نگاه برخی مدارس غیرانتفاعی به دانشآموزان صرفا اقتصادی است. این موضوع موجب میشود تا کادر آموزشی در چنین مدارسی نتوانند با دانشآموزان ارتباط برقرار کنند یا اینکه تلاشی برای پیشرفت تحصیلی آنان انجام دهند.درواقع، برخی مسئولان مدارس غیرانتفاعی ادعا میکنند که در مقابل دریافت هزینههای هنگفت از والدین دانشآموزان خدمات و آموزشهای بیشتری را در مدرسه ارائه میکنند.
این در حالی است که بسیاری از این خدمات یا ارائه نمیشوند یا اگر هم در اختیار دانشآموزان قرار بگیرند، به هیچ وجه به نفع آنان تمام نمیشوند. به همین دلیل نیز کیفیت آموزش در چنین مدارسی نسبت به گذشته بسیار افت داشته و حتی تأثیرات منفی روی روان دانشآموزان گذاشتهاند.یکی دیگر از معایب مدارس غیرانتفاعی این است که کیفیت آموزش در برخی مدارس غیرانتفاعی بهشدت افت داشته است. بهعبارت دیگر، معلمان بسیاری از مدارس غیرانتفاعی اغلب افرادی هستند که تجربه لازم و کافی در زمینه آموزش ندارند.
در برخی موارد هم معلمان بازنشسته و خسته از کار آموزش و پرورش بهعنوان کادر آموزشی این مدارس استخدام میشوند. درواقع، مسئولان برخی مدارس غیرانتفاعی برای کاهش هزینههای خود تلاش میکنند تا کادر آموزشی خود را با کمترین هزینه ممکن دور هم جمع کنند. این افراد نیز برای آنکه بتوانند شغلی داشته باشند، به ناچار تدریس در چنین جایگاهی را قبول میکنند.در برخی از مدارس غیرانتفاعی نیز نمره فروشی مرسوم شده است. برخی از معلمان برای آنکه استاندارد پایین آموزش در کلاسهای درسی خود را پنهان کنند، نمراتی بالاتر از نمره واقعی دانشآموزان در کارنامه ثبت میکنند.
عمق این فاجعه نیز در نمرات مربوط به امتحانات نهایی دانشآموزان آشکار میشود. در سایر پایههای تحصیلی نیز کادر آموزشی برای بالا جلوه دادن سطح آموزشی مدرسه، نمراتی فراتر از توانمندی واقعی دانشآموزان به آنان میدهند. در برخی موارد نیز معلمان به ازای دریافت هزینه بیشتر از اولیای دانشآموز کلاسهای خارج از مدرسه برای دریافت نمره بیشتر آنان طلب میکنند. از سوی دیگر، در برخی از مدارس ساعات دروس مطابق برنامه زمانبندی آموزش و پرورش به دانشآموزان ارائه نمیشود. برای مثال، ممکن است در برخی مدارس غیرانتفاعی از ساعات درسی مانند تعلیمات دینی کاسته شده و ساعات آموزشی بیشتری به درس فیزیک اختصاص داده شود با این توجیه که ضریب چنین دروسی در کنکور بیشتر است!
نیروی انسانی غیرمتخصص
در همینه زمینه :