• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19621
+
-

بورس شفاف‌ترین بازار ایران شد

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد در یک روند 4ساله میزان شفافیت مالی در بازار سرمایه ایران تا 3برابر افزایش یافته است


طبق آمارهای رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار که برای نخستین‌بار در تاریخ 50سال فعالیت بازار سرمایه ایران منتشر شده در طول 4سال اخیر سطح شفافیت مالی در فضای بورس‌ها تا 3برابر ارتقا یافته است. به گزارش همشهری، این آمارها نشان می‌دهد بازارسرمایه در بهار97 نه‌تنها جایگاه خود را به‌عنوان شفاف‌ترین بازار فعال در چارچوب اقتصاد ایران تثبیت کرده بلکه از این لحاظ با سایر بازارهای رقیب فاصله‌ای بعید در حوزه شفافیت ایجاد کرده است.



آمارها چه می‌گویند؟

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در طول 4سال گذشته درصد افشای بموقع اطلاعات مالی شرکت‌ها در بورس‌های فعال در ایران از 32درصد در فروردین93 به 86درصد در اسفند96 رسیده است. در طرف مقابل سطح انتشار نیافتن اطلاعات یا خودداری شرکت‌ها و مدیران آنها از افشای اطلاعات مالی ضروری برای سرمایه‌گذاران از 44درصد در فروردین93 به سطح نازل 5درصد در اسفند96 کاهش یافته است. در اسفند‌ماه96 از 487 اطلاعیه قابل انتشار، 86درصد بموقع و بدون تأخیر منتشر شده‌اند و 14درصد باقیمانده نیز با میانگین تأخیر 3روزه انتشار یافته‌اند.



تالار شیشه‌ای

بورس تهران از دو دهه پیش به‌واسطه شفافیت آمار و فضای سرمایه‌گذاری در آن در میان فعالان اقتصاد ایران به تالار شیشه‌ای مشهور و ملقب شده است. ضرب‌المثلی مشهور در میان فعالان بورس‌های جهان وجود دارد که می‌گوید اطلاعات مهم‌ترین دارایی سرمایه‌گذاران و بازارسرمایه است. در این میان یکی از مهم‌ترین ابعاد در شفافیت بورس‌ها، افشای بموقع اطلاعات است. طبق مقررات موجود همه شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند، موظفند در بازه‌های زمانی مشخص به افشای اطلاعات مالی خود اقدام کنند.

دلایل افزایش شفافیت در بورس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر در بازار سرمایه ایران در سال‌های اخیر با اصلاح مقررات مربوط به افشای اطلاعات و آمار مالی شرکت‌ها تلاش کرده فضای فعالیت سرمایه‌گذاران را در بازارسهام از گذشته شفاف‌تر کند. آمارها نشان می‌دهد در 2سال اخیر محیط سرمایه‌گذاری در بورس‌های فعال در ایران هم در چارچوب افشای اطلاعات یعنی از نظر صحت و دقت اطلاعات افشا شده و هم در حوزه رعایت بازه‌های زمانی ضروری برای انتشار آمار مالی شرکت‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. براساس آمارها در 2مقطع زمانی تغییر رفتار ناشران در انتشار بموقع اطلاعات قابل ملاحظه بوده است؛ مقطع اول در تیر و مرداد سال1395 که انتشار بموقع اطلاعات به سطح 15درصد افت داشت. در این دوره با اقدام سازمان بورس برای معرفی متخلفان به مراجع ذی‌صلاح و پیگیری تخلفات در ماه‌های بعد از آن، رشد چشمگیری در افشای بموقع اطلاعات رخ داده است. در مقطع زمانی دوم یعنی در پاییز سال1396 دستورالعمل جدید افشای اطلاعات در بورس منتشر شد؛ این اقدام هم سرعت افشای بموقع اطلاعات در بازار سرمایه را افزایش داد.



روند شتابان در 6 ‌ماه گذشته

به‌نظر می‌رسد در 6 ‌ماه گذشته روند شفافیت اطلاعات در بورس‌ها شتابی دوچندان گرفته است. از پاییز1396 به این سو یعنی پس از اجرای دستورالعمل جدید افشای اطلاعات شرکت‌ها در بورس و فرابورس، مدیران مالی، مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها با استفاده از مکانیزم‌های نوین اطلاع‌رسانی به‌صورت لحظه‌ای در جریان روند ارائه گزارش‌های مالی شرکت خود به سهامداران و بورس‌ها قرار می‌گیرند. گفته می‌شود افزایش نقش مدیران و هیأت‌مدیره شرکت‌ها در این حوزه نقش بسزایی در افزایش چشمگیر سطح افشای اطلاعات در بورس‌ها داشته است.








این خبر را به اشتراک بگذارید