• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19626
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P6z1
+
-

بازده سرمایه‌گذاری در بازار طلا از 100درصد گذشت


تازه‌ترین تحلیل‌ها و آمارهای پردازش‌شده نشان می‌دهد در طول 10‌ماه گذشته یعنی از شهریور پارسال به این سو سرمایه‌گذاران در بازار سکه‌های طلا برندگان اصلی اقتصاد ایران بوده‌اند.

به گزارش همشهری، طبق این آمارها پس از سکه، بازار ارزهای اصلی یعنی دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو به‌طور میانگین بین 71تا 77درصد بازده برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند. در این بین میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بازارسهام به 16.5درصد محدود شده است. تجربه روند حرکت بازارها در سال‌های 91و 92نشان می‌دهد قاعدتا پس از صعود سریع بازارهای ارز و طلا قیمت سهام شرکت‌ها می‌بایست در جهت تطبیق با ارزش جایگزینی تازه برای ماشین‌آلات صنعتی مستقر در شرکت‌ها روندی رو به افزایش را طی کند چنان که در سال 92و عمدتا از تابستان آن سال به بعد بازده بورس صعودی شد و از مرز 100درصد هم گذشت. حافظ عزیزی از تحلیلگران بازار سرمایه به شرایط تازه شکل گرفته در جریان رقابت بین بازارهای رقیب اشاره کرد و با مقایسه بازده بازارهای طلا، ارز و بورس در طول 10‌ماه گذشته اعلام کرد: با افزایش ۱۰۴ درصدی قیمت سکه در کمتر از 10‌ماه، روانه شدن جریان نقدینگی به سمت این بازار طبیعی است.

حافظ عزیزی با اشاره به رشد و شوک کم سابقه قیمتی در همه بازارهای مالی و کالایی در 10‌ماه اخیر تأکیدکرد: باید توجه داشته باشیم موتور بازار سهام هنوز به حرکت در‌نیامده و این بخش از فعالیت‌های اقتصادی همچنان راکد است زیرا در این مدت، قیمت سکه طلا 2برابر شده و بهای ارزهای معتبر جهانی نیز تا 77درصد رشد کرده اما میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در 10‌ماه گذشته فقط 16درصد بوده است. به گفته او بنابراین برندگان میدان رقابت و بازیگران صحنه اقتصادی، در 10‌ماه اخیر خریداران سکه طلا بوده‌اند و بازار طلا در این دوره، سرآمد همه بازارها و سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد ایران بوده است. او با اشاره به سابقه این روند در گذشته تأکید کرد: در 10دور شوک ارزی / طلایی قبلی نیز، اتفاق مشابهی در فضای اقتصاد ایران رخ داد به‌طوری که سکه 340هزار تومانی در سال 91ظرف کمتر از 2سال به یک میلیون و 550هزار تومان افزایش پیدا کرد. او افزود: این شوک قیمتی که در تاریخ 40ساله بی‌سابقه بود، در اواخر دوره دولت محمود احمدی‌نژاد رخ داد. این نهمین شوک ارزی/طلایی اقتصاد ایران در خلال سال‌های 91و92روی داد. عزیزی گفت: اینک دهمین شوک وارد شده به اقتصاد را تجربه می‌کنیم و شاهد افزایش 104درصدی قیمت سکه طلا در بازار در بازه زمانی 10‌ماه هستیم. لذا طبیعی و منطقی است طیف وسیعی از مردم و صاحبان نقدینگی و ثروت، روانه بازار طلا و ارز شوند و پول‌ها را صرف خرید و انبار کردن سکه‌های طلا کنند.


10شوکی که در گذشته بر اقتصاد ایران وارد آمده انتظار دارند جریان نقدینگی در کوتاه‌مدت به نفع بورس تغییر کند

این خبر را به اشتراک بگذارید