• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 تیر 1402
کد مطلب : 196420
+
-

توفان دست از سرسیستان‌برنمی دارد

بادهای 120روزه در سیستان‌وبلوچستان ادامه دارند و هنوز یک هفته از فروکش کردن این بادها که حالا به‌دلیل خشکی هامون، شکل توفان شن به‌خود گرفته‌اند، نگذشته است که بار دیگر این بادها با سرعت بیش از 100کیلومتر شروع شدند. آنطور که مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرده است، با توجه به تداوم جولان بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه سیستان، سرعت توفان در زابل در شمال استان سیستان‌وبلوچستان صبح روز سه‌شنبه (13تیر) به ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت رسید.
محسن حیدری با تأکید بر اینکه گردوغبار حاصل از این توفان، شعاع دید افقی را در ایستگاه هواشناسی به 2هزار متر کاهش داده است، به همشهری می‌گوید: در شهرستان زهک، بیشینه سرعت باد به 72کیلومتر در ساعت رسید و دید افقی را در ایستگاه هواشناسی تا 1500متر کاهش داد.
به‌گفته او، تا آخر هفته در شمال استان وزش باد شدید و گردوخاک، گاهی توفان گردوخاک پیش‌بینی می‌شود و از چهارشنبه (امروز) در زاهدان و سایر مناطق مرکزی و جنوبی استان وزش باد شدید همراه با گردوخاک خواهد بود.
حیدری با اشاره به اینکه از دوشنبه هفته آینده در نیمه شمالی استان کاهش دما رخ خواهد داد، ادامه داد: توصیه می‌شود در این مدت در ترددهای جاده‌ای احتیاط و از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، در زمان غبارآلود شدن هوا خودداری شود.
در پی موج جدید وزش بادهای 120روزه در منطقه سیستان شامل 5 شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال استان، مجموع مراجعان به مراکز درمانی منطقه از ساعت 20شب دوشنبه تا روز سه‌شنبه 403نفر بوده که 70نفر از آنها بستری و 333نفر سرپایی درمان شده‌اند.
بادهای ۱۲۰ روزه سیستان شهرت زیادی دارد. محدوده وزش این بادها، خراسان‌ جنوبی تا سیستان و زمان آن فصل تابستان است. این بادها که در گذشته در دوره گرم سال یعنی از نیمه خرداد تا نیمه مهر می‌وزیدند و با عبور از هامون پرآب هوای مطبوعی را برای منطقه به ارمغان می‌آوردند، در چند دهه گذشته با بروز خشکسالی‌های پی ‌در پی منشا گردوغبار شده‌اند.
خشکسالی موجب شده است تا وزش این بادها به جای 120روز تا 220روز ادامه یابد و علاوه بر آن، گردوغبار بستر دریاچه هامون و شن‌های روان افغانستان را مهمان خانه‌های ساکنان هر 2 استان به‌ویژه منطقه سیستان کند.
حالا چند سالی است که با بروز توفان‌‌های شن و بروز گرد وغبار بسیاری از روستاهای این منطقه، خالی از سکنه شده‌، بیماری‌های تنفسی، قلبی - عروقی، پوستی و انواع سرطان در میان اهالی افزایش یافته و کشاورزی و دامداری هم از بین رفته است.
این توفان‌های شن حتی آمار بیماران مبتلا به سل را هم در منطقه افزایش داده است؛ به‌طوری که 2سال پیش بیمارستان تخصصی سل در زابل با ۳۳۰۰ مترمربع زیربنا با ۴۶ تخت در 3 طبقه به بهره‌برداری رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید