعمال اصلاحات در احکام برنامه هفتم قابلانجام است. پیشنهاد میکنم اقدامات را از 2 جبهه شورای عالی استانها و شورای شهر تهران بهصورت اختصاصی برای پایتخت پیگیری کنیم.»
ورود تراموا به تهران با مطالعات کارشناسی
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست تخصصی حوزه حمل و نقل عمومی راهاندازی تراموا در پایتخت را رسانهای کرد و گفت: «تمام مطالعات، انجام شده و به احتمال زیاد، هفته آینده تفاهمنامهای در این زمینه بسته خواهد شد. تراموا در خط یک بیآرتی از ترمینال شرق تا میدان آزادی به طول ۱۸ کیلومتر راهاندازی میشود. این کار مقرونبهصرفه است و پیشبینی کردهایم سالانه ۵۵ میلیون مسافر میتوانند از طریق این خط جابجا شوند.» این خبر، مورد توجه خبرنگاران و برخی از اعضای شورا قرار گرفت و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز با بیان اینکه بحث تراموا چند سالی است که مطرح و مطالعات نیز انجام شده، اما عملیاتی نشده است، گفت: «اگر ضرورت آن تأیید شود، این کار انجام میشود، اما هنوز شورا و شهرداری به تصمیم نهایی در این موضوع نرسیدهاند، ولی کارهای مطالعاتی صورتگرفته و پرونده باید به شورا بیاید.»
لزوم دریافت گزارش مهندسان مشاور متخصص
نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هم عضو دیگری بود که درخصوص افزایش مدل تراموا به ناوگان حملونقل از سوی شهرداری تهران واکنش نشان داد و گفت: «فارغ از اینکه تراموا مدل حمل و نقلی مناسب برای شهر تهران است یا خیر؟ که نتیجه آن را باید بعد از دریافت گزارش مهندسان مشاور متخصص در این حوزه مشاهده کرد، اما بهطور خلاصه نتیجه پیگیری چندماهه کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در جهت دریافت پایه و اساس پیشنهاد تراموا برای شهر تهران به دریافت چند گزارش منتهی شد. »
لزوم ارائه مستندات تراموا به شورا
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم ضمن قدردانی از مدیریت شهری نسبت به بازسازی ۶ رام قطار و اضافهشدن آنها به چرخه حملونقل ریلی گفت: «اورهال ۶ رام قطار تنها بخش اندکی از واگنهای نیازمند تعمیر شهر تهران است و با توجه به ظرفیت بازسازی اساسی روزانه یک واگن در کارخانه واگنسازی، ضرورت دارد هرچه سریعتر اقدامات لازم درخصوص اورهال تعداد بیشتری از واگنهای در دست تعمیر انجام شود.» سیدجعفر تشکریهاشمی در واکنش به صحبتهای شهردار تهران درخصوص تراموا عنوان کرد که مطالعات و مستندات این طرح به شورا و کمیسیون تخصصی حمل و نقل ارائه نشده و نظریه مثبت هم داده نشده است و ازاینرو بههیچ عنوان اقدام عملی صورت نمیپذیرد.